Direktlänk till inlägg 29 december 2017

Fördomar...

Av Svensson Svensson - 29 december 2017 06:03

 


Jag sitter o fördriver tid med att titta på tv4play - Hela Sverige bakar. (Dom är grymt duktiga deltagarna, alla) Så kommer jag på mig själv efter något program att jag tänker “hoppas inte h*n blir den bästa”... varför då - ja inte pga av att jag inte gillar personens bakade kreationer, nej absolut inte - vilket det som oftast gör att man hejjar lite extra på någon o inte på någon annan, för att man själv inte tilltalas av smak eller utseende på det dom gör. Visst en del är också personligheten en del, är det en ödmjuk, hjälpsam person i själva tävlingen eller...
 
Men så denna gång då - så sitter jag o kommer på mig själv med just tanken “hoppas inte h*n....” och jag VET varför, det är enbart en sak som gör att jag har mina tankar o det har inget med bakningen att göra - nej det är helt andra saker som har med den personen att göra som gör att jag får den tanken ... samt fortsättningstanken “hoppas h*n åker ut...”
 
Då kommer nästa tanke - är det för att jag har en fördom som övertar o gör att jag får den tanken eller???
 
Jag som är lite analyserande letar lite vidare på vad en fördom är eller hur man förklarar vad en fördom är. Så här står det på wikipedia om fördom:
En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den, eller det, som är föremål för fördomen anses tillhöra. Vid brist på information om någon eller något kan kunskapsluckor fyllas ut med allmänna stereotyper. En fördom kan exempelvis baseras på sannolikhet och empiri istället för statistik faktakunskap. En fördom kan därför vara antingen korrekt eller felaktig. Fördomar används vid situationer då man behöver bedöma en persons pålitlighet trots brist på information.
 
Jag kan hålla med om att i många fall så kan det vara en fördom, man kanske inte haft så mycket kunskap om vad det än nu må vara - vi kan ta personer här just för att det är det jag pratar om - att man inte lärt känna så man vet inte - många gånger kanske det till o med ligger en viss rädsla bakom fördomen som gör att man heller inte tar reda på mer, lär känna personer öppensinnat, som man har fördom mot för att lära sig om det är rätt eller fel.
 
Frågan är då - om man känner att man faktiskt inte har bristande information, utan att man faktiskt försökt lärt känna personer som har/är inom det gruppen som man nu då inte är sådär överdrivet positiv mot. Så att man faktiskt vet att det är personer man inte går ihop med - inte sagt nu att man för den skull blir osams med eller ogillar på ett mycket negativt sätt. Utan mer att man lärt sig att nej, dessa personer har ett sätt, tankebanor, värderingar som jag kan acceptera att dom har - men absolut inte förstå för egen del. Det går liksom inte ihop med mitt sätt att leva. Det gör då att man aldrig kommer att kunna blir nära vän med en person som har eller är detta. Och det är ofta så att man känner av det innan man ens direkt vet att personen tillhör den gruppen. Nej nu menar jag inte att jag säger att jag känner på mig att personen “är” med i gruppen - jag säger att jag ofta direkt känner att nej, den här personen är inte någon jag känner att jag har något gemensamt med, någon jag vill släppa nära mig, som jag känner att jag kan lita på...
Sen vet jag ju inte om tanken som kommer när jag får veta att personen tillhör den här gruppen människor - “ja tänkt det borde jag förstått att h*n har/gör” - är så rätt...

 


Är det fortfarande en fördom om man egentligen bara inte gillar personer som har det sättet, dom värderingarna?? Eller är det just bara det att man inte går ihop med den gruppen av människor o det har inget med fördom att göra. Det har mer med personlighet o värderingar att göra - o det är ju så - man kan inte älska alla, man går inte ihop med alla - man behöver inte det heller. Likväl som jag har ett sätt, en personlighet o värderingar som inte andra gillar. Det är inte så att dom eller jag är en sämre människa, det är bara så att man inte är kompatibel. Och att inte direkt gilla är inte samma som att man inte accepterar att alla är vi olika o man kan inte älska alla...
 
Kanske, kanske inte - jag ser det inte dirket som en fördom. Det är mera så att jag lärt mig att personer som "är" i den gruppen inte är personer som passar för mig att ha nära vilket gör att jag inte ens kommer att försöka, ge personen en chans... o jag ser inte att det är något större fel i det. om sagt alla är vi olika - tack o lov säger jag. 

 


 

 

 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards