Alla inlägg den 19 oktober 2018

Av Svensson Svensson - 19 oktober 2018 22:15

 



Idag – 19 oktober är det champagnens egna dag. Ofta när det gäller att fira något, att det finns en speciell dag att fira på, så är det samma datum år efter år, men så verkar inte fallet vara för champagne, den dagen flyttar sig lite år från år.

 

Champagne det står för lyx, det andas romantik av högsta sorten – ja av någon anledning så har det blivit så. Man firar i champagne, framför allt när det är speciella saker som ska firas – som ett nytt år, någon fyller jämnt, bröllop osv.

 

Men är det något mer speciellt med champagne mot andra mousserande viner eller varför har det blivit såhär att man ser på det som något lite extra. Vad jag förstått när jag sitter o läser lite snabbt på nätet om det så egentligen inte – det är från början ett mousserande vin från en viss del i Frankrike. Så som många viner kallas olika för att dom kommer från olika delar av ett land, så är det samma alltså med champagne.

 

Jag tänker inte gå in på att berätta djupare om detta, ta upp historia – för det blir långt o det var inte min mening. Jag bara tyckte det var skoj att läsa lite där jag snörvlar i ömsom fryser o ömsom svettas – fördriva lite tid, hålla mig lite sysselsatt på en lagom ”lat” nivå.

 

Däremot så tar jag med – lite på skoj – vad är skillnaden mellan Champagne, Cava o Prosecco, alla tre är ju mousserande viner, kan vara skoj att kunna det, ha något att briljera med om någon annan undrar *ler*

 

 

 

 

 

 

 

Champagnedet här mousserande vinet måste framställas i regionen med samma namn, i Frankrike. Det är egentligen det enda kravet. Sen får recept, lagringstid vara hur som helst, gårdarna får framställa på sitt egna vis. Men det är vanligast att Champagne görs på druvorna Charonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier.

 

Cavadet är ett mousserande vin som kommer från Spanien och det finns lera regler som måste följas för att man ska få kalla vinet Cava, mot vad som gäller för Champagne. Ja först då att det ska produceras i Spanien, sen så måste det göras på någon av druvsorterna, Pinot Noir, Chardonnay, Macabeo, Xarel-lo, Grenache, Parellada, Malvoisie, Trepat eller Monastrell. Men druvorna måste också komma från dom kommuner som är godkända, och tillverkat enligt traditionell metod. Alkoholhalten måste ligga mellan 10,8% och 12,8%, och ha lagrats i minst 10 månader.

 

Prosecco -  som sista variant kommer då det mousserande vinet som har Italien som hemland. När det gäller historien oh reglerna kring Prosecco så kan man säga att de är en mix av de som omgärdar Champagne och Cava. Prosecco är från början namnet på en grön druva. År 2009 så bytte man dock namn på druvan till Glera. All Prosecco framställs på druvan Glera i regionen Venetien i norra Italien. Så på så sätt är det rätt likt Champagne. En del av Proseccons process är att man jäser det en andra gång genom att tillsätta socker och jäst till det vita vinet i en ståltank som håller maximalt 20 grader. Vinet lagras sedan 18-24 mån på ståltanken innan det hälls över på flaska. Vilket ger det en rätt karakteristisk smak.

 

 

Så skillnaden mellan dessa tre mousserande viner är inte namnen eller kvalitén, det finns väldigt bra och mindre bra av alla tre. Det som skiljer dom åt huvudsakligen är var dom produceras.
Vad man själv föredrar måste då vara just vad man själv gillar.

 

 

 

 

 

 

 

Men klart att inte tackar jag nej till lite mys o romantik med rosa bubbel o chokladdoppade jordgubbar <3

 

 

 

 

 

Sen i mitt letande efter lite rolig fakta så finner jag något jag måste besöka – det är  Spritmuseumet på Djurgården - https://spritmuseum.se/
Visste inte ens att det fanns (ändå firar dom 50 år i år) – men det ser intressant ut, så dit vill jag gå o kika – kanske i november när dom har Champagne utställning.

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards