Direktlänk till inlägg 28 november 2016

Julrecept - 28/11

Av Svensson Svensson - 28 november 2016 06:45

Dom här kokostopparna är ju så enkla o goda o så lätt att göra dom "juliga" *ler*

 

 

 

JULGRANSTOPPAR 
ca 20 st

Ingredienser:

  • 50 g        Milda mat & bakmargarin
  • 1/2 g       saffran
  • 1/2          apelsin, rivet skal från
  • 2             ägg, medelstora
  • 1 1/2 dl   socker
  • 200 g      kokos

Garnering:

  • 150 g               blockchoklad
  • 100 g               vit choklad
  • 1-2 msk           Milda Visp
  • 4-5 droppar    grön hushållsfärg
  • strössel


Tillagning:

1 Sätt ugnen på 150°C.

 

2 Smält margarinet. Stöt saffran med t ex en mortelstöt på påsen. Blanda ner saffran och apelsinskal i margarinet och låt svalna.

 

3 Vispa samman ägg och socker i en bunke. Blanda ner kokos och margarin. Låt smeten svälla ca 10 minuter.

 

4 Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, forma till toppar. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter. Låt svalna.

 

5 Smält den mörka chokladen i vattenbad. Doppa ca 1/2 cm av botten på kokostopparna i den mörka chokladen. Lägg på sidan och låt chokladen stelna.

 

6 Smält den vita chokladen i vattenbad och blanda i Milda visp tills chokladen är mjukare, mer lätthanterlig och formbar. Se bara till att den inte blir så rinnig att den blir genomskinlig. Droppa i hushållsfärg så att chokladen blir härligt skogsgrön. Låt chokladen svalna till lagom konsistens.

 

7 Häll över topparna. Var inte rädd för att låta färgen rinna ner över den mörka chokladen i botten. Det gör att det ser ut som grenar som hänger ner. Dekorera "julgranarna" med strössel innan chokladen stelnat.

 

Jul · Recept
 
 
Ingen bild

Jenny

28 november 2016 09:31

Dessa ska jag testa så jag bara gr de " vanliga" cocos topparna, de som är doppade i choklad =)

Svensson Svensson

28 november 2016 15:15

Ja dom ser enkla ut o så lätt att göra dom mer juliga. Sätt lite silverpärlströssel på - vips klara *ler*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards