Alla inlägg den 13 december 2016

Av Svensson Svensson - 13 december 2016 23:28

 

... dottern i köket,  en lång dag blev det, men en härlig dag. Det är härligt att tillbringa en heldag med mina tjejer – den här gången var det den lilla. Vi har gjort julgodis o vi har skrattat o vi har klantat till oss… men vad gör det. Det blir bra ändå *ler*

 

Vi startade dagen med att knalla iväg till affären för att shoppa tunga kassar att ta med hem – det är ju så med ingredienser till bak – dom är tunga…  När vi går runt där med inköpslistan i högsta fart så helt plötsligt släcks lampor ner i affären, vi liksom flertalet andra kunder reagerade – oj, men, vad hände nu… Nu blev det inte bäcksvart, men nog att man reagerade till direkt när det klickade till o det blev mörkare… Men så kom svaret snabbt på varför – jo ortens lucia kom för att gå en sväng i affären o sen sjunga några sånger. Det var jätte skoj att få se en lucia med tåg, det var länge sedan o i år har jag missat helt på tv´n också – för att jag har ingen tv eller jo jag har en tv, men den är inte inkopplad att titta på… Men jag fick se en lucia i år ialla fall.

 

 

 

 

Jag är snopen över hur litet lucia blivit under åren, förr var det en stor dag, där det planerades o det fixades. Det var en fin ljusglimt såhär i nedräkningen för jul. Men idag… ja det är nästan så att dagen försvinner bara sådär… Lustigt för det verkar ju som om man nappar upp alla andra dagar som går att göra något extra av… är det så att lucia inte är en dag då handeln får sälja massor o massor av prylar, då finns inget intresse – black friday, halloween, alla hjärtans dag osv… DET går bra, det som egentligen inte har någon direkt historiskt bakom sig. Men det är dagar då man kan sälja. Så då kommer tanken – är det handeln som styr vilka dagar som ska vara viktiga, som ska firas?? Så lucia men tåg, sånt osv det försvinner för att handel inte kan dra så stor nytt av den? Eller varför försvinner den? Är det allt tjafs om vem som får vara vad i tåget som ställer till det???

 

Så mycket mumsig vi har gjort idag – sen om det finns något kvar till julen det tvivlar jag på *ler*. Även om det är sagt så, att det var till julen, men vi jobbar så att det var idag vi kunde passa på.

 

 

 

 

Snickerskakor o chokladkola gick som en dans – o så gott, så otroligt gott. Just chokladkolan för mina minnen till farmor. Hon gjorde världens godaste chokladkola. Det jag tycker är jobbigast är att slå in dom små kolorna i papper – det är ett evighetsgöra – det ska klippas till, skäras bitar o vikas… men nu hjälptes vi åt så det gick fort.

 

 

 

 

Sen det här att saker ska svalna, kallna innan man kan göra nästa steg eller framför allt skära upp o lägga ner, för förvaring. Det tar lite tid…
Och som sig bör, speciellt när man gör helt nya saker så ska man göra fel o göra bort sig… Dagens avprickningar i dessa ämnen blev att först brände vi hasselnötterna till våra trillingnötter. Det är inte gott med brända nötter – tur affären ligger nära o att det bara var att göra om. Och jag säger bara en sak om dessa trillingnötter, som är så saknade från Aladdin asken – MUMS, snuskigt äckligt goda, ja faktiskt het UNDERBARA. Och så enkla att göra – först rosta hasselnötterna (ja nu kanske inte vi ska säga enkla, då vi ju lyckades göra bort oss …) sen gnugga av skalen så gott det gick – ner i en bunke o på med nutella, röra runt så alla nötter blev täckta – sätta ihop dom 3 o 3 – lägg in i frysen för att dom skulle stelna – smälta choklad o sen doppa nötterna. Sen igen då – svalna – men snacka om gott…

 

 

 

 

 

Har provat göra dom förrut – man tror att det är nötterna doppade i choklad – men det har inte alls smakat som dom ska… Men nu – det här med nutellan – det var pricken precis på rätt plats – mums.

 

Sen blev citronkolan… hmmm lite glömd på grund av att min telefon ringde så vi fick döpa om dom till knäck med citronsmak… fungerade det med…. Nästan ialla fall. Dom blev ätbara men inte något man längtar efter o vill göra fler av.
Saffrankladdkakan den blev liten specialare – vi körde både lite mandelmassa o lite vitchoklad – ja vi hade lite kvar så… ner med det också. Fungerade jätte jätte bra – så vi lyckades med mer än hälften, behövde bara slänga en liten procent – vilket gör att vi är mer än nöjda.

 

 

 

 

 

Även om det viktigaste var att vi gjorde det tillsammans som vi brukar – fick en heldag tillsammans. Och fick bryta av allt det söta med en grillad kyckling o jag kunde få se lite av Musikhjälpen – den brukar rulla på hela tiden hemma på tv´n dom dagar det är i december men som sagt – jag har ingen tv så jag kan inte ha det så iår.

 

 

 

 

Och jag har skaffat mig en ny mistel – jag frågade dottern om det gick bra att ta en tistel istället – jag menar det är ju bara en bokstav som är olika – näää det gick tydligen inte enligt henne. Ja jag kan inte förstå varför allt ska vara så petigt – jag menar det hade väl fungerat det med *ler*. Men icke då enligt henne – o då jag älskade min mistel jag hade förr så kändes det liksom dags att ha en hemma igen. Ja just ja, jag som inte skulle julpynta alls detta år….

 

 

 

 

Det som är mest synd är att det nog inte blir sådär värst mycket pussandes under den – men kanske lite om den har tur *ler*… man vet ju aldrig eller hur….
Med hem kom en liten björn också, jag är bra svag för dessa småttingar o se på ögonen, o den var sååå mjuk att ta på, ha i handen, det gick bara inte att låta bli att ta med den hem.

Min svaghet för mjukdjur, för nallebjörnar gör att jag är enkel att ge presenter *Ler* en söt liten en o jag är såååå nöjd o blir sååå glad. Vet inte om det är synd eller tur att inte alla jag ägt under åren finns kvar… 

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 13 december 2016 14:30

En sak som slog mig i natt när jag jobbade, efter en fråga från än dam som inte bodde här på orten. 

Hon frågade om det var lugnt på stan eller om det firades som det görs hemma, men vakar ju in lucia

 

Svaret blev att nej, det är lugnt - o det var det, är det, varit i flera år tillbaka... många många när jag tänker efter... om ens mina barn haft luciavakanätter... nja, inte vad jag kommer ihåg.

Körde hem en som jobbar som lärare härom kvällen o han sa samma sak. Att förr så var det inte skoj att ha dom första lektionerna på lucia morgonen för många var trötta, bakis osv... om dom ens kom.

 

Och nej det var en lugn natt - ovanligt lugn till o med. Ska bli skoj att se om det är mer fart ikväll istället - för det var nog då mina barn firat lucia när jag tänker efter... inte vakat in lucia utan "festat" på luciakvällen/natten.

 

Jag tyckte det var skoj att höra damen säga att traditionen med att vaka in ialla fall finns kvar någonstans i vårat avlånga land. För här är den då inte kvar.

 

Luciavaka... ja det var det oavsett veckodag - när jag gick i skolan så hade dom gett upp hoppet om vanliga lektioner dagen efter - på lucia - så vi hade istället en dag då vi kunde gå runt i olika klassrum - se saker, lyssna på saker eller typ workshops... Det var bowling, det var disco det var choklad o lussebullar, pepparkakor o det obligatriska luciatåget. 

 

Det var faktiskt just en lucia jag som är så ormrädd till o med höll i en liten orm - jag tror knappt att jag faktiskt gjort det ... en lärare som jobbade extra, hade en liten föreläsning i ett klassrum om en resa han gjort o då för att göra det mer intressant kom ormar upp, som fanns på platsen o sen hade han en av sina med för oss elever att titta på o hålla i.

 

Lucia är idag också en het diskussion överallt o varit i flera år... jag menar - man får inte ha pepparkaksgubbar i lucia tåget för det är diskriminering, tomtar ska inte heller vara med...  nu ska killar få vara lucia osv... För mig så kan vem som helst vara vad som helst... för mig går det bra att i förskolan o lågstadiet låta alla vara det dom vill vara... Men att det här med att killar vill vara, är o får vara lucia - vad är det för nytt med det??? Vi hade killar som bara måste få vara udda när jag växte upp som ville göra tvärt om... o alltså var lucia...

 

Men samtidigt så... varför får inte traditioner vara traditioner? Måste man ändra på allt?? Om något inte duger så får man istället göra en ny tradition... skapa något nytt... eller???


För mig så får luciatåget gärna se ut som det gjort - det är en tradition för mig som är trevlig, jag är väl inte så mycket för förändringar heller.

Men samtidigt så stör det mig inte om man vill ändra något - som att en killa får vara lucia eller att man har flera lucior i tåget... MEN jag tycker inte om när man ska plocka bort saker som är traditioner för att det kan tolkas fel... HUR man nu kan få att en pepparkaksgubbe/gumma skulle vara något annat än just det.... så dom får inte vara med... DÅ är men ute o cyklar tycker jag...

 

Sen så måste jag ju säga att det här med att festa på luciakvällen är helt fel - det ska vakas in - alltså ska man festa natten 12/13 dec.... för att då kan man ju även festa den 13 om man orkar - varför missa ett tillfälle att festa??? Det är att förstöra traditioner det *ler*

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 13 december 2016 06:45


 

Knäck är ett måste på julen för många. Man kan få lite nya spännande smaker i knäcken genom att blanda i som här pepparkakskrydda eller 1 msk kanel eller ingefära.

 

Pepparkakskryddad knäck

 

Ingredienser:

  • 2 dl Grädde
  • 2 dl Ljus sirap
  • 2 dl Strösocker
  • 2 msk Smör
  • 1 msk Santa Maria Pepparkakskryddor
  • 50 g Flagad mandel
  • 1 dl Flingsalt

 

 

Koka upp grädde, sirap och socker i en vid, tjockbottnad kastrull.

 

Låt koka i ca 30 minuter eller tills dess att knäcken klarar kulprovet. Kulprovet gör du genom att droppa knäcksmed i ett glas med iskallt vatten. Knäcken är klar när det går att rulla smeten till en fast kula.

 

Blanda i smör, pepparkakskrydda och flagad mandel.

 

Fyll i knäckformar och

 

Strö till sist över några flagor med flingsalt.

 

Låt knäcken stelna i kylen.

Jul · Recept

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards