Alla inlägg den 22 december 2016

Av Svensson Svensson - 22 december 2016 13:32

Varje år, i slutet av året, ja ungefär såhär runt julen så börjar jag så smått summera året som gått. Jag funderar på saker som skett, förändringar som blivit för att jag ville eller för att det måste. Jag ser på saker som varit roliga, saker som kommer bli minnen jag minns med värme o glädje. Men också ser jag över saker jag lärt mig om mig själv som jag vill förändra på - ofta är ju det att man har en liten ovana men hållit på med länge eller kanske smygande lagt sig till med o man nu inser att det kansek är dags att göra något åt. 

 

Det brukar ta lagom till nyår för mig att summera året i huvudet - mest för att det blir tanke stunder i omgångar. Jag går alltså inte direkt omkring o tänker på det hela tiden. Men jag gillar mina lilla summering av året som gått - titta lite på vad som jag trodde/ville skulle komma ut av året som verkligen skedde. Eller andra roliga saker som skett... Jag tror på det där med att lyfta fram det som varit positivt, det som får mig att må bra.

 

Men också då se på lite andra saker som då lutar åt det negativa hållet - men inte se på dom som negativa "oj vad synd det är om mig" utan istället försöka se på det som skett utifrån en perspektiv som gör att jag kan ta lärdom ifrån det. Att jag omvandlar det till en kunskap, som ger mig mer kött på benen att ta mig an det här igen eller nästa gång det sker. Jag försöker tar bort den negativa tanken så mycket det går o bara har kvar det som kan vara just erfarenhet o kunskap vidare i mitt liv, min personliga utveckling.

 

Nu har jag inte alls kommit mer än till tanken "det är dags att börja summera" så det här blir inte något "summerings-inlägg" eller det som kommer som en följd på summeringen - vad vill jag ha ut av nästa år, vad ska jag ha för mål, stora mål, del mål? Vad vill jag göra, vad vill jag åstadkomma under året - kan vara allt från vart jag vill åka på semester, vad jag vill spara pengar till, förändringar i bostaden, eller mig mig själv - min hälsa. Eller har jag något jag gör eller någon egenskap eller hobby jag vill göra mer av - förstärka? Eller tvärt om finns det något jag vill förändra för att jag helt enkelt inte är jätte nöjd o inte mår så bra av det i längden?

 

Ja det finns många vinklar på både summering o vad vill jag ha ut av året som kommer... men jag gillar dom här tankefärderna som jag har då o då, från nu o till årsskiftet.

 

Det jag småskrattade kom att tänka på idag var just det här med hälsan, kroppen, vikten osv... att jag igen vill komma igång som jag gjorde för bara något år sedan - men helt kom av mig. Det känns roligt igen att komma igång mer regelbundet med promenader - här är det lite lustigt för där jag bodde förut hade jag hur lätt som helst att ta mig en promenad eller gå en lite längre omväg till jobbat - men nu, näää det går inte alls. Inte för att jag tror att det är läget jag bor på mer än att det tagit för mycket ork. För nu känner jag mig ju mer motiverad o lovarna blir lite längre o längre igen.

 

Det jag småskrattade åt var att jag läste en artikel om det här med att bli av med ryggfett - det var tips o råd om lite smått o gott att tänka på men framför allt övningar som selektivt formar, tonar o eliminerar fett från vissa områden på kroppen - det här handlade om ryggen.

 

Det fanns bilder på övningar - ligga på mage o lyfta uppåt, stå upp o luta sig åt ena o andra sidan, det är yoga-rörelsen "katten", simning, styrketräning, cardioträning i intervaller, crunches -  alltså med andra ord lite samma som gälle överlag om man vill ta bort fett... röra på sig mer.

 

Avslutningen var punkter på saker man kan tänka på, som att det krävs regelbundenhet o disciplin, att äta en blanserad kost, att man ska tänka på sin hållning - att inte säcka ihop utan sträcka på sig. Men så kommer den punkt som fick mig att småskratta o en punkt jag helt klart kommer att ha i åtanke o som kommer finnas med under nästa års mål... 

 

Massage - för i en punk står följande "Det är också en bra idé att komplettera dina övningar med en bra ryggmassage. Tryck försiktigt för att gradvis eliminera ryggfettet." 
Och man behöver ju inte göra allt som tas upp - visst ju fler saker man gör, tänker på ju större chans är det att man kommer märka resultat o fortare resultat. Men även små förändringar kommer visa sig - med tiden. Men jag som då är så lat - erkännes - kanske ska satsa på just den punken, verkligen ta fasta på den så slipper jag anstränga mig - jag plockar ut massage o tänka på maten, vardagar *ler* - det här låter som en mycket trevligare variant än den där med disciplin - för det ordet innebär alltid alltid att man tvingar sig själv att göra något man inte vill till en bra god hälsosam vana *ich - ler*

 

Jag konstaterar att det börjar bli kort om tid tills julaftonsmorgonen startar ... hmmm tiden som var så väl tilltagen för bara någon dag sedan... 

 

 

Av Svensson Svensson - 22 december 2016 06:45

Jansson på ett lite annorlunda sätt, inte bara ha potatis utan även ta med lite rotfrukter - det är inte helt fel. Fungerar på i potatisgratäng o även här i frestelsen.

 

 

 

 

Janssons frestelse

  • 6 st potatisar (medelstora)
  • 150 g palsternacka (medelstor)
  • 150 g rotselleri (medelstor)
  • 2 st gula lökar
  • 2 st burkar ansjovis, á 125 gram
  • 3 dl grädde
  • ströbröd
  • 2-3 msk smör

Så här gör du:

Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och strimla rotfrukterna.
Skala och skiva löken tunt.
Smörj 4 ugnsfasta portionsformar eller en större ugnsfast form.
Varva rotfrukter, lök och ansjovis.
Avsluta med ett lager rotfrukter.
Häll över ansjovisspad och grädde.
Strö över ett tunt lager ströbröd och klicka ut smöret.
Ställ i ugnen cirka 45 minuter.Grädda tills rotfrukterna känns mjuka

 

Jul · Recept

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards