Alla inlägg den 8 oktober 2016

Av Svensson Svensson - 8 oktober 2016 14:05

Jag skrev om hur jag anser att en kanelbulle ska se ut o hur jag äter den på kanelbullens dag den 4/10. Då fick jag frågan av min lillasyster i en kommentar ”hur äter du en ballerinakaka”. Och kom på att det kan ju bli ett sånt där lagom opersonligt men skoj inlägg att samla in lite fakta till.

 

 

 

 

Vår kära ballerinakaka, den kakan som är en av dom mest populära kakan som finns i landet. Mest älskade kakan vi har – enligt undersökningar o tänk att den har funnits att njuta av sen 1963, inte illa *ler*. Och receptet på nougatfyllningen är precis som med andra populära saker ett väl bevarat hemligt recept, det där är viktigt att det är hemliga recept har jag märkt… *ler*.

 

För mig är det svårt att ens förstå hur det kan vara en debatt om huruvida det är en kaka eller ett kex. Och jag har personligen jätte svårt att se vad tydligen ca hälften av alla ballerinaälskare ser – att det är ett kex??? Det är ju en kaka, hur lätt som helst, det behövs inte debatteras. Men sen kan jag på ett sätt förstå att det har blivit en debatt för att Göteborgs kex som gör kakan faktiskt kallar vissa varianter för just kex… så för mig är det deras fel att den godaste folkkäraste kakan kallas kex *ler*.

 

Att vi svenskan konsumerar i snitt fem ballerina i sekunden får jag dock inte ihop, för om jag inte äter alls på många dagar, veckor, månader så måste ju någon annan äta dubbelt – eller hur?? Och hur får man ens i sig en per sekund, eller fem, hur ska man få i sig tio… det gör ialla fall inte jag även när jag frossar… kanske en på 30 sekunder. Men en ballerinakaka ska inte tryckas in på 30 sekunder den ska avnjutas på rätt sätt o det tar sina sekunder, minuter till och med *ler*

 

 

 

 

Det står på deras sida att det finns 14 varianter av kakan, men hur jag än räknar får jag det inte till 14. Antingen tittar man på varianter o inte olika smaker av samma variant – då blir det färre, eller så räknar man med varje smak som en variant o då blir det flera än 14… kanske ska ta o skriva till dom o fråga hur dom tänkte just den punkten, hur dom räknade…  

Så kommer då frågan vad ska man kalla en variant av ballerinakakan? Är det kakor som har annorlunda utseende men i grunden samma smak? Eller är det formen, utseendet, en botten, en fyllning o en ring kaka med hål i överst.
Kanske är det där debatten borde ligga istället, för vad ska få kallas ballerina o inte…

 

Vet ni om att man gjort undersökningar med ballerinakakan för att visa personer personlighet. Att man köper kakan för olika syften, att man äter på olika sätt beroende på om man är man eller kvinna o ens personlighet. Ja det är sant, säg vad man inte kan lägga pengar på, för att ta fram resultat som är SÅÅÅ viktiga *ler*….

 

Tydligen så ska män köpa ballerinakakan oftare än kvinnor.
Män köper oftast ballerina för att ha själv, medan kvinnor köper för att bjuda på. Även yngre o singlar köper för att ha själv.
Här visar det sig också att det här med kaka eller kex är lite köns uppdelat – kvinnor säger kaka, män kex. – Undrar om det beror på ett det är mer manligt att äta ett kex, så det låter bättre än kaka??? Bara en liten egen reflektion….

 

 

 

 

Det finns vad undersökningen kommit fram till tre olika sätt att äta en ballerinakaka:

  1. Klassikern – man äter kakan bit för bit, som vilken annan kaka som helst.

  2. Njutaren – man delar på kakan, slickar i sig nougaten o sen äter man upp kakan.
    Även här finns det variationer, visst steg ett är dela kakan – men sen då…. Slickar man i sig nougaten först, i vilken ordning äter man kakan, topp, botten?
    Jag vet också att det finns en variant där inte kakan delas utan nougaten slickas upp först.

  3. Frossaren – slukar hela kexet på engång, in med allt i munnen o tugga.

Även här är det skillnader på män o kvinnor – männen är mer frossare o kvinnor njutare.  Stämmer det också in på andra områden i livet?? Att kvinnor är mer njutare, drar ut på saker än män??? Ja det är en bra fråga…

 

Sen kommer det ju också till, ska man doppa eller inte, ska man ha kaffe, mjölk, saft eller inget alls till sin kaka.  Som sagt det finns verkligen många sätt att äta sin ballerina – det visar sig ju att den här lilla godbiten kan visa vilken personlighet du har… *ler*

 

 

 

 

Har ni provat baka med någon variant av ballerinakakan? Ser att det finns massor av recept, ja till o med någon jag skulle kunna tänka mig prova själv. Men oftare är det lite så…. Kakan står sig fint som den är… den ska liksom inte ”förstöras”, man ska njuta av den som den är.

 

Vilken sorts ballerina gillar du? Tycker du att man kan kalla alla varianter som finns idag för ballerina? Är det utformningen eller smaken som avgör om det är en ballerina eller inte? Och den viktigaste frågan HUR äter du din ballerina kaka???

 

Jag själv är helt klart en ”njutare” – jag delar min kaka.
Först äter jag upp toppkakan, den ljusa ringen – den är mera bara något som hör till o får försvinna först, den är inte direkt något jag njuter av att äta…. Men sen kommer njutningen – att ta hela eller så stor del som möjligt av nougaten (ofta får man lätt med hela) sen låta den långsamt smälta i munnen – det är här njutningen sitter …. Sen sista när all nougat smällt bort så äter jag upp chokladdelen, botten av kakan.
Och nej för mig ska man inte doppa sin ballerinakaka…
Varianter då – äter jag, gillar jag andra än originalet? Ja visst kan det då o då komma med hem någon annan variant – men helt ärligt så ser jag då dom bara som en annan kaka – inte ballerina – då är det bara en smak o ett utseende som gäller…

 

Och kom på – visst är det konstigt att inte ballerinakakan fått sin egna dag än?? Allt annat har ju sin egna dag, så varför inte den här folkkära kakan??? Ja man kan undra…. Kanske ska starta upp en egen dag – för det verkar ju som vem som helst kan göra en viss dag till just en viss dag *ler*….

(tog o skrev till Göteborgs kex o frågade om detta, finns det en egen dag för ballerinakakan o om inte, kanske dags...)

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards