Direktlänk till inlägg 11 februari 2018

Dagens Dag - 11 februari

Av Svensson Svensson - 11 februari 2018 06:00


Fettisdagen inträffar på tisdagen sju veckor innan påsk så datumet fettisdagarna inträffar på varierar från år till år. 

 

Fettisdagen är enligt tradition den dagen så man fick äta fet­tisdags­bullar som vi kallar semlor. Fettisdagen var tidigare kulmen på en tredagars fest då man åt upp sig inför den 40 dagar långa fastan som inledes dagen efter fettisdagen, den så kallade askondagen vars namn kommer från att man strödde aska på huvudet för att tydliggöra att man ångrade de synder man begått. 

Tidigare börjande man äta redan på söndagen innan fettisdagen, som kallas fastlagssöndagen och även på måndagen, den så kallade blåmåndagen. Dock var tisdagens, fastlagstisdagenden vita tisdagen eller fettisdagen den riktigt stora ätardagen då man bunkrade upp med fett.

 



 

 

 

Nu har vi ju tryckt i oss semlor av alla de olika slag ett par veckor redan - det finns väl en semla för varje smak o lite till....  kanske om man ska vara ärlig så går det lite för långt.... även om det samtidigt är roligt att se hur kreativiteten flödar när det gäller att hitta varianter på vår vanliga semla.

 

 

 

 

 

Jag själv är inte sådär över mig förtjust i mandelmassa - men idag så är det sällan man får en semla där dom skivat en bred skiva mandelmassa o bara lagt på brödet o sen täckt med grädde. Idag är det mera fluffig mandelmassa blandat med grädde. Så dom går att äta: Men det absolut bästa är vaniljsemlan - det var tur den kom, eller otur *ler* god är den ialla fall. På tok för god. 


Choklad har jag faktiskt missat att smaka så det måste jag ta o se till att göra


 


 


 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2018 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards