Alla inlägg under september 2018

Av Svensson Svensson - 28 september 2018 00:47

 




Ser jag på allt möjligt o omöjligt, tv-program, serier o filmer – nästan så att jag klickar på första bästa som jag ser. När man loggar in på en sida med filmer, serier osv så kommer det ju alltid upp en massa förslag. I natt blev det Dessertmästarna, o i detta program gör dom choklad, choklad o mer choklad… ja dom ska göra en dessert där det finns med o syns -mörk, ljus o vit choklad. Och nu sitter jag här o blir så sugen… på choklad alltså *ler* o att prova göra dessa underbara saker. Men jag kommer nog aldrig klara av att göra så avancerade varianter som dom här gör.

 

 

 

 

 

 

Vem kan låta bli att älska choklad i alla dess former…

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 21 september 2018 09:38

 




Jag har en stor svaghet för parfymer, det är något jag aldrig kan få för många av. För många många år sedan så hade jag en fin samling, och möjlighet att köpa det jag ville ha, och några till som man spontant hittade. Speciellt nya dofter som ju hela tiden kommer o som ibland bara är ”måste ha”.

 

Men då på den tiden hade jag också två tonårstjejer som ”hjälpte till” att tömma flaskorna, väldigt effektivt *ler*. Och då menar jag väldigt effektivt.
Det lustiga är att egentligen borde dom inte ens gilla mina parfymer i den åldern vill dom flesta ha lättare dofter o ”lätta” var det minsta dom dofter jag hade var. Jag gillar, o jag passar o klarar av att ha dom lite tyngre dofterna. För lätta o typ blommiga passar inte alls på mig, visst några kan lukta gott men inte på mig.

 

För det är ju just det som är det viktiga att man passar i doften. Jag antar att då mina tjejer just är mina …. att vi genetiskt då är lika, dom är ju som sagt mina döttrar. Så passar dom i liknande dofter som mig, så att det blev inte ”fel” för dom att använda mina parfymer. Nu har vi lite mer skilda favoriter om än ändå liknade dofter.

 

För att jag ska gilla en doft så vill jag – ja det här kanske låter knasigt o obegripligt, men det är svårt att förklara vad som gör att jag verkligen gillar o vill ha en viss doft. Det finns många som luktar gott, men att dom luktar gott är inte samma sak som att jag vill ha… det ska vara något mer speciellt då. Och den känslan fick jag ord på förra månaden när mina doftprover från Sniph kom (japp dofter för jag var tvungen att utöka så jag får två varje månad (jag har valt Trending Now samt Female Classics), det är värt varje krona att få möjligheten att prova olika dofter - https://www.sniph.com) – det var nämligen två dofter som båda var underbara – dom gav båda två samma känsla – den som jag då äntligen på något sätt fick ord på.
Jag kände mig hemma – dofterna gav mig just den där sköna känslan som man får när man är hemma. Hemma är en känsla av trygghet o balans, en känsla av pirr i magen samtidigt som det är rogivande – hemma är att stiga innanför dörren till det som är mitt eller det kan vara känslan av att vara i famnen på rätt person, det ger också en känsla av att vara rätt, att vara hemma.  Och just alla dessa positiva känslor som kommer av att just komma hem, att vara hemma, det är när jag får den känslan som en parfym går ifrån att lukta gott till ”måste ha”.

 

För ett bra tag sedan hittade jag Efva Attlings parfymer (https://www.efvaattling.se/sv/artiklar/parfymer/index.html), o har på varje kryssning vi gjort stått där o velat, luktat, velat den eller den… eller…. Det har varit svårt att riktigt bestämma mig för vilken jag vill ha. Jag vet att jag för eller senare på något sätt kommer att ha alla dom jag velar mellan. För dom är underbara. Här är det väl så att dom luktar gott, dom ger en skön känsla som gör att jag vill ha dom men ingen har gett den där ”jag är hemma” känslan på ett riktigt starkt sätt som gör att jag bara måste ha den – nu direkt.  Förrän nu då, hennes nyaste doft Captured Harmony – oj, den fångade mig direkt i sitt grepp. Helt otroligt underbar….

 

 

 

 En varm doft som omger dig med harmoni och en känsla av välbehag.

 

 

 

 

Dom andra som jag gärna vill ha, som jag velat mellan, men kommer att äga på ett eller annat sätt… det är Twosome (En ring är rundad och en ring är kantig, som två människor med unika personligheter som kompletterar varandra och blir en, starkare enhet.)
och
Amor Vincit Omina (Amor Vincit Omnia’ - ‘Kärleken övervinner allt’. Kärleken är det starkaste kraft som finns och så länge man är med någon man älskar så kan man klara vad som helst. Detta är så sant, tro mig, jag vet.)

Av Svensson Svensson - 16 september 2018 13:25

 



Kunde bara inte låta bli att använda den här bilden som inledning *ler*. Har nyligen sett några av deras filmsnuttar på youtube, om Kilted Yoga... ja nu behöver vi inte längre fundera på vad som finns under kilten - nu vet vi.
Hade faktiskt ingen aning om när jag såg filmsnuttarna att det här var två populära killar med sin Kilted Yoga, att det fanns en bok till och med.
Men tydligen har detta blivit stort av någon anledning, ja detta med yoga i kilt.
 
 
 
 
 
Men det var inte dom jag hade i tanken när jag började inlägget, det var mer ett mail jag fick med lite tips om att komma igång med löpning. Där stor det att yoga är en bra boost för alla som både gillar att löpa men också för dom som har lite svårt att komma igång.
 
Håller med i vad dom skriver “ Yoga är sunt för både kropp och själ, och du behöver inte avsätta flera timmar för att uppnå effekten. Det räcker med några minuters yoga för att fylla dig med lugn och ro samt ny energi. Det enda du behöver är en yogamatta. Så ge dig själv lite andrum och få lugn och ro samt ny energi i vardagen.” - men sen beror det också på vilken form av yoga o om man nöjer sig med några enkla övningar eller om man får för sig att bli mer avancerad. Det finns ju övningar som man måste vara antingen ormmänniska eller värsta atleten för att klara av...
 
 
 
 
 
 
 
Ja jag blev ialla fall påmind om att jag kanske skulle börja med mina små yoga stunder igen - nu när jag faktiskt har lite fri space att utöva det på - lite “lagom” övningar för att hålla kroppen lite mjukare o en stund av avkoppling o hämta lite energi. Det sista är något jag behöver massor av just nu.
 
Det jag nog mest ändå reagerade på i det som jag läste var inte tips om att yoga boostar eller alla tipsen för dom som gillar löpning utan det var tips för dom som hatar att springa, dom som bara springer för att få det gjort.
Men varför springa om man ogillar det??? Varför inte då hitta en annan form av motion?För det är väl ialla fall ingen som tycker det är jobbigt, o tråkigt att springa som får för sig att träna inför ett maraton eller något sånt? Utan det är mer frågan om att röra på sig, hitta ett sätt att motionera. Men då måste det väl finnas andra saker man kan göra, som man faktiskt tycker om eller ialla fall inte hatar eller ogillar så mycket att man bara får det gjort. Utan man tycker om stunden man tar för att motionera,
 
 
Tipsen var:

1. Börja försiktigt
2. Variera din träning
3. Hitta rätt tid för att springa
4. Värm upp ordentligt
5. Gör träningen rolig
 
Jag är ingen fan av att motionera, erkänner jag är super duper lat. Men försöker röra på mig mer o mer, det går ju inte att frångå fakta - man mår bättre av att ta hand som sig, sin hälsa, genom att röra på sig lite mer än jag gör, o tänka på vad man stoppar i sig mycket mer än jag gör.
 
Och dom här tipsen kan man nog behöva ta till inte bara för löpning, inte heller bara om man har svårt att gilla något - det kommer alltid perioder när det är lite mer trögt att motivera sig själv. Då är det nog bra att ha små knep att komma förbi fasen för att komma in i när det är lite enklare o roligare att motionera oavsett vad man hittar på - springer, går, gymmar, yoga, cyklar osv.
 
Sen påminde dom mig om att det faktiskt är höst nu, att det är dags att börja njuta av mustiga goda grytor. Sånna som fått stå o puttra länge på spisen o dra åt sig alla goda smaker. Som sen bara smälter i munnen när man väl sätter sig ner o avnjuter måltiden.
 
Visst ser det gott o låter det gott.Visst nästan längtar man till en lite murrig kväll, tända ljus, trevligt sällskap, ett glas vin (eller två) o grytan... sen bara mysa o koppla av.
 
 
 
 
 
 
 
 
Kycklinggryta
Det här är smaskens!
(1-1,5 timme utan passning)
 
2 personer
15 g torkad karljohansvamp
2 kycklinglår, urbenade
2 krossade vitlöksklyftor
1 msk cajunkryddblandning (eller barbequemix)
2 tsk olivolja1 stor lök, skuren i klyftor
400 g morötter
0,5 dl balsamicovinäger
1 burk krossade tomater
Färskhackad persilja
 
Tillbehör: - sallad
  • Gnid in kycklingen med vitlök, olja, salt, peppar och kryddor.
  • Blöt upp svampen i kokande vatten. Bryn kycklingdelarna i olja i en gryta och tillsätt både lök och morotsbitar.
  • När de har stekt i fem minuter, blanda ner balsamicovinäger, tomat och den uppblötta svampen.
  • Lägg på locket och låt det småsjuda i en till en och en halvtimme tills köttet är helt mört.
  • Smaka av, strö över persilja och servera med bönsallad.
 
 


 
Siciliansk slowfood
Italiensk mat, när den är som bäst!
(4 timmar utan passning)
 
2 personer
300 g oxkött i mindre bitar(lår, bog eller hals)
Salt och peppar
1 skiva pancetta, 10 g (italienskt bacon)
2 tsk olivolja
2 schalottenlökar
3 stora vitlöksklyftor
2 morötter
4 stjälkar selleri
1 knippe persilja
3 kvistar rosmarin
2 lagerblad
2 peperoncino (små italienska, torkade chilifrukter)
0,5 dl rödvin
2,5 dl tomatsås från flaska
30 g små svarta oliver
20 g torrostade pinjenötter
1 ekologisk citron, saft och skal
  • Skär pancettan i mindre bitar, bryn dem i olja och ta upp ur grytan. Strö salt och peppar över oxköttet och bryn i grytan.
  • Tillsätt lök, vitlök och peperoncino. Hacka morötter, selleri och det mesta av persiljan fint, blanda sedan och dela i två portioner.
  • Resten av persiljan, rosmarin och lagerblad binds till en bukett.
  • Rödvin och tomatsås hälls runt köttet. Lägg tillbaka pancettabitarna i grytan.
  • Kryddbuketten läggs bredvid och den ena hälften av grönsaksblandningen läggs överst. Rör runt allt med lite vatten.
  • Lägg på locket och låt grytan småkoka i fyra timmar på mycket låg värme. Man kan med fördel sätta grytan i ugnen med lock i fyra timmar på 75 grader.
  • Tillsätt oliverna, citronsaften, -skalet och pinjenötterna och smaka av.
  • Fiska upp buketten, tillsätt resten av grönsakerna och låt koka i fem minuter. Strö över färsk persilja.
     
Visst blir man sugen?
Av Svensson Svensson - 7 september 2018 12:42


 


RK by kiss - MNP58,  Olive You. (köpt på Coop)

 

Perfekt färg till min nya väska, min dotter plockade ihop en helt ny outfit för mig till helgens domarmiddag - Högbo Bruk. Vet ni det är nog min första så kallade outfit. Och jag hittade verkligen exakt nyans av grön. *ler*

Av Svensson Svensson - 7 september 2018 11:04

Jag har lånat texten av en vän, jag tyckte den var mycket tänkvärd, så jag villa ha med den på min egen sida.
 
Bara en tanke i Valtider...
 
Jag ser dagligen inlägg på sociala medier ,Fb,instagram mfl hur folk tar bort vänner och även " In real life" grundat på vad folk röstar på. Vet du - det är något som skrämmer mig mer, att folk tar bort vänner pga av hur man röstar än att mina vänner röstar olika av olika anledningar som är viktiga för dom. För visst var det väl så att vi lever i ett demokratiskt land?

Jag har vänner som röstar S
Jag har vänner som röstar KD
Jag har vänner som röstar M
Jag har vänner som röstar V
Jag har vänner som röstar SD
Jag har vänner som röstar L
Osv osv.
Jag tror även jag har vänner som röstar blankt eller inte röstar alls.
Flera av mina vänner vet jag inte ens vad de ska rösta på. Om de tänkt rösta alls.

Och vet ni vad?
De är mina vänner oavsett.
Var och en av mina vänner är just det av en anledning.
Var och en av mina vänner tillför något i mitt liv.
Oavsett vad de väljer att lägga sin röst på.
Jag har valt & väljer mina vänner efter hur dom är som person, inte efter deras politiska åsikter.
För jag tycker det är okej att ha en egen åsikt & uppfattning. Rättare sagt man ska ha sina egna åsikter & uppfattningar - det är det som är så fint med vårat land, att vi kan ha det, vi får ha det.
Man måste inte tycka som mig.
MEN ...
Om just DU som läser detta skulle tycka att jag är helt tokig,, galen, eller dum i huvudet som tycker såhär.
Då är det helt okej att ta bort mig om det är något du vill!
Jag kanske blir förvånad, chockad eller ledsen.
Eller så kanske jag inte ens märker att du försvinner.
Men det är också helt okej att stanna,.
MEN, JAG kommer inte göra det valet & ta bort ngn grundat på deras politiska åsikter.
För MEJ är DU värdefull & du får rösta precis som DU vill ,om du tänkt rösta alls.



Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards