Direktlänk till inlägg 9 oktober 2016

Ånger - då ger man mer än vid tacksamhet

Av Svensson Svensson - 9 oktober 2016 13:01

Nyss läste jag en bild med texten:

 

"De döda får fler

blommor än de

levande  eftersom

ånger är starkare

än tacksamhet"

 

 


Min första tanke var "vem f*n har kommit på det där??? Hur kan man ens komma på o sen skriva ner o publicera dom orden. För mig säger det enbart att den som gjort det måsta ha en massa ånger inom sig mot någon som dött i deras närhet.

 

Ja jag o många andra sätter blommor på graven eller i minneslunden, många kommer med blommor vid begravningen... det är mycket blommor det håller jag med om - men å andra sidan är det minst lika mycket ljus - så tänds ljus på begravningar o på gravar o i minneslundar också av ånger. Betyder dessa två saker ånger???

 

För mig är ljus o blommor positiva symboler - ånger är inte direkt en positiv sak i detta fallet. Visst kan ånger vara positivt, men ser vad som gått fel, man kan därför rätta till, ändra, gör om... 

Men i fallet när man sörjer någon som gått bort kan man inte ställa till rätta något man ångrar, något man inte han med...  Så ånger som sammanfaller i samband med att någon dött kan jag inte se som en direkt positiv känsla

 

Och tror inte heller att orden som jag reagerat på heller handlar om den här positiva ångern utan mer den neddragande, ledsna ångern....

 

Nu har jag mycket ljus hemma, även blommor - samt att jag gärna ger bort både ljus o blommor - både när det är någon som jag vill fira eller muntra upp eller bara säga "tack för att du finns". Blommor är glädje - blommor är för mig tacksamhet, tacksamhet o förmånen att ha just den här personen i mitt liv som jag ger blommor.

 

När jag går till kyrkogården o sätter dit en bukett blommor o tänder ett ljus - för min son, för min mormor o farmor, för "Gnidde" - så inte är det av ånger - det är inte för att jag ångrar något.

Det är av glädje att jag haft er i mitt liv olika länge - men ni har funnist där o betytt något... 

Jag är glad över att fått lära känna er, fått ha varit en del av era liv.

 

Visst det finns alltid en viss ledsamhet, sorg när man går till en grav eller minneslund. Det gör att man lite mer påtagligt blir medveten om att personen är borta...  Men samtidigt så finns dom här personerna ofta i ens tankar, men kommer ihåg, man ler åt minnen, man berättar... o det är var man än befinner sig. 

 

Men ånger - för vad??? Varför fastna i det negativa?? Varför inte istället komma ihåg det ljusa, varma, positiva o vara just tacksam. Jag gör det, jag är det... 

Så jag tar inte med mig blommor till en begravning, grav eller minneslund för att jag känner ånger - nej jag tar med mig blommor o ljus för att jag är tacksam för att ha fått ha dessa personer i mitt liv någon gång, olika länge o olika perioder av mitt liv....

 

Så för mig skulle texten istället vara

 

"Ge mera blommor till alla runt er, till levande o de ni minns - just för att visa hur mycket dom betyder/betydde o hur tacksam, glad du är att har/fått ha dom i ditt liv oavsett tiden..."

 

 

 

 

Hur tänker du? Ger du mer när du känner ånger än tacksamhet? Känner du ånger när du tänker på någon som gått bort?

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards