Direktlänk till inlägg 23 december 2016

Julrecept - 23 dec

Av Svensson Svensson - 23 december 2016 06:45


NU har vi kommit till när det är dags att fia julskinkan - ja det här är en tradition för mig, att skinkan görs kvällen innan - uppesittarkvällen - julklappsinslagning, julgransdekorering o upp med julpynt o julgardiner - samtidigt som skinka, janson o köttbullar görs iordning.

 

Jag har alltid kokat min skinak för att sen griljera - med senap. Men så förra året fick jag några skivor skinka från en snäll arbetskamrat o det vara den godaste skinkan jag ätit måste jag säga. Så det där med koka o griljera med senap är ett minne blott för mig. Här ska det ungstekas o kryddas á la Cajsa Warg. 

 

 

 

 

 

Cajsa Wargs kryddskinka

 


Ingredienser:

  • 3 kg rimmad skinka
  • 2 tsk hela nejlikor
  • 2 tsk kryddpepparkorn
  • 2 tsk rosmarin
  • 2 tsk mejram
  • 5 lagerblad

 

Du behöver också:

köttermometer

 

Gör så här:

 

Värm ugnen till 175°. Spola av skinkan med kallt vatten. Ta bort eventuellt nät och skär bort svålen.

 

Stöt kryddorna tillsammans i en mortel. Gnid in skinkan med kryddblandningen. Stick in en köttermometer så att spetsen kommer mitt i skinkan. Svep in skinkan väl i aluminiumfolie.

 

Lägg skinkan i en långpanna och ställ in den i ugnen.

Beräkna tillagningstiden till 50−75 minuter per kilo, alltså mellan 3 och 3½ timme, beroende på om skinkan är rund eller avlång.

Avbryt tillagningen när termometern visar 72°.

 

Ta ut skinkan och låt den vila 15 minuter. Kyl den sedan.

 

Servering:

Skär tunna skivor av den kalla skinkan och servera på julbordet. Skinkan passar även att serveras som smörgåspålägg.

 

Jul · Recept
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards