Alla inlägg den 2 augusti 2018

Av Svensson Svensson - 2 augusti 2018 14:05


Jag sitter o läser en liten fråga i en tiding - det här om att vara en person som är rädd att säga nej, att man tror att för att vara omtyckt måste man behaga. Hur ser man att man är en "pleaser"? Det är 5 frågor dom ställer som man ska svara på o svarar man ja på dom flesta ska man nog tänka till lite. Gör jag det för min egen skull, mår jag bra av det?

 

Men ingen mår egentligen bra av att aldrig säga nej, att alltid vara den som behagar. Alla har vi tidpunkter i livet - i veckan, på dagen där vi faktiskt inte kan ställa upp. Vi har egna saker inplanerade o säger man ja får man avstå från dom sakerna - vilket i slutändan får en att inte må så där på topp.

 

Hade någon ställt mig dom här frågorna för 2 år eller mer så hade jag tyvärr svarat ja på flertalet - ju längre bak i tiden ju flera ja, hade det blivit. Men nu när jag satt o läste frågorna märker jag att men jag svarar faktiskt nej, på alla till o med. Ja inte så att jag blivit en som säger nej istället för ja, för det är ju inte det allt handlar om - man får vara hjälpsam, man får behaga, man får säga ja... Nej det gäller att när man känner att det inte stämmer, att det inte är läga att säga ja - DÅ säger man nej för sin egen skull.

Det här var en trevlig upptäckt jag gjorde - som visar att det fungerar att jobba med sig själv, att lära sig själv att tänka på ett sätt som gör att man mår bättre. Inte ser allt i svart, inte tycker att man måste behaga för att vara omtyckt... 

 

Å andra sidan så älskar inte jag alla - jag tycker inte ens om alla jag träffar - men att inte tycka om, det är inte samma sak som att tycka illa om. Det är mer en neutral känsla. Och den är okey att ha - likväl som det är okey att andra har den neutrala känslan för mig. (Det är faktiskt också helt okey om någon här o där tycker illa om mig - för som sagt man kan inte tycka om alla. Jag gör inte det, jag har några jag till o mer tycker illa om... )

 

Så vad är dom fem tecken på behagsjuka?

 

  1. Du ger aldrig uttryck för dina åsikter i en grupp, t ex bland dina kollegor.
  2. Du har svårt att hantera om anra inte tycker om dig. Oavsett hur liten roll de spelar i ditt liv.
  3. Du undertrycker alltid din ilska.
  4. Du upptäcker för sent när någon går över dina gränser.
  5. Du säger aldrig nej.

 

Det är inte fel att tänka på sig själv någon gång då o då.

 

 

 

   

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards