Alla inlägg den 23 mars 2016

Av Svensson Svensson - 23 mars 2016 21:00


Rakhsha Razani - Fräcka Änglar



 


"Lägg locket på alla dina demoner."

Av Svensson Svensson - 23 mars 2016 06:45

 

med ett litet guldhjärta på baksidan

 

 


 

 


Nu har jag tagit mig igenom kapitlet välmående, ett stort kapitel, som tog upp många bra saker, men för mig så var det lite för mycket om att har stark ångest, panikångest, det var nästan så att det hörde till, det ska man ha.
Nu vet jag att många mår dåligt, är oroliga o får en form av ångest eller till o med panikångest – så jag säger inte att man inte får det – när man mår dåligt. Men det är inte så att man måste ha det, man kan må dåligt o ha jobbigt ändå.
Det är dock bra att det tas upp på ett så enkelt sätt, o att man pratar om det så att alla får vetskap om att det finns, att man kan få den här starka känslan – man är inte ensam. Man kan må dålig på många olika sätt o man är inte ensam.


 


Jag gjorde ”tårtor” mitt liv uppdelat i tårtbitar för att lättare se om balansen var som jag ville – först en tårta som det är, sen en där man visar hur man vill ha det. Så ser man var man behöver göra förändringar för att få den balans men vill. Det var en personlighetstårta o en livstårta. Ett bra sätt att verkligen se hur man fördelar sig på olika saker. Men jag tyckte att det var svårt att verkligen veta när jag gjorde dom vad som var ”hur är det” o ”så här vill jag ha”, för man kan ibland ha svårt att se verkligheten när man inte vill se den.


 


När jag gjorde livstårtan där man delade upp tårtan i bitar som t ex jobb, familj, vänner, hemmet, party, sex, romantik, mys, egen tid. Så kan man ju aldrig komma ifrån att jobbet kommer ta en stor bit av tårtan. Det jag däremot kände blev helt fel, det var att göra 3 olika bitar av sex, romantik o mys – för när jag tänkte på dom bitarna så kan man visst ha dom var o en för sig, men nej tack, jag vill ha dom i en stor tårtbit tillsammans.


 


En annan sak dom tar upp i boken är vikten av att rensa ur, att när man vill starta om, göra en egen utveckling, förändra något så är det här med utrensning en punkt man aldrig kommer ifrån. Sen om det att rensa ur hemma, för att bara ge mer plats, eller för att ändra stil, samma med sin garderob eller rensa ur bland personerna man har runt omkring sig.


 


Att rensa ur i dom personer man har runt sig är ofta nödvändigt om man vill göra förändringar av sitt liv. Och det är okey att rensa både bland vänner o släkt, inget är fel, man ska bara utgå ifrån sig själv. Men att rensa betyder inte alltid att man måste avsluta o tappa kontakten helt – det kan vara att man helt enkelt tänker över vilka man litar på o vill ha i sin närmaste krets, o utrensningen då blir helt enkelt bara att man väljer att ha mindre kontakt eller ge mindre förtroenden till någon som ändå kommer finnas kvar – men på lite mer avstånd.


 

Det jag tänkte på var att det inte togs upp hur bra det är att även försöka göra förändringar på det fysiska planet, att må bättre genom att börja röra på sig, om man inte redan gör det. För att en fysisk välmående kropp har lättare att ta sig igenom jobbiga fysiska perioder o man studsar upp fortare om man är i fysisk bra form. Nu pratar jag inte om att vara elitidrottare eller i sån form att man springer ett maraton – nej mera att man inte glömmer bort den fysiska delen helt när man mår psykiskt dåligt

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards