Direktlänk till inlägg 11 november 2016

Dagbok – skriver du???

Av Svensson Svensson - 11 november 2016 08:49

Jag skriver dagbok, inte dagligen, men ganska ofta, ibland bara några ord, ibland är det långa noveller på flera sidor orden bara rinner ur mig. Det är ett sätt att få ur mig tankar o känslor på ett bra sätt.

 

Oftast läser jag inte bakåt i tiden – dom bara finns där, kanske till o med slängs, inte direkt när dom är färdig skrivna men något år efter. Men så för något år efter skilsmässan satte jag mig ner o läste lite i dagböcker något år bakåt innan jag blev singel. Och jag blev skrämd, herre gud det var ju samma saker som kom upp hela tiden – inte vad som skett under dagen eller om något roligt skett utan jag tänker nu på saker som fick mig att må dåligt, som jag blev ledsen över, saker jag kände var fel…. Det var samma samma samma hela tiden… Fy vad tråkigt att läsa, det var verkligen inte att utvecklas, att ta tag i saker som drog ner mig mentalt… Så kan man ju inte leva – man kan aldrig få ändring o bli lycklig, må bra om man bara stampar, o ibland behöver man bli påmind om att man faktiskt stampar, att man inte alls som man tror går framåt, utvecklas… näää man stampar trilsket kvar på samma ruta o fortsätter klaga, vara ledsen… men hur kan man tro att det ska bli någon förändring när man inte gör förändringar som måste till för att man ska komma framåt.

 

Så igår så pratade jag med en väninna som i sin tur varit i samtal under en kurs hon går med en annan kvinna *ler* ja ja jag vet – en lång ramsa, kom till saken…
En kvinna som tolkar kort, lägger stjärnor med tarotkort, gör det mot betalning o andra kan komma till henne. I korten så kommer det inte spådomar som talar om vad som KOMMER ske, nej det kommer råd om vad som håller på att ske i ens liv, men man får då snällt ta o traska rätt väg för att det ska ske om det är något positiv man vill ha, eller göra andra val om korten ”varnar” för att det kan bli en jobbig tid framåt – man får alltså mer tips för vad som kan ske – o man avgör själv sen hur man ska ta sig dit eller undvika…
Den här kvinnan tog just upp det här med att trampa på samma ruta – hon hade en kund som återkom då o då, hon såg klara saker i korten – o gav det hon såg, med tips på vad kvinnan ska tänka på, lite som en handbok i vad som behövs göras för att det sen ska ske… Det går inte att sitta hemma o tro att allt ramlar över en… vill man ha ett nytt jobb, bättre inkomst – sök nya jobb, vill man bo på landet i hus istället för i lägenhet i stan – leta upp ett nytt boende, var lite aktiv åt det hålla man vill – eller aktiv i att förhindra saker man inte vill…
Men kvinnan kom ändå tillbaka med samma frågor, som gav samma svar… i flera år… utan att förstå att inget kommer ske om hon inte själv agerar….


Med det vill jag ha sagt att det kan ibland vara bra att även titta bakåt – inte bara så som man tror – utan t ex läsa sina egna dagböcker – kanske får man som jag fick då ett tag efter skilsmässan när jag undrade varför jag inte kände mer lycka – som jag trodde jag skulle. När jag läste så insåg jag att jag stampade, gjorde något åt det, som fick mig att ta stegen framåt. Men jag tror att man då o då under livet kan behöva göra så, för att man omedvetet fastat i en ruta – bli påmind om att man behöver se saker, göra aktiva val för att slippa trampa o hela tiden känner att inget sker, gnälla över samma sak om o om igen. För hur som helst det finns ingen annan o då menar jag ingen annan som kan starta en förändring, som kan göra det som behövs för att det ska bli så som man själv vill… Visst är man påverkad av människor man har runt sig på ett sekundärt sätt, arbetskollegor, vänner, partner osv… men primärt så är det ändå man själv som väljer – vad ska jag göra för att det negativa ska vända, ska jag försöka prata o tillsammans göra ett försök till ändring, ska jag välja bort eller behålla…

 

 Och ingen kan tala om för en, spå - så att dom talar om exakt vad som kommer ske framåt i tiden. Vi har själva för stor inverkan på våra liv, vi gör valen - ibland snabbt, ibland tar vi tid på oss att hamna i tryggheten att valet är dags att göra... visst ibland stampar vi också kvar... 

Vi har vår egen framtid, vårat mående o lycka i våra egna händer hur gärna man än då o då känner att man vill slippa ta det ansvaret o lägga det på andra. 

 

Det är h*ns fel att jag mår såhär, det är h*n som gör mig ledsen.... lätt lägga över ansvaret på någon annan - men nej i slutändan är det där bara katalysatorer för att vi ska må dåligt, o vi själva som håller oss kvar, vi har då helt glömt bort att det är inte andra som är ansvariga för hur jag i slutändan mår - dom kan bara ha betydelsen för en kort tid, håller vi kvar där är det vårat egna val... 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards