Alla inlägg den 18 oktober 2017

Av Svensson Svensson - 18 oktober 2017 10:00

 




ja i påståendet att “lycka är ett val”.  Men sen så vi eftertanke - som vid dom flesta sakera man har ett direkt intryck av, en direkt tanke om vad det innebär - så när man tänker lite till så kan man förstå innebörden. Ibland ändrar man åsikt, ibland bara förstår man o kan se hur man kan använda sig av det här andra sättet att se på saken i vissa situationer.

 

 

 

 

En sak som jag från start hade en åsikt om, men efter att ha läst om en helt annat synvinkel så ändrade jag åsikt. Det är om “energitjuvar” - från start var jag helt inne på att det enbart var personen som var en energitjuvs fel, det var den som tog energi, det var den som var problemet... jag har fortfarande inställningen att det är personer jag inte vill ha i mitt liv o att det är personer som lever av andra människors uppmärksamhet... dom suger ur varje liten gnutta energi hos dom som släpper som nära.
Och sen när jag läser att det inte alls egentligen är energitjuvens fel att dom dränerar andra på energi så tänkte jag, nej men vänta nu, det är väl visst deras fel, det är ju dom som är tjuvar. Men när jag läst o sen tänkt lite så kom jag på att jag faktiskt hade fel. Ja det är personen i sig som har ett problem som dom själva måste ta tag i, se att deras agerande o beteende är för jobbigt o framför allt ego. MEN det stämmer att det är inte alls deras fel att man själv töms på energi o ork av dom - Nej det är faktiskt bara ens egna fel.


Det är bara man själv som gör valet att släppa en sådan här person in på sig. Det är bara man själv som tillåter dom att suga ur ens energi, att få en att må dåligt i deras sällskap. Så det stämmer det är inte deras fel, det är man själv som helt enkelt gjort ett dåligt val eller mer att man inte gör att annat val när man märker att den här personen är en energitjuv. Man själv kan inte ändra på dom, man kan bara välja bort personen så att man slipper bli orkeslös av deras vänskap... eller välja om det inte är en vän utan t ex någon på jobbet, att helt enkelt inte låta personen beröra en, utan hålla den på avstånd.

 

 

 

 

 


Så är det ju faktiskt med lycka, att känna glädje också... Man kan aldrig bestämma vad som kommer påverka en på olika sätt. Och visst kommer livet ha med sig massor av saker som gör att man känner sig ledsen, orolig, arg, besviken, olycklig osv... o det är helt okey att känna dom här sakerna, jag tror till o med att man då o då mår bra av att känna dom. För att det ger oss förståelsen för skillnaden mellan att må bra eller dåligt, det ger oss mer uppskattning åt dom mer positiva känslorna.


Men valet står sen i hur länge vi väljer att stanna kvar i den negativa känslan. Visst vissa saker kräver sin sorgetid, vissa saker som sker måste få ta lite längre tid än andra. Men i allt annat så väljer vi själva om vi vill stanna kvar i den negativa känslan eller om vi väljer att fokusera på saker som gör oss lyckliga. Och inte glömma bort att man kan faktiskt vara ledsen eller orolig över något men samtidigt vara lycklig över resten av livet. Man kan känna båda känslorna samtidigt.


Det viktigaste är att man själv verklige vill vara lycklig, känna glädje över livet - se alla saker som faktiskt är bra som är positiva. Dom små sakerna. Pratade med en väninna igår just om hur lätt det är att missa dom små sakerna men hur stora dom ändå är. Vi människor har en tendens att vilja ha allt storslaget. Vi pratade om affirmationer, om tecken osv... o att man ofta vill ha något stort tecken, att man vill verkligen märka av att det man affirmerat om går igenom. Så är det ju inom alla livets områden att vi gärna vill att det ska vara stort, märkas av... ge lite av “wow-faktor 10”.

 

 

 

 

 


Men om man tänker efter så är faktiskt dom små sakerna som sker, det som sker vardagsmässigt, som man missar eller mer glömmer bort att ens se o uppskatta, dom sakerna är sammanlagt MER o STÖRRE än någon enskild stor sak. Så hur mycket vi än strävar efter o vill ha det där stora så får vi inte glömma dom små sakerna o verkligen se o uppskatta dom.


Och som med allt - man måste själv...
Allt sitter i ens egna huvud o i sin egna vilja att se det som finns där o är bra, dom vardagliga små sakerna. Vill man inte, försöker man inte bryta det negativa o välja det sätt som gör att man blir lyckligare så... ja då kan ingen annan göra en lycklig heller. Men vill man, ser man saker från den vinkeln, så kan andra personer vara med o ge mer bonus till livet o ens lycka.

 

 

 

 


Men det är just det där - man ska vilja....


Klart det finns ju tillfällen där det inte går att låta bli att vara glad o skratta. Det finns väl inget härligare än att få skratta sådär så att tårarna rinner (även om mascaran snällt följer med *ler* ) o det känns i magen, o man kan inte sluta skratta...
Det var längesen jag skrattade så faktiskt... sist var när jag o min väninna var ute o pokemonade - men det var ett tag sedan vi var ute - tyvärr. Men så igår, när vi var på månadens musikquiz fick en av mina kollegor mig att skratta just sådär så att det inte går att sluta o tårarna rinner. Erkänner vi är inte så bra på det här - men vi har skoj som bara den ialla fall. Som på en fråga - den då jag började skratta så där hjärtligt - man skulle kunna låtens titel, gruppens namn, men då grupperna bestod av syskon skulle man även kunna namnen på syskonen. På en av låtarna kunde vi absolut inget - varken låt eller grupp - men vi visste att det var 3 syskon. Så han slänger ur sig - det måste vara Roger, Erik o Bengt. Då började jag skratta o kunde knappt sluta.

 

 

 

 

 


Vet ni - det var en skön känsla, att veta att jag fortfarande kan känna så, skratta så....



Ja hur det går för oss.... ja någon måste komma sist eller hur - vi hoppas på ett fint tröstpris för att uppmuntra oss att inte tappa sugen. *ler*
Sällskapet o maten är helt klart mycket bättre än våra musikkunskaper. Som vanligt håller jag helt på det där med ett bonussystem för oss - känner vi igen låten 1 poäng, kan vi till o med sjunga med 1 poäng till *ler*.
Maten... jag väntar o längtar tills det är grekiskt - igen - eller så får det gärna vara som förra gången. Det här var klart näst sämst av alla gånger...   men smaken är ju tack o lov olika o det finns säkert dom som tyckte detta var en av dom bättre gångerna o att den grekiska gången kommer långt ner på listan *ler*


 









Av Svensson Svensson - 18 oktober 2017 09:45

Mmmm allt ätbart som har sin egna dag är oftast sånt där onyttigt men på tok för gott *Ler* som muffins i choklad. När dom är perfekta är dom grymt goda - men om dom är torra så är dom lätta att avstå ifrån slår det mig nu när jag sitter här o skriver. 

Jag vill helst ha dom sådär på gränsen till att inte vara helt färdiggräddade i mitten ... mmmmums så är dom som bäst.

 

 

 

 

Alla goda ting är.... för denna dag är också slipsen dag.

Jag gillar en välklädd man. Nu behöver han inte alls bära kostym o slips varje dag... men då o då. Jag njuter av dom tillfällena det erkänner jag...

 

 

 

 

Men i o för sig så behövs det inte slips för att vara välklädd, snyggt klädd - kavaj till en t-shirt är riktigt snyggt o nog måste jag erkänna att utan slips men kostym o skjorta är snyggt manligt o sexigt.... snyggare till o med eller vad säger ni?

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards