Alla inlägg den 18 december 2016

Av Svensson Svensson - 18 december 2016 09:01

oj vad tiden går fort, redan dax att tända sista ljuset - ändå nästan 1 vecka kvar till julfton.

 

Igår fick jag klart "julkorten" jag delvis lovade göra, delvis tyckte var roliga att göra som lite tidsfördiv för att jag hade bilder som jag bara måste leka lite med. Det är extra skoj när jag själv blir nöjd, när det blev som jag tänkt mig.

 

Synd det är en sån tråkig grå dag... inte direkt sugen till att gå ut på promenad, inte sugen på att baka, inte sugen på att slå in paket, inte sugen på.... mera bara ligga kvar o göra absolut inte, hela dagen... Men så blir det inte - snart är det full fart.

Men än drar jag på det, njuter av dofterna av varm choklad o saffran från varm lussebulle som doppas. Njuter av tända ljus o lite bakgrundsmusik, njuter av att känna en liten varm tuss ligga o sova hårt bakom min rygg "drömmer" så att hon svagt rör på sig.
Njuter av den påbörjade dagen.

 

 

 

Av Svensson Svensson - 18 december 2016 06:45


Den är kryddad med en aningens vodka och är något hetare än den klassiska gubbröran. 

 

Toppad med löjrom ger den extra touchen. 

 

 

 


Het Gubbröra

 4 portioner



Ingredienser:

  • 200 g matjesill (200 g)
  • 2 dl crème fraiche
  • 3 msk majonäs
  • 3 st hårdkokta ägg
  • 0,5 dl gräslök, finskuren
  • 2-3 msk finhackad dill
  • 2 msk pressad citronsaft
  • 1 st rödlök finhackad
  • 2 msk vodka

Garnerring:

  • 150 g löjrom
  • färsk dill
  • finhackad gräslök

Servera på:

  • 4 Malaxlimpa eller annat gott rågbröd
  • smör till stekningen

Så här gör du: 

Börja med att skiva matjesillen fint.


Blanda därefter i crème fraiche och majonäs i en skål tillsammans med matjesillen.


Finhacka rödlök, gräslök och dill.


Hacka äggen och lägg alltsammans i skålen med sillblandningen.


Blanda i vodka och citronsaft. Salta och peppra. Ställ in i kylen.


Stek brödskivorna i smör tills de har blivit som rostade.


Lägg på rikligt med gubbröra på varje brödskiva.

Toppa med löjrom, dill, gräslök och en bit citron.



ÄT och NJUT!

Jul · Recept

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards