Direktlänk till inlägg 24 juni 2015

Dåliga blodvärden

Av Svensson Svensson - 24 juni 2015 18:00

 

Att ha dåliga blodvärden är jobbigt för alla, speciellt om det är mycket låga värden o man går o dras med det länge utan att kolla upp det. Man bara känner sig dålig, trött, orkeslös eller har symtom man inte alls kopplar ihop med just den saken.
Det ger så många mindre roliga biverkningar, andra saker blir värre….

 

Inte bara att man blir trött o yr, man tappar hår, naglarna blir dåliga… symtom för Willis-Eckbom Disease, känner direkt av det mer när blodvärdet sjunker. Det är så jag håller lite koll på när det är dags att gå iväg o kontrollera värdet. Inte för att jag gillar varken att ha mer symtom av det eller att jag gillar nålarna som då blir ett måste – så är jag tacksam för att jag på det sättet ändå kan hålla koll på när det är dags att utsätta mig för nål igen.

 

Sen har jag en annan sak jag kan kika på – det är när jag blir otroligt sugen på is. Japp du läste rätt, is. Isbitar ska det vara. När värdet sjunker blir jag mer o mer sugen på is, knapra på isbitar. Vatten duger inte, det måste vara is. Vet inte varför, läkarna skrattar ialla fall glatt åt det roliga i just detta fenomen – jag skrattar ju själv åt det.

 

Men nu sen min operation så har jag fått ett stabilare Hb-värde på straxt över 100. Man ska ju ha som kvinna 120-125 i Hb så när det är 61 så kanske men bara kanske det är lite för lågt.

 

Skrattar fortfarande lite åt sköterskan som tog första provet på mig efter operationen – på mitt återbesök – jag hade 98 o hon sa förskräckt oj oj det där var inte bra. Jag säger istället glatt ”Yes” nu har det vänt o såhär bra har jag inte haft på länge. Hon ser frågande på mig o jag säger bara – kika i journalen *ler* - vilket hon gjorde o kom tillbaka  säger ”yeah” så bra värde du har – så skratta vi båda. Allt är ju relativt eller hur *ler*…

 

Har även fått höra att om han inte träffat mig, sett mig, vetat hur jag var, vad jag gjorde - jobbade som vanligt o lite till.... så hade han inte trott på att man kunde göra så med så lågt värde.... 

Men visst erkänner jag att många gånger var det ren viljestyrka som höll igång mig.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards