Alla inlägg den 12 oktober 2017

Av Svensson Svensson - 12 oktober 2017 20:43

 
 
 
 
 
Mmmm visst är kärlek det absolut bästa som finns?
 
 
 
 
 
 
All form av kärlek är fin, är något man ska vara rädd om o verkligen uppskatta. Man kan älska - känna kärlek på olik sätt. Det är en form man känner för sina barn, en annan sak för föräldrar, vänner osv... det finns plats i hjärtat för hur många som helst att älska på dessa sätt o det är som att ju fler som man älskar så - ju mer kärlek finns det. Visst är det härligt.
 
Men det finns bara plats för en när det gäller kärlek, att älska en partner. (jag pratar om mig, jag pratar om hur jag ser på det o hur jag faktiskt lärt mig under årens lopp... sen får andra säga att jag har fel att det går att älska flera samtidigt... men jag ser det inte så... jag ser att om det är så är det inte den kärleken för en partner som jag talar om utan det är mer en form av vänskapskärlek)
För mig där det är den kärleken där passion o lust finns så är man två, monogamt. Enkelt o lätt. Nja lätt är aldrig livet så även om det finns allt det där man vet ska finnas - kemin, attraktionen, kärleken, gemenskapen, tilliten - så får man aldrig ta den för given - man måste uppskatta o visa - varje dag.
 
 
 
 
Vad är kärlek att älska - oj... ja det är nog väldigt olika från person till person som det är med det mesta. Jag tänke på det här igår när jag skrev om ilska - att vi alla känner olika grad av den känslan o vi visar den på olika sätt. Då slog det mig att så är det även med kärlek, att älska någon.
Jag har provat ett förhållande där han sa - jag kan inte älska, men jag tycker mycket om. Det fungerade inte - vi var för olika där. Jag älskar o är värd att älskas på samma sätt som jag ger kärlek. Det är vi alla.
 
Och jag förstår att för en person som han då, som inte känner kärlek på samma sätt så blir det lika fel att vara med en person som mig, som älskar som det är för mig att inte vara med en som älskar. Den ena kommer uppleva sin partner som kall o ointresserad o den andra upplever sin partner som hängig.
Jag tror också att när man då är med en person som är för långt bort från ens egna sätt att älska o visa sin kärlek så backar man eller tar steg framåt för att få den respons man själv vill ha.
 
Inget är ju fel - vi alla är ju unika individer, olika, man lika rätt. Det gäller här bara att hitta den partnern som ligger på samma nivå, pratar samma språk - gillar att visa sin kärlek på det sätt som man vill ha o som trivs med att man själv visar att man älskar på ett visst sätt.
 
Jag tror också att när man då är med en person som är för långt bort från ens egna sätt att älska o visa sin kärlek så backar man eller tar steg framåt för att få den respons man själv vill ha.
Kärlek kännetecknas av en vilja att ge villkorslöst till någon eller något, det vill säga att bete sig altruistiskt. Det är den känsla som två människor känner för varandra som innehåller en både fysisk och psykisk attraktion.
 
 
 
 
 
När man älskar någon så är det inte alltid man håller med eller tycker om det den andra gör - men ändå så älskar man lika starkt. Och oavsett vad som sker så stöttar man. Även om man sagt - gör inte så, tänk på det här... o ens partner har ändå gjort som man själv tycker är fel val o det visar sig att man hade rätt. Det kvittar - man säger aldrig, ta o red ut det här själv... nej man finns där o stöttar o försöker gemensamt att hitta bra sätt att lösa det som skett. Att var aktivt stöttande o leta lösningar är inte heller samma sak som att man tar över problemet o löser det... nepp man bara hjälper till att hitta nya infallsvinklar eller tankebanor för att hitta lösningar - lösa problemet som uppstått för ens partner göra själv. Man ska aldrig ta över... man ska bara finnas där o stötta.
 
Man har alltid tid för varandra när man älskar varandra - man ser till att man får tiden. Varför o hur kan man undra för det går inte för någon annan. Jag tror att hemligheten här ligger just i att man älskar. Man prioriterar då på ett annat sätt o även om det så bara är en kort stund så tar man sig den stunden för den man älskar när det behövs. För att man själv har ett starkt behov av att få tid tillsammans - kort när det inte finns mer, men sen ser man till att ta igen *ler*
 
Visst är det lite lustigt att det är svårare att få ner ord som beskriver känslan att älska än att beskriva ilska??? Ja så är det för mig ialla fall. Igår flöt det på ganska så lätt, ikväll sitter jag mest bara o småler o tänker på hur det känns - fjärilar i magen, huden blir känslig för beröring, man får en stark vilja att vara nära... så ler jag ännu mer.
 
Jag såg härom natten en serie - tror det var Lucifer, men kan ha varit någon annan - det jag kom ihåg var just frågan - när vet man att man träffat den rätta, att man vet att man älskar.
En sa då “den rätta har man hittat när man känner sig mer hel tillsammans med den personen än man gör ensam”
Det jag gillade med den kommentaren var att det inte sas att man känner sig hel tillsammans med rätt - utan just MER hel än man är ensam. För det stämmer, att sakna någon är inte samma sak som att man känner sig trasig, ohel.
Samma sak så är väl orden “jag blir en bättre människa tillsammans med... “ också ett bevis på att man är rätt för varandra - att man just har den där samhörigheten när man kan dela allt o stötta varandra.
 
 
 
 
 
Nu sitter jag här o småler igen - för kärleken är bra härlig.
Så tänker jag vidare, ja mina tankar far iväg åt alla håll o kanter som oftast - ja jag är analyserande o tänkande - men det är inte fel, utan kan vara till nytta då o då ;)
Det jag tänker på nu i fortsättning på kärlek är... lust *ler*... o då kommer jag in på gårdagensämne o fortsätter tänka på dom sju dödssynderna... men se det får kanske bli ett annat inlägg...
 
 
 
 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards