Alla inlägg den 18 januari 2018

Av Svensson Svensson - 18 januari 2018 16:19

.. ett kök, en spis, en ugn...

 

 

 

 

Nej det går ingen nöd på mig så... jag har micor o värmeplatta.... men... så jag saknar en ugn att göra mat i, en riktig spis... ett kök...  laga mat baka....

det är mer avkoppling än man tror, jag älskar att stå o pyssla med mat/bak i köket utan stress... bara vara på något sätt.

 

 

Ett kök... står högt på min önskelista just nu

 

 

 

Som när jag ser recept jag bara måste få prova o lovar att det kryllar av sånna - goda recept jag bara måste prova *ler*

 

Som detta 

 

 

 

 

 


HELROSTAD BLOMKÅL

 


1 st blomkålshuvud
brynt smör
senap- och honungsdressing
rostade hasselnötter
salt
peppar


Senap- och honungsdressing:
1 dl rapsolja
0,25 dl stark och grovkornig senap
2 msk honung
1-2 msk vatten
salt
peppar

 


Brynt smör: 
150 gram smör

 


Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.

Skär bort en del av roten på blomkålen så att den kan stå stadigt i en ugnsfast form. Ringla rapsolja över hela blomkålen. Rosta ugn i ca 50 minuter eller tills den är mjuk (beror på storleken på kålen).
Blanda alla ingredienser till dressingen. Vispa ihop med en liten visp eller gaffel. Vill du ha en rinnigare dressing, tillsätt mer vatten. Smaka av med salt och peppar.
Rosta hasselnötterna i en torr panna. Hacka ner i mindre bitar.
Smält smöret i en kastrull. Bryn tills smöret börjar få en gyllenbrun färg och lukta nötigt.
Servera! Skiva den rostade blomkålen. Ringla lite brynt smör över och dressing. Toppa med hackade rostade hasselnötter, salt och peppar.

 

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 18 januari 2018 06:00


 




En dag man bara inte får missa - den internationella Nalle Puh dagen, vår lilla kloka björn o alla hans goa vänner.

 

 

 

 

 

För att inte tala om alla helt underbara citat vi alla älskar 

 

            

 

 

Och ett av mina favorit citat

 

 

 

 

och såhär känns det...

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards