Direktlänk till inlägg 12 januari 2016

Fetaostgratinerade räkor med smak av solmogen tomat och paprika

Av Svensson Svensson - 12 januari 2016 18:45

Det här såg o lät så otroligt gott, men jag tänker prova att göra det som en rätt - o kommer på att jag måste leta upp ett annat recept med räkor som jag haft för länge sedan, vi åt den nyårsafton 1999/2000) - att äta det till ris o inte ha det som plockmat. Borde fungera bra det med, tyckte om smakerna som finns i den här rätten

 

 

 

 

Ingredienser

Meze plockmat räcker till ca. 10 personer

  • 20 st stora, råa räkor (- motsvarande vanliga icke råa räkor tänkte jag prova)
  • 6 st 150 g paket Fontana Fetaost Original
  • 1 kg färska tomater
  • 3-4 st vitlöksklyftor
  • 1 st stor lök finhackad
  • 1 dl persilja finhackad
  • 5 msk Fontana Olivolja Original Extra Virgin
  • 1 msk paprikapulver
  • salt och peppar

Gör så här

Sätt ugnen på 180°C. Skala räkorna men behåll skalet på stjärt och huvud. Avlägsna även tarmen.

 

Sås: 

Finhacka vitlök, tomat, lök och persilja.
Värm upp olivoljan i en kastrull och stek löken glansig.
Lägg i vitlök och låt den fräsa med en stund.
Rör ner tomater, paprika, salt och peppar. L
åt koka på svag värme tills såsen tjocknat


Häll såsen i en ugnsform, lägg i räkorna och smula sedan fetaost över räkorna.

Ställ in formen i ugnen ca 10-15 min, ta ut den när osten har smält.

Strö persilja över och servera direkt.


Strö persilja över och servera direkt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards