Direktlänk till inlägg 10 oktober 2016

Räkgryta med lite sting

Av Svensson Svensson - 10 oktober 2016 07:22

Det var längesedan jag åt räkgryta eller vad man ska kalla det. Evigheter sedan om jag tänker efter. 

Kommer ihåg första gången jag gjorde just räkgryta - det var nyårsafton då allt skulle ske, då jorden skulle gå under osv... ni vet då när vi böt från 1999 till år 2000... 
Inte för att jag märkt något av något av allt som skulle ske just för att det blev år 2000.... men jag kanske är lite för blind o ouppmärksam *ler*

 

Hur som helst så skalade jag räkor i massor, o lagade till en gryta efter receptets alla små "regler". Den blev bra, riktigt bra - serverades i mitten på en ring av ris, som jag blev tvungen att leta upp en gammal sockerkaksform för att få till... för inte hade jag någon rund varianat med hål i mitten hemma. Men det blev fint o det blev gott, riktigt gott.

 

Kanske jag ska lyxa lite i veckan - belöna mig lite när jag packar upp låda efter låda, försöker ta ner antalet lådor o märker över natten att det skett celldelning på dom små liven... för det står nästan lika många kvar som när jag startade...

 

Göra god mat o frossa i - ja varför inte - passa på när jag är ledig o har lite mer tid att lägga på matlagning o mig själv.

 

Hittade ett annat räkgryterecept, ett jag inte provat förrut med det såg ut att kunna bli riktigt mumsigt när jag ser på vad ingredienserna är, då den ska jag prova "slänga ihop"

 

 

 

 

God gryta med lite sting.

 
2 portioner
 
90 gram pasta/ris/bulgur
Kokas enligt anvisningarna på paketet.
 
180 gram skalade räkor
1 dl torrt vitt vin
1 tsk rapsolja
1/2 paprika
10 små tomater
1 msk chilisås
1 msk mango chutney
1 tsk fransk senap
50 gram fraiche 5%
60 gram milda mat 4%
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk mangocurrykrydda
1 tsk italiensk salladskrydda
1 tsk paprikapulver
 
Fräs hackad lök, pressad vitlök, tärnad paprika och mangocurrykrydda i oljan tills löken är mjuk.
Tillsätt vinet och låt koka ihop lite.
Tillsätt resten av ingredienserna utom räkorna och tomaterna.
Låt koka i några minuter. Tillsätt tomaterna i halvor och räkorna.
Smaka av med salt och peppar.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards