Alla inlägg den 10 december 2016

Av Svensson Svensson - 10 december 2016 15:36

Mina barn är det bästa jag har - det är ju så det ska vara o så alla föräldrar ska tänka o känna. Man kanske inte alltid tycker om sina barn (eller andra nära heller för den delen) man kanske inte alltid gillar det dom gör - men man får acceptera att ens barn växer upp o även om man inte alltid gillar allt så ÄLSKAR jag alltid mina tjejer. Det är på dom jag ser att jag inte varit så dålig ialla fall - för när jag ser dom, val dom gör, sättet dom har, hur dom tänker o agerar så är det ju faktiskt för att jag fostrat dom - ja det är något jag faktiskt tar på mig mer eller mindre hela äran av, hur dom är fostrade. Dom är så omtänksamma, kärleksfulla o har så många bra värderingar - jag är snopen själv ibland när jag blir påmind av dom själva o andra att det kommer från mig... 

 

Jag har verkligen lyckats med något här i livet *ler*.

 

Har precis haft min stora dotter här en stund - det var mysigt, det var ett tag sen. På tisdag ska jag o lilla göra julgodis. Jag tar tillfällena i akt o myser av dom när jag kan. Det är ju så när man har vuxna barn - dom har sitt eget liv o man får helt plötsligt egen tid *yes*.  

 

Och hon påminde mig igen om just det här att ens barn tar efter sina föräldrar eller förälder, dom formas - vi formas av våran uppväxt på gott o ont - det är härligt när det goda överväger o man som jag nu kan sitta ner o bara småle med en värma inom mig - det där är min dotter...

 

Satt faktiskt i natt på jobbet i bilen o smålog exakt så... jag körde ett gäng killar o en av dom säger, "men du är .... mamma" ja stämmer... så kom det en massa minnen o saker om henne o sen kommer det "ja just ja då är du ju även .....s mamma" Ja det stämmer det med...
En av dom andra killarna säger - men det var väldigt vad du visste mycket om dom... då kom svaret att ja det är två super snygga tjejer o så otroligt härliga. 
.... (den stora) vi gick i klasserna bredvid varandra i låg- o mellanstadiet o ..... var äldre till sättet än alla andra, så klok, o det var hon som tröstade o stöttade på skolgården, som gick in o stoppade mobbig. Många såg upp till henne för att hon var så otrolig mot alla. 

 

Kan man som mamma låta bli att bli varm av stolthet o småle... visst det är en del fyllesnack  - det blir lite "mer" av allt - men ändå - det finns mycket sanning i det som kommer då också - det liksom läcker ur utan tanke just då... o att då få höra så fina ord om båda mina tjejer - det värmer....

Ren vardagslyx att ha henne här en stund - vi pratade lite julafton -här planeras det in så att tider ska fungera - hon o jag jobbar - lilla är hemma o vi ska fira julafton där - o i år blir vi flera, vi får fint främmande - vi samlar ihop oss - släkten - för min syster med familj kommer att komma ner o fira med oss. Så jäkla skoj - att kunna samla ihop oss på samma ställe o fira tillsammans :)

 

Sen pratade vi om att hinna med att åka o hälsa på pappa/morfar också innan jul eller i mellandagarna - det ska nog gå att få till att vi alla tre är lediga samtidigt så vi kan komma iväg *ler*... Det är ju inte så långt att köra dit heller.

 

 

Av Svensson Svensson - 10 december 2016 06:45



Finns det något godare pålägg än leverpastej med inlagd gurka? Nej jag tycker inte det, ofta blir det köpt både skivbar o bredbar. Men just till julen började för några år sedan göra egen, det var skoj att prova göra den själv, smaken blev jätte god så nu ska det göras leverpastej till julen lite som tradition. Men visst det går inte att jämföra smaken på köpt eller hemmagjord – det är två helt olika upplevelser – o egen gjord är alltid alltid godast i allt ätbart.

 

   

 

 

 

Leverpastej

 

 

Ingredienser­:

400 g nötlever

  • 1 gul lök
  • 1 litet, syrligt äpple
  • 50 g ansjovisfilé
  • 200 g fläskfärs
  • 1 ägg
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 msk vetemjöl
  • ½ msk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 1 tsk torkad mejram
  • ev 1 msk konjak eller sherry

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°.

 

Skär levern i bitar.

 

Skala och klyfta löken.

 

Skala, kärna ur och skär äpplet i mindre bitar.

 

Lägg lever, lök, äpple och ansjovis utan sitt spad i en matberedare eller köttkvarn.

 


Kör så att allt blandas eller mal två gånger.

 


Tillsätt fläskfärs, ägg, grädde, mjöl, salt, peppar, mejram och ev konjak/sherry

Jul · Recept

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards