Alla inlägg den 10 april 2015

Av Svensson Svensson - 10 april 2015 17:41

Lilla dottern har alltid varit fascinerad av fartyget RMS Titanic, tittat på dokumentärfilmer o läst om vad som hänt under en period. Hon var också kunnig om systerfartygen, RMS Olympic samt HMHS Britannic. Hon kunde vad som hänt dom, årtal o datum. Hon förstod aldrig varför just Titanic enbart var den som det skrivits om. Då det blev en intressantare historia om man pratade om alla tre fartygen tillsammans.

 

Olympic sjösattes ju först 1910 o gjorde mycket nytta med att frakta soldater, klarade fyra ubåtsattacker. Hon var liksom Titanic ett lyxigt fartyg med flertalet sviter i första klass, även andra o tredje klass hytterna hade högre standard än normalt. I tredje klass var det hytter inte sovsalar som var normalt för klassen. Det fanns en utsmyckad trappa kallad ”The Grand Staircase”. Det fanns lyxiga restauranger, pool, turkiskt bad, rökrum o hissar.
Sänktes 1918 av en tysk ubåt

 

Britannic. Sjösattet 1914, "HMHS" står för His/Her Majesty's Hospital Ship. Gick aldrig i atlanttrafik utan blev sjukhusfartyg. Sänktes av en sjömina 1916. Vraket lokaliserades 1976 av J-Y Cousteau.

 

Titanic sjösattes i maj 1911, men just den 10 april. 1912 gav hon sig av från England på sin jungfruresa. Och den blev ju som alla vet inte så lång, redan några dagar senare, 14 april, kolliderade med ett isberg o sjönk på mindre än 3 h. Och hade på tok för få livbåtar….

 

Så idag för 103 år sedan gav sig detta välkända lyxfartyg fartyg ut på sin första o mycket korta resa. Så det här datumet kommer man nog aldrig att glömma.

 

     

Olympic                     -  Titanic                       - Britannic

 

 

 

Visst är det härligt med historia av olika slag *ler*

Av Svensson Svensson - 10 april 2015 10:14

Är datorn, att den låser sig bara sådär utan förvarning, o det går inte att få bort det. Jag kan röra på markören, men jag kan inte klicka, däremot så markeras allt jag flyttar markören över. Jag skriver ofta o mycket i word, är jag där, det jag skrivit är inte sparat, datorn låser sig, jag försöker spara med kortkommando – fungerar inte, inte heller verkar automatsparet fungera när datorn gör på det här sättet. Även om jag har satt att spara var 5 minut o jag kan ha hållit på att skriva 30 min, så finns inget sparat kvar. Detta gör mig så otroligt irriterad, delvis på datorn, men också på mig själv att jag inte sparar på sparknappen manuellt, till o med stänger ner dokumentet o öppnar upp det igen – för att vara säker!

 

Visst det går att skriva om, men har märkt att det blir aldrig samma sak. Själva känslan o energin i orden försvinner när jag blivit av med första texten o måste börja om. Texten tappar helt o hållet samma mening på något sätt, den känns urvattnad. Vet inte om andra känner samma sak, eller om någon till o med känner att dom får en bra chans att skriva om o då kan det bli bättre.
Privata saker är en sak, det är inte lika tungt att förlora, men när det är andra texter, som uppsatser, viktiga brev osv. DÅ känns det tungt att börja om. Men man har inget val…. Bara börja om.

 

Text försvann nyss precis så, men jag tänker inte börja om nu – det var 3 sidor text, det får vänta. Jag tar istället o gör mig iordning – åker iväg o hjälper en väninnas dotter med lite matte (sannolikhetslära). Jag är väl inte den bästa på det här med matte, visserligen klarat mig bra, fått okey betyg, sen gör jag väl inte alltid som ”man ska” jag har mina egna tankebanor att få fram svaren. Men sålänge det blir rätt är det okey för mig. Och kan jag här vara till lite hjälp så är jag bara jätte glad över det. Sen hem plocka lite, framför allt ihop mina IsaDora gellacker för att skicka in då jag märkt att dom gulna efter någon dag. Syns speciellt bra nu när jag börjat använda ljusare lacker mot vintertid. Sen ska jag ta mig lite vila (förhoppningsvis sova) för att ladda upp för nattens arbetspass.

 

Mot lite mer sannolikhetsppgifter :)

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<<
April 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards