Alla inlägg den 13 oktober 2016

Av Svensson Svensson - 13 oktober 2016 16:52

Chokladen som just till jul säkert är en av den mest bortgivna gåvan. Det är ialla fall  min egna slutsats. Den ges bort som julklapp men också som gåva om man blivit bjuden någonstans, ta-med-gåva. Aladdin asken är väl den mest populära även om jag själv om jag måste välja nog hellre tar en Paradis ask.

 

För 2 år sedan tog dom bort två väldigt populära smaker – trillingnöten, ja det var rena rama ramaskriet att den skulle bort, vet flera som nobbar Aladdin asken just för att den är borta. Men dom tog också bort körsbärslikören, nu var väl inte den direkt allas favorit, det var den man ofta ialla fall i reklam lät ligga kvar där ensam i asken. Själv så tyckte jag att det var en av mina favoriter. Om jag ser bakåt i tiden så finns det faktiskt inte alls så många av mina favoriter kvar i asken.

 

Tillkom i asken istället för dessa två var fläder o en lakrits/hallon – sägs det, för vet ni, jag tror inte jag stött på den där lakrits/hallon en enda gång, för mig var det något nytt. I o för sig kanske det säger hur ofta jag ätit av askarna sista åren. Jag har däremot provat fläderpralinen o den var inte så god som körsbärslikören – men den var bättre än många andra praliner i asken. Erkänner igen att det är inte många som slinker ner för mig längre o då är jag en som älskar choklad, men nääää det är för mycket ”äckligt” i askarna att jag inte längre bryr mig om att köpa hem en att ha just till julen.

 

Så kommer vi då till det nya som ska ske nu inför julen – jo det ska tas bort o läggas till igen – i år för fläderpralinen ge sig av – ja den var ju god!!! Och istället ge plats för en limepralin. Nu kan jag tycka att det låter riktigt gott det med. Men hade hellre sett att dom tagit bort lakrits/hallon… då fanns det två jag gillar, fläder o lime.

 

En sak jag tänker på – det är, är det verkligen en Aladdin ask om det hela tiden byts ut smaker i asken? Jag menar det är ju nästan som om man skulle ta en Helnöt o byta ut hasselnötterna mot ska vi säga kokosflingor men fortfarande kalla den Helnöt. Ja ja den liknelsen var kanske lite långsökt – men ändå – förändringar görs så är det inte samma produkt längre – eller hur??? Så är verkligen Aladdin asken en Aladdin med alla byten som gjorts?? Om man ska vara petig är det inte bara originalasken som ska få kallas Aladdin??? Jo om jag ska vara petig o vara ”ObstiNettan” så tycker jag så…

 

Historiskt då – vad har egentligen hänt gällande olika praliners försvinnande, kommande, återkommande under alla dessa år som Aladdin funnits – för det är ju några år, den lanserades redan 1939 .

 

Här kommer lite fakta om hur asken ändrat sitt innehåll under åren som gått…

 

 

 

 

1939 

Körsbär i likör, krokanbågar, jordgubbskräm, nougattryffel. 18 utvalda sorter av Marabous populäraste praliner. Det är Marabous nyhet för dagen". Så lanserades Aladdinasken 1939. Då innehöll asken följande choklasorter: pepparminttryffel, krusbärskräm, apelsinkräm, marsipantryffel, nougatmarsipan, Fransk nougat, frukttryffel, orange, körsbär i likör, jordgubbskräm, Marsipankrokant, Mockatryffel, Kolanougat, Valnötsmarsipan, Nougat med mandel, fruktmarsipan, pepparmintkräm och krokanbåge.

Den  minsta förpackningen, som i reklamfilmen från 1939 bara kallades för "minsta förpackningen", kostade 1 krona. 250 gram kostade 1 krona och 50 öre och ett halvt kilo kostade 3 kronor.

 

 

 

 

 

1950-TAL 

1950-talets Aladdinaskar skilde sig något från 1939 års ask. Pralinerna som fanns med var som följande: ,andelkrokant, cremetryffel, mandelmocka, diplomnougat, frukttryffel, marsipannougat, mandelnougat, trillingnöt. valnötsmarsipanen är ersatt med marsipan med mandel och körsbär i likör har bytt namn till "Lucullus". De flesta fruktbaserade pralinerna fick säga adjö. Under 1950-talets gång skedde ett antal mindre förändringar.

 

 

 

 

 

1960-TAL 

Följande praliner var nya under 1960-talet: trofénougat, tryffelmarsipan, krokanttryffel, arraksyryffel, wafers-nougat, valnöt-marsipan, valnöt, nougat-snitt och frukt. Frukt kom dock snart att ersättas av ananas.

 

 

 

 

 

1970-TAL 

Nya praliner är mockatryffel, nöttryffel och fruktfrappé. Mandelnougat byter namn till noisette, orange ersätts av romrussin och krokanttryffel ersätts med gräddnougat.

 

 

 

1980-TAL

Fruktfrappé ersätts med rommarsipan, tofféenöt ersätts med tosca. Nya sorter är bland annat rochénougat och likörtryffel.

 

 

 

1997

Under 1997 tillkommer ägglikör, accentnougat, paschanougat, rochétryffel och dukatcrisp. Tosca, nougat med marsipan, rochénougat, mockatryffel och rommarsipan ersätts. Tosca kommer dock snart tillbaka.

 

 

 

 

 

2002 

Nu tillkommer pärlnougat, höstnougat och kokoskola och ersätter samtidigt tosca, nougat med mandel, accentnougat och paschanougat.

 

 

 

2004

Här ersätts rochétryffel med apelsintryffel.

 

 

 

2006

Noisette och fransk nougat ersätts med mjuk toffee.

 

 

 

 

 

2010 

Ägglikör ersätts med med jordgubbskräm.

 

 

 

2014

Trillingnöten och körsbärslikören tas bort och ersätts med hallonlakrits och fläderblom.

 

 

 

 

 

2016

Fläderblom ersätts med lime.

 

 

-------------------------------------------------

 

Mina personliga favoritsmaker genom åren - ja, det är allt med nougat i, eller likörer.. nötter är också gott. Gillar inte fransk nougat, gillar inte sånt här "som apelsin o jordgubbskräm, kan jag vara utan. Noisette var jag barnsligt förtjust i. Och vad hette den här med mandel i småkrossade bitar i chokladen... mums. Men alla nya smaker som kommit sista åren har inte direkt fallit mig i smaken.
Men även asken har ju fått sig förändringar i utseendet - vilken är det utseende som är Aladdin asken för dig? Själv måste jag nog säga att det är 70-talets ask. Det är nog den jag ser framför mig när jag tänker på Aladdin. Men om saken i år kommer se ut som den på bilden för byte till limepralin så tycker jag att den är ganska så ren, snygg o åt det klassiska hållet för en Aladdin ask.

Av Svensson Svensson - 13 oktober 2016 01:26

jag o min väninna var ut o jagade pokémons, när vi gjorde mer miner o pantomim än ord - men vi förstod varandra perfekt o så skoj vi hade så vi skrattade - tårarna rann... Dags att skärpa till oss o ta våra promenader igen tror jag :) När vi blivit friska o alla måsten är över... för den här gången.

 

 

 

 
Så av en ren slump ramlade jag över den här filmen, det har blivit lite många filmer sista dagarna - bra sätt fördriva kvällar o nätter på. Till slut har jag slutat leta film, jag bara klicka på första förslaget som kommer upp. Denna gång var det Baby on board, först var jag lite tveksam, men lät den rulla... o det är den enda film jag till o med pausat när jag gått från tvn, så jag skattat - det var fullt mer bra roliga scener... kanske mest “vuxenskämt” (på flera sätt) men så jag skrattat - jag tyckte ialla fall att den var skoj att titta på o jag behövde verkligen skratta.
 
Har varit lite låg ett par dagar - sen kanske humöret höjdes o jag hade lättare att skratta o njuta av humor på grund av andra anledningar också - vad vet jag :)
 
Säger bara, har ni inte sett den, om ni vill se något att skratta till, o har samma humor som jag - se den *Ler*
 
 
 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards