Direktlänk till inlägg 13 november 2017

Börja om – hur många gånger kan man göra det?

Av Svensson Svensson - 13 november 2017 13:46


 


Att börja om är något man ofta hör att folk gör efter att något negativt skett i livet som en olycka, mist någon nära, skilsmässa, man måste flytta eller byta jobb där inte anledningen är att man själv valt det. Eller så märker man att man stampar på samma punkt o man är inte glad, man mår sämre o sämre. Vi hamnar i ett vägskäl där det är rena kaoset o man har svårt att veta åt vilket håll man ska gå, hur man ska läka, hur man ska hitta en lösning, känns hopplöst att finna ett nytt mål. Men det är lätt att innan man kommer igång sluta tro på att det finns lösningar, att finns lycka igen, man ger efter för hopplösheten.

 

Då är man i situationer där man på något sätt måste göra en förändring, börja om. Vilket inte är något lätt sak att genomföra för det är så enkelt att glida in i gamla spår igen. Men det går, alla kan – OM man vill. Det är faktiskt där det svåra ligger, att ha viljan, att orka kämpa vidare när det inte bara är nedförsbacke o medvind. Utan att man vill framåt även uppför backen o i motvind i styrkan av en orkan.

 

Att vilja, att våga se framåt mot något man inte vet ett dugg om, man bara hoppas eller kanske går framåt i blindo. Det kan vara otroligt skrämmande det här att inte veta vad som kommer - visst man hoppas, man har drömmar, förhoppningar. Det är vårat bränsle o drivkraften som tar oss framåt förbi rädslan som då o då kan poppa upp o göra oss förvirrade o ge känslan – gör jag rätt, kommer det bli bra eller???

 

 

 

 

Frågan man ibland ställer sig själv är ”går det att börja om?” Svaret är att ja det kan man, men man kan inte börja om o glömma allt det gamla som varit. För allt som skett oss i livet kommer finnas med som minnen, som erfarenheter. Så man ska inte tro att man kan fly från det där som får en att vilja eller behöva börja om – det går inte. Försöker man med det så försvårar man bara för sig själv. Bättre acceptera att det som skett har skett, men inte fastna i det o älta utan lägga det bakom sig som just ett minne – visserligen ett minne man inte direkt tar fram då o då utan ett som gärna får vara nerpackat.

 

 

”Det mest skrämmande ögonblicket är precis innan du börjar.”
– Stephen King –

 

Kanske man inte ska säga att man börjar om från början, börjar om med ett blankt ark osv. Kanske man istället ska säga att man hamnat på en punkt där man med sin egen vilja måste hitta en ny riktning o vid vissa tillfällen tvinga sig själv att stanna kvar i den riktningen – för som sagt det är lätt att glida tillbaka i gamla spår när man minst anar det. Gamla spår är trygga o man känner igen sig, det är lätt – även om det är spår med massor av negativa saker man vill komma ifrån. Det är ändå hemmatamt eller hur man ska kalla det. Det går av sig själv, det nya kräver att man strävar åt det hållet, tills det blivit en vana o går av sig själv.

 

 

 

 

 

Så att börja om är mer att man med viljan styr åt ett annat håll, hittar nya mål att sträva efter. Hitta nya lösningar, ta beslut som leder mot något annat än det gamla invanda – att våga ta dom besluten.

 

Att börja om är inte alltid att glömma (för det vi en gång lärt oss är kunskaper o erfarenheter vi istället ska vara tacksamma för att vi har, även om det är sånt vi gärna hade sluppit att få på det sättet vi fick det på – men det är ändå en kunskap som inte kunnat fås på annat sätt) utan att börja om är att lära om, få nya vanor. Något vi kan få genom att vara villiga o våga ta steg ut på okända vägar.

 

Personer som börjat om, som gått in på en ny väg har ofta en upplevelse bakom sig som är traumatiskt på något sätt. Dom har kunnat börja leva på ett helt annat sätt – på ett ställe var det någon som kallade det att dom levde på ett mer intelligent sätt tack vara det som sett. Att dom förstår vad som är viktigt för att leva ett lyckligt liv o att dom fått nytt perspektiv på vad dom vill prioritera eller inte vill utan vad man ska prioritera för att uppnå det man vill – lycka, må bra. Dom lär sig njuta av varje sekund, göra valen som leder till den fantastiska resan vi alla vill att livet ska vara.

 

För det är ju det vi alla vill ha – ett lyckligt liv med en mening – o ansvaret ligger på oss själva att våga o vilja göra valen som leder dit oavsett om vi gör valet själva att ändra riktning på livet eller om vi av någon anledning tvingas göra nya val, hitta nya möjligheter.

 

Och man ska inte glömma att varje dag, varje timme, varje minut, varje sekund ÄR en ny start, en ny möjlighet att göra något nytt om vi känner att det vi är i är fel o får oss att må dåligt. Livet är för kort för att slösas bort, att fastna i något som inte är bra, att inte våga se framåt med förhoppningar. Så man ska ta vara på varje chans att få den här ny starten, se möjligheten att få det liv man själv vill, nå målen man själv satt upp. Och det fina är att man kan byta mål, få nya mål när man själv vill – bara man själv känner att det är rätt.

 

 

 

 

 

En fundering jag haft o får igen nu när jag tänker på det här med att börja om, ändra riktning i livet – hur många gånger kan man göra det? Hur många ny vägar finns det att ta???
Hade jag fått frågan för många många många år sedan hade jag nog svarat att det inte finns så väldigt många. Man gör si eller så, punkt slut. Valen tar är för eller senare helt slut. Och jag erkänner att så kan jag tänka även idag – har tänkt så en del sista dagarna. Men så har jag motvilligt, måste erkänna att så är det inte, det finns hur många olika vägar som helst för att man kan kombinera o välja till o välja bort – göra helomvändningar eller bara snedda lite grann. Så det är som med många andra saker – det finns inget slut det finns många många nya vägar, ny val att göra för att göra förändringar  - börja om – göra en ny start. 

 

 

 

 

Exakt så gör jag ... igen 

 



 
 
Annie

Annie

13 november 2017 19:12

Alltså Du skriver så himla bra och klokt. Du borde skriva en bok ;) jag skulle absolut köpa den :) *ler*
Håller med dig om så mycket :)

Sv: Jag försökte .. fick inte in dem i datorn ;) *ler* Chokladbollarna alltså hahah ,) :)
Smällde i mig en i dag igen, mums ;)

Tack för att du delade med dig om dina åsikter om styrka.

Kramar!

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Svensson Svensson

14 november 2017 19:03

Åhh tack - blir rörd nu o jätte glad. Jag vet inte om jag klarar av att skriva en hel bok om jag ska vara ärlig - men vem vet en dag när jag har massor av tid att fördriva ;)

Vilken otur för mig blev så sugen *ler*

Tack för att du ställde just den frågan - det var som att jag behövde få formulera tanken med ord just nu... på något sätt så hjälpte det mig ...

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards