Alla inlägg under maj 2015

Av Svensson Svensson - 5 maj 2015 15:21

  

Läser, det går visserligen långsamt men framåt, boken ”Lyckofällan”.  Ibland hamnar man på avsnitt som handlar om något man faktiskt känner igen, det blir en aha-upplevelse, ibland är det avsnitt som man känner igen känslan o får tanken att ja just ja så kan man ta o deala med den, det kanske jag ska prova – om jag kommer ihåg det nästa gång. Visst finns det även avsnitt jag ställer mig lite mer frågande till, men så är det, man ska läsa kritiskt o inte bli frälst på allt man läser även om det låter jätte bra. Ord i böcker eller föredrag är just för att den känslan ska uppkomma, smart formulerade. Sen ska man heller inte förkasta allt även om man inte håller med, för det kan finnas små guldkorn här o där att ta åt sig.

 

När jag satt på tåget häromdagen så läste jag avsnitt om ”kampvrede”. Kampvrede är när en känsla slår på som gör att man kämpar vidare, men slåss mot känslan ”no matter what”. Hur negativ känslan än är, hur jobbigt det än är behåller vi känslan kvar för att kunna slåss mot den, få bort den helt.

 

Men ju mer man tänker på den o slåss mot den ju mer dåligt mår man, ju mer framträdande blir känslan. Det är som dom ger exempel i boken som att hamna i kvicksand – ju mer man rör på sig, kämpar för att komma ur, ju snabbare sjunker man, kan man mot sin egen automatiska reaktion, vara still, vara lugn, så kan man flyta kvar på ytan längre…

 

I boken pratas det om kampvreden som att man har en på/av-knapp inom sig. När kampvreden är PÅ så kan vi inte acceptera en negativ känsla, vi lider av känslan o vi börjar slåss mot den, vi vill få bort den så till den milda grad att man kanske till o med tar till ett sätt att fly ifrån det – man gör allt för att slippa… det kan vara att man dricker alkohol för att slippa känna, man kan börja med andra typer av droger, kanske börja spela, eller använda maten som en flykt. Eller så kan man försvinna in i en form av fantasivärld ett tag som tv, böcker, datorspel, ja det finns oändligt många sätt att fly från den här negativa känslan.

 

Vilken metod man ska använda sig av för att kunna knäppa kamvredsknappen till av-läge – ja så långt kom jag inte i boken, det kommer nog i nästa kapitel :) Däremot så tyckte jag det var en bra tanke boken gav mig när författaren ställde frågan om olika känslor var negativa eller positiva. Man fick en lista av känslor att ”pricka av” – negativ eller positiv känsla.

 

Det var lätt:

  • Rädsla – neg
  • Ilska – neg
  • Chock – neg
  • Avsky – neg
  • Sorg – neg
  • Skuld – neg
  • Kärlek – pos
  • Glädje – pos
  • Nyfikenhet – pos

Så som jag betygsatte listen är nog det sätt dom flesta människor betygsätter dessa känslor. Man strävar efter att få mer av känslor som är positiva o försöker få bort, undvika alla känslor som är negativa. Men boken säger att man istället för att kämpa emot känslor oavsett vilken känsla man får, man ska istället acceptera känslan o hitta ett sätt att låta den komma o sen gå lika snabbt. Inte kämpa emot utan bara ta känslan känna den o sen låta den vandra vidare.

 

För om man tänker på kärlek, ett positivt ord för de flesta, men om man växt upp i en kärlekslös familj, där man inte fått visa känslor, inte fått visa ömhet o tillgivenhet. Då kan kärlek bli en obehaglig känsla för den personen – alltså en negativ känsla, men inte är kärlek en dålig känsla att känna som man ska ta bort?
Rädsla är en känsla ingen vill ha eller hur???? Eller??? För det finns ju många som till o med betalar för att få känna den här känslan som heter rädsla – genom att gå på bio o se en skräckfilm, åka någon häftig åkattraktion på tivoli….

 

Så varför betygsätta känslorna man får, varför inte bara känna o sen släppa. Inte slåss mot känslan utan acceptera den låta den härja runt lite ett tag för att sen släppa den. Låter ju bra – hur man gör får jag vänta lite med att avslöja – ja alltså metoden som boken förespråkar. Om det känns som en bra metod som jag förstår så återkommer jag med den.

 

Funderar lite hur jag gör själv när något sker som känns negativt, som ger dåliga känslor. För när jag läser är jag så låst på vad orden jag läser betyder för mig att jag kan tänka – nej så gör inte jag, nej det går väl inte. Men så nu när orden jag läst fått mogna på sig lite så kommer jag på att det är ju precis så jag gör. Jag använder bara andra ord  o ett annat tankesätt. Jag låter känslan komma, jag låter den vara där ett tag – ett tag kan vara allt från 5 min till någon timme eller kanske en dag – jag säger själv att jag sätter på mig den stora fluffiga varma offerkoftan ett tag – kryper upp i ett soffhörn o låter mig själv tycka jäkligt synd om mig själv. Jag kan faktiskt mata på o göda känslan så att jag tycker riktigt synd om mig själv o jag hittar på hämnd av värsta sorten. Men så efter en stund så blir det inte skoj längre, offerkoftan blir varm, för varm o den börjar klia – det är inget kul längre att tycka synd om mig själv. Då släpper jag det hela, tankar på situationen, känslan som gör mig ledsen eller orolig. Jag lite det där man säger ”sover på saken” o tar upp tanken igen efter ett tag – lite senare eller nästa dag. Men då tycker jag inte synd om mig själv, eller hittar på hämnd eller svar – nej jag koncentrerar mig på mig själv, vad jag ska göra o hur. Då kommer mera en kämparglöd in som får ta över, att hitta ett bra sätt att ta itu med situationen. Och det sättet kan vara allt från att nonchalera, svara upp, kontakta någon för att inhämta fakta… ja vad just den situationen behöver för att jag ska gå vidare utan att må dåligt.

 

Måste säga nu när jag tänker på det – att sen jag gjort såhär så mår jag så mycket bättre, jag fastnar sällan i dåliga känslor. Och jag förstår mer det här om att man faktiskt själv bestämmer hur man ska må. Att visst någon annan kan vara en trigger, den som utlöser en känsla eller är med om att starta en situation – men det är faktiskt INGEN annan än jag själv som bestämmer hur jag sen ska må eller hur länge jag ska må dåligt. Jag bestämmer om jag tänker låta känslan vara kvar o äta upp mig inifrån, om det ska få mig att älta eller ge igen, fortsätta traggla något – eller om jag accepterar känslan låter den vara ett tag o sen bestämmer mig för att släppa o gå vidare på ett helt annat sätt.

 

Jag har märkt att jag mår bättre av att jag själv bestämmer mig för att nääää känslan får vara ett tag sen går jag vidare, ingen annan ska få makten över mig på ett sätt som gör att jag fastnar i en negativ känsla.
Och ser nu mera hur andra inte bara fastnar utan faktiskt gör allt för att söka upp hålla sig kvar i situationer som göder den negativa känslan. Dom vill inte släppa, antar att det ger dom en form av bekräftelse, dom kan använda sig av den för att låta andra veta hur synd det är om dom, o andra nickar o hmmmar som oftast medgivande – många vill inte eller orkar inte säga något annat så dom kör den enkla vägen…. Håller lite med, även om tankarna är helt andra…. Inte många säger till en att man är ute o cyklar, att man har fel, att man ska släppa. Gör dom det så blir det stället ”oj en till är dum, en som inte förstå mig, det är ingen vän den gör jag till min ovän” dom här personerna som håller sig fast med näbbar o klor, dom som så gärna sprider det negativa vidare för medhåll, dom vill bara ha medberoende människor runt sig.

 

Dom har lätt att säga allt negativt som sätter dom själva i ett bättre ljus, glömmer alltid att berätta den delen av berättelsen som kan sätta dom själva i ett sämre ljus eller där den man berättar för kommer tänka o kanske till o med säga – vad gnäller du för, du agerar ju inte bättre du….

 

Så det här med att ha kamvredes-knappen på AV, jag tror att jag faktiskt redan har det, fast att jag inte tänker i samma banor som bokens författare, jag använder egna ord o ett lite annat sätt att tänka. Men det är ju samma effekt som sker. Man slipper må dåligt, man slipper fly eller fäkta – man kan på ett lugnare sätt hitta hur man ska för sin egen skull ta sig vidare.

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 4 maj 2015 13:29

Ja varför inte passa på att tävla om presentkort att just kunna köpa lite roliga leksaker till sexlivet - från Lelo.

 

Här är en undersökning dom gör - man kan vinna presentkort - men alla som deltar får 20% rabatt på en beställning. Och är man med, svarar på frågorna ger man dom också ett bredare undersökningssvar... 

 

https://www.lelo.com/sv/lelos-global-undersokning-om-sex

 

 

 

Av Svensson Svensson - 4 maj 2015 12:42

 

För lite sen läste jag ett blogginlägg, det var hur personen som skulle skriva bloggen skulle avslöja saker om andra – hur h*n skulle berätta det h*n visste om andras sexliv, avslöja alla vulgära detaljer. Jag kom att tänka på det här i helgen, ett samtal i taxin där dom frågade mig om jag tyckte dom var vulgära – tyvärr kunde jag inte svara ärligt för jag hade inte lyssnat, jag var i mina egna tankar. Svarade lite sådär diplomatiskt med en motfråga, om det var meningen att det dom sa skulle uppfattas av andra som just vulgärt, var det meningen med det hela? Dom förstod direkt vad jag menade o började skratta o säga att visst var det väl en anledning, att se om det gick att chocka, få en reaktion. Men det hade ju inte fungerat på mig. *ler*.

 

Men då kom jag på det här med att avslöja andra, att dela med sig av saker man vet om andra för att försöka visa hur vulgära, smaklösa dom är. Fast för mig, om man försöker använda sådan kunskap om andra, som hur o vad dom gör i sängkammaren, för att försöka svartmåla, då är det bara man själv som är vulgär o smaklös. Då visar man bara sin egen intelligensnivå, väldigt låg….

 

Jag har en öppen syn på sex, jag respekterar o accepterar andras läggningar (nu pratar vi då inte om olagliga varianter – utan håller mig inom det som är lagligt). För mig är det bara härligt när människor vågar släppa loss, vågar leka, vågar använda fantasin för att njuta. Att njuta sexuellt är så otroligt mycket mer än sex i mörker, ta lite i varandra för att det kallas förspel o ska vara så… sen penetrering kort för att det ska ta slut så snabbt som möjligt).

 

Och jag funderar lite på vilken typ av människa det är som ens kommer på att försöka sig på den varianten att hitta saker att smutskasta andra – o att då sex är så skoj att ta fram för att använda sig av när man försöker vara – ja rent ut av bara vara elak. Antar att det är något som roar den här typen av person.
Jag vet ialla fall hur jag klassar den typen av personer… Kan väl kort säga att jag inte ger så speciellt mycket för dom…..

 

Men vad är vulgärt då, vad kan jag tycka är vulgärt o varför. Vulgärt för mig är nog mer att man pressar på någon något som den inte ber om…

 

Är det vulgärt att ha sex? Är det vulgärt att vara fantasifull, lekfull när man har sex?

 

 

 

 

Som att ha lite sexiga underkläder eller ha med leksaker i leken? Att prova nya saker, vara lekfull o öppen.

 

Att tycka det är vulgärt o något att prata om, sprida ut för att man tror att det är en skandal :) ja det avslöjar nog mer om den personen som tycker så än dom som använder sig av sin fantasi o lekfullhet. Det säger mig att det nog är ganska synd om den personen som är så låst i det för mig tråkiga, som inte hittat det roliga, det njutningsfulla med att ha sex. Och jag tycker att dom om då har lite fantasi, som använder sig av lite sexiga kläder, som har lite leksaker med i leken, det är personer som kan leka, njuta o ta vara på det goda i livet. Dom som tar vara på det som ger mer krydda åt sexlivet, det som gör att man som par kommer ännu närmare varandra.

 

För vad är det för förhållande man har om man har sex under täcket, dra upp nattlinnet lite o ner med pyjamasbyxorna, för att egentligen bara ha gjort det Man ska ju ha sex när man har förhållande, så då får man det avklarat snabbt då o då – sen kan ingen klaga….

 

Jag erkänner glatt att det är skoj att vara lite mer fantasifull, det ger mer åt sexlivet att våga ha med lite leksaker, att njuta fullt ut, inte bara 5-10 min utan verkligen njuta….. Och ett bra sexliv, att uppvakta, bekräfta, flirta, leka… det gör att man som par fördjupar känslor o förhållande. Och om det är vulgärt – ja då är jag gärna vulgär o stolt över det. *ler*

 

Så vad är vulgärt – ja som jag skrev tidigare – det är mera den persons agerande som försöker smutskasta någon eller vara elak mot någon annan genom att dela med sig av andras sexvanor o kalla det vulgärt….

 

Så jag passar på att rekommendera en blogg, för lust o njutning, att ta vara på livets goda, o få lite tips…. Här är just ett tips på en härlig leksak eller två eller …. ;)



http://www.kvinnorslust.se/?p=505



 



------------------------------------------------------


passa på - tävla o vinn..... http://itismadeby.bloggplatsen.se/2015/05/04/11088233-liten-mer-vulgart-tavla-o-vinn/

Av Svensson Svensson - 4 maj 2015 10:45

 

Det här var verkligen längesen jag såg den här o helt ärlig så kommer jag inte alls ihåg den – det ringer inte ens en liten klocka av igenkännande när jag nu såg om den. Mer än att jag kommer ihåg vad den röda tråden i filmen går ut på. Det är igen – man kvinna, kärlek som försöker stås emot – men självklart går det inte… Så sex, o BDSM, men på ett lite annorlunda sätt. För hon har ju ett självskadebeteende som finns i botten.

 

Det som fick mig lite full i skratt när jag såg filmen – det är att tydligen ska den dominante framgångsrike mannen som faller för kvinnan men inte vill erkänna det heta Grey, för det gör dom i båda filmerna *ler*

 

Den här filmen är mer sevärd, tycker jag – det är mer tempo i filmen. Det sker mer, det är ingen direkt dötid, eller transportsträcka … så den är mera underhållande.

 

Men skulle jag välja film en kväll så skulle jag nog inte välja den här heller mer än som tidsfördriv  o inget bättre att se… men det beror nog mest på att jag tycker att filmerna kunde ha gjorts bättre...

Men vet man inget om den här världen, känslor det väcker hos dom som lever med det i olika grad - bara sexuellt eller 24/7 - så kan det ju vara en bra inkörsport att ta reda på lite mer - se en film är ju rumsrent :)

 

Men kan förstå att är man inte ens lite nyfiken på detta så kan det verka så totalt fel... hur kan någon må bra av detta avsett i vilken roll men är i.

 


Av Svensson Svensson - 3 maj 2015 12:39

 

Jobbat hela natten, borde sova lite – men det går inte…. 

är lite på högvarv efter natten, jag längtar så….  räknar ner timmar, minuter, sekunder.
Tussarna o jag har tagit en ganska ordentlig morgonpromenad – o jag har fixat ordning lite saker som är bra att ha gjort när jag nu har ledig dagar. Dom har verkligen varit goa sista dagarna, dom njuter fullt ut av att matte jobbar dag o är hemma nätter, o jag jobbar nätter o är hemma dagar. Bättre promenadkompisar kan man inte heller få – dom bara följer snällt med o trampar på i rask takt så jag får lite draghjälp. Jag kan prata med dom o får aldrig dumma svar :) Kommer sakna dom små liven när dom flyttat helt o hållet – men kanske kan få ha lite delad vårdnad om dom – ha dom lite då o då när jag är hemma. Sen bor vi ju så nära varandra att jag lätt kan hämta dom för promenadstunder.

 

Tänk så vacker morgonen var, att sitta i bilen, köra på en nästan biltom väg, se solen gå upp, se hur dagen vaknar till liv. Från att igår ha varit grå grå så lovar morgonen sol o molnfri himmel. Det var 0-gradigt runt 4-tiden i morse, vilket är synd det kunde få vara lite mer värme. Det är dags för det nu.

 

Många saker på gång nu, det är samtal, det är möte, det kommer bli intressant att se exakt vad som sker, exakt vad som kommer sägas. Sen hur det kommer bevaras, då ser man hur reaktionen blir, hur det tolkats….  Man vet aldrig i förväg, men jag har mina aningar. Det är lätt att se vart vinden blåser o hur den vänder efter behag.

 

Plockar lite till, packar lite, tycker det packas här hemma konstant :)
ska jag lägga mig ner en stund o meditera, vila – tills jag blir hämtad!

 

I natt fick jag frågan om jag visste vad ”nästan nykär” var, frågan kom från en tjej. Hon tyckte att jag strålade, att jag hade en inre glöd som hon tolkade som att jag var kär, att jag älskade o var älskad. Det var enligt henne bara så man stålad så där.
Själv var hon nästan nykär, o ja jag förstod precis vad hon menade. Hon förklarade att för henne var det att hon känt killen, träffat honom så ofta det går – dom bodde långt ifrån varandra. Så dom var inte nykära, inte sådär som man är precis när man träffats, utan det var precis mitt emellan att vara nykär o kär *ler* Och det var när den här extra starka känslan blossat upp igen. Dom hade precis i helgen bestämt att hon ska flytta hit – så det var väl därför det var starka känslor, o lite som nya men ändå inte *Ler*

 

Se här nu har jag fördrivit några minuter till på min nedräkning *ler* 






"Kärlek växer när den brukas"

 

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 3 maj 2015 10:14

 

Jag började med en film som jag av en slump råkande ramla över o har kikat på filmen o samlar lite mer information för att skriva ett eget inlägg om filmen o lite historia.

 

Sen gjorde jag något jag sa att jag absolut INTE skulle göra, jag har sett Fifty Shades of Grey. Jag har inte läst böckerna, o skulle heller aldrig slösa pengar på en biobiljett – men nu fanns det att se på nätet. Så jag lät den gå i bakgrunden. Efter det kom jag på att jag ville se en film jag sett för många många år sedan, lite i samma anda – men skriver om det i ett eget inlägg….

 

Fifty Shades of Grey då, tja vad ska jag säga som inte redan någon har sagt. Tror att det mesta är sagt om filmen. Så det blir mitt intryck jag får skriva om….

 

 

 

 

Jag tyckte den var seg, det fanns inget tempo, inget som fängslade mig att titta vidare – o jag funderar lite på om den här filmen skulle ha fått så många tittare om den inte redan innan den var gjord levde på böckerna? För filmer som är sega utan lite tempo tappar folk intresse för o rekommenderar inte vidare. Möjligen ska det väl då vara att det handlar om sex, allt som har med sex säljer, är det sen då lite mer tabu som i detta fall BDSM, så visst drar det till sig en vissa tittare oavsett om den är bra eller inte.

 

Kärlekshistorian är väl som pocketromaner varit så länge jag kan minnas att jag läst dom, den ena älskar o den andra stretar lite emot… men det går ju inte, för den har träffat på sin stora kärlek. Nu är ju det här böcker i flera delar så det slutar inte som pocketromanerna – där allt sker i en bok, dom får varandra o lever lyckliga i alla sina dagar. Det är helt klart det tantsnusk på hög nivå ;)

 

Om man då tittar till BDSM, det där lite mer tabu, det där lite mer spännande…. Ja vad ska jag säga om det…. Får väl säga som alla andra jag läst haft någon åsikt om böcker o film, som själva är inne i BDSM-sfären. Det är mjukvariant av det… men visst i vissa scener, där fångar dom ganska bra hur känslan kan vara, hur dom försöker förmedla styrkan i känslan….

 

Kommer jag se andra filmen – troligen inte, eller så kanske det blir som med denna när den finns att se på nätet så om jag ska fördriva tid… Men ingen jag direkt kommer längta efter eller sträva efter att se när den kommer.

 

Sen kan det blir intressant att se hur dom gör om dom måste byta ut skådespelaren, han ville visst inte göra flera filmer…..

 

Om jag rekommenderar filmen – nja…. Nej det gör jag nog inte – den är för seg, det sker inget. Men om man vill drömma sig bort med kärlek o rikedom samt kryddat med lite tabu inslag så kan det väl vara ett tidsfördriv en kväll….

 

Däremot har jag fastnat för en av filmens låtar, som verkligen tar tag i mig när jag hör den, musiken går in under huden, känns i hela kroppen, knappt så jag lyssnar på texten, det är musiken som gör det mesta - *ryser*

 

Av Svensson Svensson - 2 maj 2015 11:31

Jag har alltid haft tjockt, lättskött hår, har inte behövt tänka så värst mycket på vilka produkter jag använt, det har blivit bra ändå. Men får några år sedan började jag få problem med mitt blodvärde, det rasade ner o gick inte att få upp. Har visserligen alltid haft problem till o från, fått äta järntabletter då o då, men det ha fungerat bra. Men nu var det svårt att få upp värdet,  åt så många järntabletter att magen till sluta sa ”nej, tack” o jag började må illa – idag räcker det med att se en järntablett så vänder det sig i magen.

 

Det löste sig med att jag fick gå till vårdcentralen o få järn, i dropp. Då när jag startad lät det inte skoj, som något ovanligt – men lärde mig snart att så ovanligt var det inte. Jag med min otroliga sprut/nål-fobi hade några veckor av rent helvete, gick 3 dagar i veckan i 13 veckor…. O nej, jag har inte blivit av med min rädsla, det gick inte att som många säger ”göra det så ofta att man blir van”. Det blev snarare värre… men kvittar jag vet att jag måste, o jag gör det när jag måste. 

 

Men det hjälpte inte i längden – kom upp till ett hb på 100 men skönk snabbt igen – till under 70, låg ofta på 61-65… då släpades jag in fort för att få inte järn- utan blod via dropp…  Nu har jag fått lite mer ordning på det där, så jag kämpar inte direkt med det problemet.

 

Det som följer med järnbrist är också en rad andra saker – som att jag tappade massor av hår, att håret inte alls var lika ”lätt” att sköta, trasslade sig mera osv…. Då blev det mer noga med produkter, att hitta produkter som verkligen fungerade – på mitt hår.

 

Fick rådet att prova – Macadamia hårdvårdsprodukter, efter lite tjat att jag skulle prova dom så gjorde jag då det – o ångrar att jag inte provade tidigare. Det är helt otroligt så fint o mjukt, lätt att borsta, glansigt – ser friskt ut. Nu har jag visserligen inte heller problemet med att tappa ”tonvis” med hår, det har till o med vänt så att jag känner att det blir tjockare o tjockare igen. Jätte skönt. Men att ha hittat en produkt som hjälper till, som jag är nöjd med är inte fel.

 

Nu har jag mest använt hårinpackningen/balsam, sist köpte jag också en lite flaska av oljan för att prova. Det är en jätte bra kombo så det kommer jag fortsätta med. Tänker även nästa gång jag skickar efter ta o prova shampot också.  Det är så skoj att hitta produkter jag verkligen blivit nöjd med o inte bara en gång –första gången man använder det – utan det har hållit i sig, blivit lika bra varje gång. Så jag behöver väl inte påpeka att jag kommer fortsätta ...????

 

 

 

Macadamia Professional

Under århundraden har alkemister och 'healare' över hela världen vänt sig till naturens rika resurser för dess medicinska krafter.
Med oljan från makadamianöten, som återfinns längs Söderhavet, och oljan från de unikt sällsynta Argan-fröna från Marocko, har naturen försett oss med några av de mest gynnsamma faktorerna för hälsosam hud och hår.

Produkterna från Macadamia Professional™ kombinerar oljorna från dessa mycket näringsrika nötter med speciella ingredienser från naturens mest närande växtpreparat för att skapa den ultimata förskönande och vårdande kuren för ditt hår.
Oljan ger nytt liv till hårets naturliga väsen och skönhet och skapar ett skyddande lager som fyller och berikar med viktiga proteiner.
Njut av mjukt, silkeslent och glansigt hår utan oljiga eller vaxliknande rester.

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards