Direktlänk till inlägg 13 februari 2018

Dagens Dag - 13 februari

Av Svensson Svensson - 13 februari 2018 06:00


Så då var det den riktigt riktiga dagen för att äta semlor - även om man kunnat äta sen i söndags... ja vi fuskar ju på äter i flera veckor innan...

 

 

 

 

Semlan har sedan sitt intåg i de svenska hemmen på 1200-talet haft många namn, två av dessa är fettisdagsbulle eller fastlagsbulle men ett v de första namnen på en semla noterades i Sverige redan 1689, nämligen Hetvägg, ett namn som än idag är vanligt när semlan äts tillsammans med varm mjölk.

Det ursprungliga sättet att servera semlor var just med mjölk, detta skedde innan grädden blev en del av semlan under modern tid, inte heller mandelmassan var en del av den ursprungliga semlan utan tillkom under 1800-talets mitt för att förenkla tillverkningen. Ursprungssemlan var en slät bulle som delades på mitten och gröptes ur, det urgröpta innehållet blandades med mandel, grädde och smör och petades sedan tillbaka i bullen. Semlor äts inte längre bara på fettisdagen utan börjar säljas redan vid trettondagen, på senare tid har många nya varianter av semlor dykt upp på marknaden, bland annat korvsemlan och semmelwrapen.



Världens dyraste semla ???

Ja vem vet - den kostade 955 kr 2016 när den gjordes o jag kan direkt säga - jag skulle inte betala det för en semla *ler* men en del vet ju inte vad dom ska slösa pengar på... så varför inte en semla?

 

 



Det är även den internationella pannkaksdagen idag - så vi ska även fira pannkakan. 

Den infaller alltid samma dag som fettisdagen - för att man i England äter pannkaka istället för semla, o då tyckte man att dagen man firar ska vara samma.

 

 

 

 

 

I England arrangeras under dagen många olika pannkakslopp dagen till ära. Det går ut på att man med en stekpanna i handen innehållande en pannkaka skall springa ett lopp där man som deltagare under loppets gång skall vända pannkakan i luften vid minst tre tillfällen.

 

 

   

 

Pannkakor är ju också grymt gott - nu blev jag sugen på det.... eller min favorit sen jag var liten är plättar - så jag älskade plättar o föredrog dom framför pannkakor 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards