Alla inlägg den 9 december 2016

Av Svensson Svensson - 9 december 2016 16:45

I år har jag sagt att jag inte skulle julpynta alls.

Så sprang jag på någon söt tomte när jag var i stan (Stockholm) o handlade som fick följa med hem, någon liten ljusslinga, något rött ljus osv... Så det blev både julblommor (amaryllis, julstjärna o hyacinter) advenstljusstake, adventsstjärnor i fönstren, julgardiner o några tomatar *ler* det gick inte att låta bli.

 

 

 

 

 

Det jag är mest ledsen över att några av mina pynt som var mina favoriter är borta - ja nu är det inte nu dom försvann, det fixade mössen för några år sedan... tuggade sönder. 

 

Det var två bollar, typ snöstjärnor, som varit pynt i butik. Jag hade fått dom av en kompis mormor - o jag bara älskade dessa silverglänsande snöstjärnor - hänga i fönstren. Har kikat lite efter liknande men inte hittat.

 

Man fällde ihop dom platta - likt advensstjärnorna - sen fällde man ut dom o fäste ihop dom - som sagt DET var pynt jag älskade.
Samma från jag var barn, en tomte som var min, som stod på golvet, ganska hög, med en lykta i handen som lös - farmor hade en likadan - jag fick en som stod hemma varje jul. Den tomten hade jag gärna haft kvar... vet inte var den tog vägen - har en liten liten aning i bakhuvudet - ett ex lät tomten flytta med honom när vi bröt upp. Men minnet finns där ialla fall o jag ler bara jag ser bilden inom mig.

 

Nytt har jag faktiskt två silverbollar - i metall - som jag gillar - vet inte varför men dom är sånna som jag verkligen tycker om. Och dom ska letas upp, sättas upp - sett dom i lådor som packats om... så bara rota på igen *ler*

 

I år - tyvärr säsongs pynt - så blev kransen en helt klar favorit o det finns risk att det byggs upp en likadan kommande år också *ler*

 

 

 

Har du något julpynt som är favorit som du inte vill vara utan eller som betytt något för dig sen du var liten?

 

 

 

 

 

 

Jul · Listor
Av Svensson Svensson - 9 december 2016 06:45


 

Ett sätt att snabbgrava laxen – på bara 4 timmar – är att låta den ligga i vätska. Man får en saftig lax o den med apelsinsmak blev en favorit för några år sedan när äldsta dottern gick på gymnasiet – hotell o restaurang linjen – o jag fick smaka apelsingravad lax för första gången.

 

 

 

 

Snabbgravad apelsinlax med örtmajonäs

4 port

 

Ingredienser:

•          500 g laxfilé
•           2 msk salt
•           2 msk socker
•           1 dl konc apelsinjuice
•           3 msk finrivet apelsinskal
•           2 tsk torkad rosmarin

 

Örtmajonäs:

•         1 dl majonnäs

•         2 msk hackad persilja

 

Så här gör du:

  1. Skär bort eventuellt skinn från laxen.

  2. Blanda salt och socker med apelsinjuicen. Koka upp. Tillsätt apelsinskal och rosmarin. Låt svalna.

  3. Häll vätskan i en plastpåse och lägg i laxen. Knyt ihop påsen och skaka/gnid in.

  4. Lägg påsen på ett fat i kylen 4 timmar. Vänd efter halva tiden.

  5. Örtmajonnäs: Blanda ihop majonnäs och persilja.

  6. Ta upp laxen och skär i skivor. Servera med majonnäsen och gärna en sallad med tunt, hyvlad fänkål smaksatt med olivolja, färskpressad citronjuice, salt och peppar.

Jul · Recept

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards