Alla inlägg den 5 november 2016

Av Svensson Svensson - 5 november 2016 15:20

Ska snart iväg o jobba, slängde i mig lite rester till lunch o hoppas få tid att äta något lite mer ordentligt under kvällen - vi brukar ta o äta tillsammans jag o hon som sitter i växeln - otroligt trevlig vana tycker jag *ler*

 

Så surfar jag runt lite o hittar ett recept som jag ska prova så fort jag bara får tillfälle - ser gott ut, låter ännu godare.

 

 

 

Asiatiska kycklingspett med sweetchilisås 

Ingredienser: 

  • 1 msk Riven ingefära
  • 1 st Rödlök
  • 1 msk honung
  • 2 msk soya
  • 150 gram champinjoner
  • 500 gram kycklingfilé(er)
  • 4 port couscous
  • 0.5 st zucchini
  • 1 st gul paprika

 

 

1. Sätt ugnen på 200 grader.

 

2. Skär 500 gram kyckling i mindre bitar. Skär ½ zucchini i 8 skivor och 1 gul paprika i 8 bitar. Skär 1 rödlök i klyftor och dela 150 gram champinjoner på mitten eller i 4 bitar om de är stora.

 

3. Gör en marinad på 1 msk riven ingefära, 2 msk soja, 1 msk honung, och 2 msk rapsolja. Gillar du vitlök kan du pressa i en klyfta. Blanda marinaden tillsammans med kyckling och grönsaker i en bunke. Varva kyckling och grönsaker på spett och sätt in i ugnen i ca 20 min.

 

4. Tillred ½ paket couscous enligt anvisning på paketet. Koka gärna med lite buljong för godare smak.

 

5. Servera spetten tillsammans med couscous och sweetchilisås.

 

Av Svensson Svensson - 5 november 2016 12:45

Nej det tror inte jag, inte om man aldrig träffat varandra innan. För det är så jag tolkar det här med att man ska kunna förälska sig i någon genom att tillsammans svara på ett gäng med frågor – att gemenskapen, öppenheten o svaren ska ge det man behöver för att bli förälskad i den andra personen.

 

Men visst kan säkert svar på vissa frågor göra att man blir mer intresserad av en person eller tvärt om – märker att man har lite för olika värderingar. Men det är klart att bli förälskad är ju egentligen bara att bli intresserad, lockad av personer – det är inte samma sak som att man är kär. Kärleken, att vara kär kommer ju av att man lärt känna varandra mera…. Så vem vet kanske det räcker med några frågor för att förälskelsen ska spira – eller så är det mer att man haft en trevlig timme tillsammans med någon o känner att den här personen kan jag ju faktiskt sitta o prata med, umgås med, skratta tillsammans med, men även att båda vågar öppna sig lite mer o gå på djupet. Det bådar ju alltid gott för att man ska ha en framtid tillsammans.

 

 

 

 

När jag läser dessa frågor så tänker jag – kan dessa få mig förälskad?? Nja jag vet inte, men man ska ju inget säga när man inte provat. Däremot så är det inte alls dumma frågor att svara på själv, vissa av frågorna är lätta att svara på andra kräver att man tänker till lite o vem vet kanske man på så sätt kan bli lite mer förlåtande mot sig själv, gilla sig själv bättre. Ja det var bara en liten tanke som kom över mig.

 

Men visst är det intressant det här med vad det är som gör att man fastnar i någon, att man attraheras av någon. Och det finns åtskilliga studier, experiment, tester osv för att försöka få svar på vad det är som gör att man fastnar för vissa inte alls för andra. Att man etablerar ett band till någon, får en stark samhörighetskänsla som nästan kan kännas magisk o som sen leder till fördjupade känslor – kärlek.

 

Jag tror att det är svårt att hitta något exakt vad som gör att man fastnar för en viss person, när man attraheras o vill veta mer om personen. Det kan nog finnas mängder med olika saker som gör detta. Vad är det där som man så ofta kallar – kemi, att det finns en kemin mellan två personer.

 

 

 

 

För ibland kan man falla för någon fast man hittar flertalet anledningar som normalt gör att man backar direkt. Det kan vara utseendet - jag skulle aldrig dejta en man som är kortare än mig, den kvinnan faller sen hårdast för en man som är 1 dm kortare - aldrig en hästtjej igen, den killen har sen till o med hus med stall på gården - jag vill ha en kulturell partner, inte en portfåne, efter att ha provat flera kulturella män visar det sig att hennes partner var just en sportfåne - den umgås med personer jag inte tycker om, men det märker man inte då - har personen haft förhållande med "den", nej tack, men man kan falla hårt ändå.


Jag tror att det är ganska lätt att få den där första intresset av någon som gör att man gärna vill lära känna mer – det kan vara att personen har ett utseende som attraherar, ett sätt som man tycker om, man har samma intressen osv.
Men sen för att det ska djupna så behövs andra saker – då är värderingar, mål i livet, personligheten på det vardagliga planet viktigare saker. Har man samma saker man prioriterar, samma sätt att se på saker – inte så att man måste ha exakt samma – men det måste nog vara ganska nära.

 

Ibland märker man att man inte passar för varandra efter bara kort tid – som någon vecka, andra gånger tar det kanske lite längre tid. Och det kan också vara så att man träffas o slår sina påsar ihop av andra orsaker än att man älskar varandra vansinnigt… det känns ändå bra just då – men efter några år så kommer känslan av att man vuxit ifrån varandra…

 

Dom här frågorna som man ska svara på tillsammans har flera haft som underlag för att se vad som krävs för att man ska bli förälskad i någon. Och det har varit positiva resultat – dom säger att det är stor möjlighet att man blir förälskad under den tiden man frågar o svarar på frågorna tillsammans med en främmande person. Ja säger jag, men kanske det är så då att personerna också är öppna för att hitta någon ny, att dom söker någon ny partner… att sånna saker också påverkar hur man ser på en ny person man träffar.



Dom här frågorna ska vara väldigt intima och personliga, så pass att dom tror att inte ens personer som är i ett långvarigt förhållande ens stannat upp, pratat om, svarat på dessa frågor tillsammans. Nu måste jag säga att efter att ha läst frågorna så tycker inte jag att dom är så intima o personliga – jag trodde nog att det skulle vara flera frågor som var sådär att man skulle tveka att svara på dom om man inte redan kände personen o hade tilliten där redan. Men frågorna är så att man kan nog svara lätt o lite ytligt, men också bli väldigt djup – allt beror väl på vem man själv är o vem man svarar på dom tillsammans med.

 

En lite rolig idé detta egentligen – att svara på frågor tillsammans, ja inte om man är helt främlingar – men med någon man lärt känna lite mer…  att inte bara se till svaren på frågorna utan även se hur frågan tas emot, svårt eller lätt att svara, hur mycket öppnar man sig, kroppsspråk osv.

 

 

 

 

Enligt dom som gjort frågorna från start så är det inte bara ett enkelt frågespel utan det är snarare så att varje fråga kommer att undersöka dig, beröra dig på djupet och vända dit ut och in. Dina rädslor och personliga behov, brister och dygder förs fram i ljuset – de röster som vanligtvis är tysta eller gömda, men som visar vem du verkligen är.

När du besvarar dem blottar du dig för någon du kommer se som en jämlike, som kommer känna och förstå dig, och du kommer se din själ reflekterad i deras ögon.

 

 

Man bör:

  • Välja en tyst ostörd plats
  • Läsa varje fråga högt, och båda ska besvara frågan innan man går vidare
  • Man ska ha visuell kontakt med varandra hela tiden
  • Det är 3 set frågor, ta en paus mellan varje o bestäm tillsammans om man ska sluta eller gå vidare.

 

Jag som nu då är smått förtjust i listor av olika slag med frågor – kan inte låta bli att svara på frågor som känns roliga – lite sådär att då kan andra lära känna mig mer o har jag tur tar någon upp dom o svarar i sin blogg så att jag kan läsa o lära känna dom lite mer. För som sagt, jag tycker inte att frågorna var så djupa, intima o personliga – dom fungerar bra även såhär som frågelista på en blogg….

 

 

Första setet av frågor

  1. Om du fick välja vem som helst i världen, vem skulle du bjuda hem på middag?
    Åh jag vet precis vem – inte någon berömd person, utan någon som står mig nära som jag helst av allt vill tillbringa ledig tid med.

  2. Skulle du vilja vara berömd? Berömd för vad?
    Nej – faktiskt aldrig känt något behov av att vara berömd, att ses – jag är nog snarare tvärt om, vill helst inte synas alls.

  3. Övar du på vad du ska säga innan du ringer någon? Varför eller varför inte?
    Nej – det går väl inte?? Jag menar man vet aldrig vad den andra säger o när man pratar med någon har men ju en konversation mellan två personer.
    Om det är något viktigt, något jag måste ta upp med en person så kan jag i o för sig innan tänka igenom vad det är jag vill ha sagt – men det är mer stolpar än att öva på det jag ska säga.

  4. Beskriv en ”perfekt” dag för dig.
    Ledig o inte ha några som helt planer utan bara var. Det som gör att dagen är ”perfekt” är vem jag tillbringar den med.

  5. När var senaste gången du sjöng för dig själv? När var senaste gången du sjöng för någon annan?
    *skrattar* igår sjöng jag för mig själv senast, jag kör den där varianten att alla kan allt, men vissa ska hålla det för sig själv. Oj det måste ha varit i bilen med mina barn o då var det ”Herr Olsson han hade en bonnagård…”

  6. Om du kunde leva tills du var 90 år… vilket skulle du föredra: att ha sinnet intakt eller en 30-årings kropp?
    Sinnet – för vad har man för nytta av en 30-årings kropp om inte sinnet är med. Jag tror att det i o för sig inte är direkt mycket bättre åt andra hållet, men ändå mer hur ska jag säga användningsbart.

  7. Tror du att du vet hur du kommer dö?
    Nej

  8. Nämn tre saker du vill ha gemensamt med din partner.
    Att kärleken är från båda håll
    Gemensamma mål framåt i tiden – eller mer att man har gemensamma mål, samt enskilda mål, men det är mål man stöttar varandra i.
    Värderingar ska vara ungefär lika – både i vardagen som var o hur man ska bo, vad som är viktigt att prioritera.

  9. Vilka saker i livet är du mest tacksam för?
    Mina barn – alla tre. Förmånen att ha mina underbara vänner. 


  10. Om du kunde ändra något i hur du uppfostrades, vad skulle det vara?
    Egentligen inte – men visst finns det saker som man kan tänka efteråt att det kunde ha varit på annat sätt om man ska vara petig.

  11. Dela din livshistoria på fyra minuter.
    Finns inspelad som ljudfil *ler* nääää den här hoppar jag över.

  12. Om du kunde vakna imorgon och ha fått någon kvalitet eller förmåga, vad skulle det vara?
    Hmmm bara en, det blir svårt, jag som vill kunna trolla, vara osynlig, kunna flyga…. Näää jag tror att jag är ganska nöjd med det kan idag, med dom kvaliteter o förmågor jag har.

 

 

 

 

 

Andra setet av frågor

 

  1. Om du kunde fråga en kristallkula en fråga om dig själv, ditt liv, framtiden eller något annat, vad skulle du vilja veta?
    Spontant så blir svaret Oh ja det vore skoj, men tänka efter lite så nej tack, jag upptäcker nog saker på vägen istället.

  2. Finns det något du har velat göra under en lång tid? Varför har du inte gjort det?
    Resa till Australien. För att inte ekonomin eller sällskapet som jag velat ha med har funnits

  3. Vad är ditt livs största framgång?
    Ta mig igenom sorgen efter min son, att komma igen efter negativa saker får jag nog räkna som en personlig framgång.

  4. Vad värderar du mest i ett förhållande?
    Tillit, omtanke o kärleken till varandra
  1. Vad är ditt mest värdefulla minne?
    Det finns flera o det är svårt att klassa in dom på någon skala – men för inte så längesedan finns ett minne ifrån där jag kom på att jag inte var så avstängd o kall som jag trott, länge.

  2. Vad är ditt hemskaste minne?
    När jag fick telefonsamtalet att min son var död.

  3. Om du plötsligt fick reda på att du skulle dö inom ett år, skulle du ändra något i hur du lever nu? Varför?
    Antagligen så skulle det ske förändringar om man får veta en sådan sak – att jag skulle försöka ta vara på tiden genom att umgås, vara tillsammans med, göra saker tillsammans med mina närmaste o käraste – o framför allt tala om att jag älskar dom så ofta jag kan.

  4. Vad betyder vänskap för dig?
    Vänskap – att man förstår varandra utan en massa ord, att man finns där för varandra när det behövs, att man kan skratta o gråta tillsammans.
    Jag har få vänner, men istället väldigt nära vänner.

  5. Vilka roller spelar kärlek och sorg i ditt liv?
    Tar ett citat här för att det är så bra o förklarar på ett enkelt sätt. ”Livet är som ett piano, dom vita tangenterna är glädje o kärlek, dom svarta är sorg o ledsamheter. Men för att kunna spela den vackraste av all musik behövs alla tangenterna”
    Även om negativa saker är något jag inte gillar o gärna avstår ifrån så måste det nog finnas viss del av det i livet för att man verkligen ska uppskatta det positiva som lycka o kärlek.

  6. Beskriv fem saker du söker i en partner.
    Ärlig
    Omtänksam
    Går att lita på
    Humor
    Att man kan samtala om allt
  1. Har du ett bra förhållande med din familj? Känner du att du har haft en lyckligare barndom än de flesta människor?
    Min familj som jag har bra förhållande till, är mina barn o min lilla syster o hennes familj. Lagom kontakt med pappa. Som det ser ut idag så räcker det så bra för mig.
    Nej det har jag definitiv inte haft.

  2. Hur känner du för ditt förhållande med din mor?
    Det känns bra, det är som det är, jag lider inte, snarare tvärt om – hon gjorde vissa val o jag accepterar dom alla får ju göra sina egna val – sen att jag inte förstår dom, det är en helt annan sak. Men det går jag inte in på här *ler*

 

 

 

 

Tredje setet av frågor

  1. Gör tre sanna uttalanden med ordet ”vi”. Till exempel: ”Vi ställer frågor till varandra” eller ”Vi är båda lugna…”
    Vi gör på tok för många listor. Vi bloggar *ler* Nej den här frågan är nog inte att svara på ensam…. Så den hoppas över

  2. Slutför meningen: ”Jag önskar att jag hade någon att dela…”
    …vardagen med.

  3. Om du plötsligt skulle bli din partners bästa vän istället för älskare, vad är det viktigaste du skulle vilja att de visste om?
    Att orsaken till att vi kan bli vänner är för att det aldrig från min sida varit äkta kärlek, utan mer just vänskapskärlek, som någonstans misstolkats. Jag vet att har jag älskat på riktigt så kan jag inte bli vän efter det tag slut… så blir jag vän med personen så vet jag också att det är rätt att det tagit slut för det hade bara varit slöseri med bådas tid att fortsätta som partners.

  4. Berätta för personen mittemot dig vad du gillar mest med denne.
    -
  5. Beskriv ett pinsamt ögonblick i ditt liv.
    Det finns helt klart olika pinsamma ögonblick i ens liv – en del är icke att dela med någon, andra kan man dela med sina närmaste o sen finns det då saker som går att dela offentligt…
    Och en sådan sak är nog den gången när min son var nyfödd, ni vet man ska in på den där första kontrollen hos läkaren. Alla föräldrar står med sina barn i korridoren väntar på sin tur - det var min tur o jag går in, jag var ensam för mitt ex hade inte kommit än. Det är stora fönster på dessa dörrar så när läkaren under söker min son så står jag o tittar ut i korridoren - ser en ensam karl där o tänker - attans snygg karl det där, undrar vems han är???
    Det var min *ler* - lite pinsamt att inte känna igen sin egen karl, vi hade ialla fall varit tillsammans i 3 år ... men det var en trevlig upplevelse ändå att komma på att den där snyggingen ju var min *ler*


  6. När var senaste gången du grät framför någon annan? Och ensam?
    Igår faktiskt – när läkaren undersökte mina öron då gjorde det så ont att tårarna kom. Sen hemma för att det gjorde ont o för att jag kände mig jäkligt ensam o undrade hur jag skulle klara av att droppa salva i örat.

  7. Beskriv vad du gillar med vännerna du har nu.
    Åhhh mina älskade vänner – för att dom är underbara personer, med härliga personligheter, glada positiva, knasiga. För att jag vet att dom alltid finns där för mig,

  8. Vad, om något, tycker du är ett ämne för allvarligt att skämta om?
    Ja det finns det, men oftare är det kanske mer hur det skämtas…

  9. Om du skulle dö ikväll utan tillfälle att kommunicera med någon, vad skulle du ångra att du inte sagt. Varför har du inte sagt det än?
    Jag älskar dig!
  10. Ditt hus och allt i det börjar brinna. När du har räddat dina närstående och husdjur har du tid nog att gå in och rädda en sista sak. Vad räddar du och varför?
    Ett foto på min son som togs dagarna innan han gick bort – ett foto där han sitter med sina systrar – så jag har alla mina tre guldklimpar.

  11. Av alla personer i din familj, vems död skulle påverka dig mest? Varför?
    Inte vems, det får bli vilkas – det är mina barn – varför jo för att jag ska inte överleva mina barn. Det räcker med att en gått bort i tidig ålder.

  12. Dela ett personligt problem och be personen mittemot om råd, för att få reda på hur de skulle hantera situationen själva.
    Ja – det kan vara intressant – jag gör då om frågan o ställer frågan om mitt personliga problem till er som läser o frågar hur skulle ni hantera o lösa problemet. *ler*
    Jag sitter här då med ont i öronen o hör väldigt dåligt – ska jag jobba eller sjukskriva mig. Det är inget annat fel på mig så att säga o jag hör även om det bara är på ett öra….

 

 

 

Hur dessa frågor skulle få en förälskad vet jag inte, men visst man får ju en hint om personens värderingar o personlighet o det gör att man vet om man vill fortsätta lära känna eller om det är lika bra att aldrig träffas mer.
Eller vad säger ni?

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards