Alla inlägg den 29 oktober 2017

Av Svensson Svensson - 29 oktober 2017 15:38

 


Jag har jobbat i helgen - igår var det halloweenfester här o där runtomkring o på ortens uteställen. Det var också ODZ - erkänner jag har ingen aning om vilka det är, efter natten o fått sitta o lyssna på deras “musik” så kan jag inte säga att jag har något större behov av att lära mig vilka som är eller lära känna deras så kallad musik heller. Men nu var det inte alls det jag tänker skriva om...
 
ODZ drog personer i en lite yngre åldersgrupp till vår lilla stad från kringliggande ställen, vilket innebär att det blir en del av dom som väljer att åka taxi hem... och det är ju inte så dumt det blir en del lite längre körningar som är avkopplande för huvudet mellan massa korta....
 
Men det jag reagerade på, som gjorde mig fruktansvärt ledsen. Både som en som bor här på orten det är en liten fin stad. Men också för orten i sig för företagare som försöker göra saker för staden så att det blir roligt att vara kvar hemma - kunna gå ut här o då med bra artister. För att det ska fungera så behövs också att det ramlar in andra som gillar artisterna så att det blir fullt - det är inte fel att det drar hit personer som går ut - betalar inträde, köper något i baren kanske till o med äter något... alltså inte bara att dom tar taxi hem (vilket ju inte är fel ;) )
 
Jag körde till flera orter runt omkring - o alla hade samma inställning - det var jätte skoj att se ODZ, det var dock tyvärr på tok för dåligt klimat runtomkring. Så dåligt att dom inte hade någon större lust att åka hit igen - avsett vilken artist det än må vara. Dom här ungdomarna var inte fulla, dom var städade, visst lite glada o säkert tagit en öl eller två. Men lugna o städade...
 
Alla hade samma samtal i bilen - både med varandra men också med mig. Varför är det så agressivt här, varför känner mig sig hotad o provcerad av att bara stå i kön för att komma in? Så pass att nej tack, till de här orten åker man inte igen - det är inget trevligt att lägga ut pengar för att åka iväg för att roa sig o bli bemött på det sättet. Annars när man kommer ut, på alla andra orter - så bemöts man med glädje o det är skoj att prata med nya människor. Man känner sig välkommen - men här i stan.... här är det precis tvärt om man känner sig hotad.
 
Och det är ju jätte bra - jag menar då kommer färre personer hit, så våra uteställen inte får så många som kommer - betalar inträde, köper något i baren.... det gör att dom kan ta in flera lite mer kända, dyra artister framåt i tiden o kommer finnas kvar som uteställe.... NOT!
 
Så varför är ortsbor så som en uttryckte sig - så hatiska mot dom som kommer o besöker orten för att gå ut??? En jäkligt bra fråga - jag vet inte svaret men spontant o kort kommer tanken... orsäkerhet, mindervärdes komplex??? För inte speglar det säkerhet, trygghet ...
 
Gästfrihet är aldrig fel - det kan bara gynna alla.....
Det jag hörde i natt gjorde mig otroligt ledsen....

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards