Direktlänk till inlägg 30 april 2015

Idag firar vi valborg o min mammas födelsedag.

Av Svensson Svensson - 30 april 2015 08:05

 

Ja nu är det vår, nu är det valborgsmässoafton. Vi välkomnar våren, vi bränner det gamla för att ge plats o möjlighet för det nya att gro. Nu är vintern slut för många.
Enligt bonde almanackan är det nu dags att släppa ut djuren som fått stå inne hela vintern.
En annan tro är att natten mellan den sista april o första maj är magisk, det är en natt för häxor o andra övernaturliga väsen. En natt dom var ute o flög (attans vad jobbigt häxor har här på våren… ska flyga till Blåkulla på kvast med katt, sen nu är det dags igen men nu är det getabockar man ska flyga ;) ).
I Uppsala o även andra universitetsstäder är valborg en stor högtid, eller tillfälle att festa, det tas tillfället i akt o man har firande innan som är skvalborg o kvalbord, sen då valborg o dagen efter finalborg… undrar hur studenterna mår sen när det är dags att börja plugga igen ;)

 

 

 

 

 

Jag gillar mest elden, det ska vara en stor varm eld, att gå o titta på, så vacker i sina färger – få se om jag kanske få tillfälle i kväll att ialla fall en stund gå ur bilen o kika på en valborgseld känna lukten o värmen av eld.

 

Sen så är det då min mammas födelsedag, så klart att den ska firas.

 

GRATTIS mamma!

 

 

 

 

 

Min mamma är väldigt kär i sina barnbarn, nu är dom flesta vuxna men några är fortfarande ”barn”. Olika saker har gjort att det inte är så mycket kontakt, vilket är synd o jag vet att mamma är ledsen över det. Att hon gärna vill träffa sina barnbarn – ja barn också.

 

Så jag tänkte att i år skulle jag ordna något lite extra, inget som kostar mycket, men som är mycket värdefullt. Jag kom på att samla ihop min syster o sen alla barnbarnen, åka iväg o bjuda mamma på middag en kväll. Umgås på lite neutral mark, men ta några timmar tillsammans. DET var den absolut bästa födelsedagspresenten jag kunde komma på – den ville jag ge min mamma.

 

Så jag började prata med min lilla syster, mina barn…. Började planera, se till att det här skulle gå i lås. Och jag lyckades – jag fick ett positivt bemötande för mitt förslag – så glad jag var, nu skulle mamma få något jag trodde hon skulle uppskatta o förstå att det är av kärlek jag ordnar det. Av olika anledningar har det varit lite kaos o turbulens här o där mellan oss (ingen nämnd ingen utpekad) –det här såg jag som ett steg framåt, ett steg till att kunna lägga saker bakom oss o kunna umgås lite ialla fall då o då, högtider, få något att starta upp ifrån igen. Det behövs….

 

Jag hade verkligen en otrolig glädje känsla inom mig – jag lyckades, jag hade samlat alla – ja nästan alla…. Tyvärr skulle det inte gå att ha med en del av skaran…. Men det är ju det stora som räknas, det viktiga. Så glad jag var när jag fått det första steget taget o positivt bemötande…. Det var bara någon till som skulle ”övertalas” att följa med….  O sen planera plats o hur jag skulle få dit mamma utan att hon visste – utan få komma in o överraskas att vi alla fanns där (ja nästan alla då…. Men alla som jag räknar in i skaran). Jag såg framför mig hur hon skulle reagera, hur glad hon skulle bli. Hur det här skulle ha kunnat bli hennes absolut bästa födelsedag i hela livet.

 

Men nu blev det inte så…..
”något” skedde…. Så allt kom av sig…  det var bara att sluta planera…. Konstatera att det inte skulle gå att ge den här speciella presenten…. Ett konstaterande som ger mig stor sorg i hjärtat.

 

"Det är inte åren i ditt liv som räknas, utan livet i dina år. "

                                                                                                  - Abraham Lincoln

 

 

 

Solen lyser ialla fall idag, jag hoppas vi slipper regn, att det blir en bra dag, att det blir firande – men utan det där lite för mycket fylla….. 

 
 
Ingen bild

Laila

30 april 2015 10:16

Valborg är helt klart slutet på vintern, nu är det dags för sommar.

Blev lite ledsen att läsa att dina planer att överraska och glädja din mamma gick om intet av någon anledning. Du skriver nog ändå lite mer "glatt" än den bakomliggande sanna känslan.

Ha en bra dag

Svensson Svensson

30 april 2015 10:44

Ja nu kommer sommaren.

Du har helt rätt....

Det samma njut av solen nu när den lyser på oss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<<
April 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards