Alla inlägg den 28 juli 2017

Av Svensson Svensson - 28 juli 2017 14:00

 


Ja det finns många ord för den där partnern vi alla vill möta - den där helt rätt för mig.
 
 
Det finns också väldigt olika åsikter om vad som är vad - att livspartner är just en partner är inte svårt o där är det lätt. Men soulmate, tvillingsjälv osv där går åsikterna isär om vad som är vad. Vad är en person man är väldigt lika,kommer snabbt nära, man förstår varande helt o vad är någon som bra för en, någon som kompletterar en, lyfter fram det bra o dämpar det lite mindre bra. En del menar att det ena är en vän för livet, det andra är just den där rätta, partnern. Vad som är vad o vad som behövs i dom här olika relationena är det som går isär o det som kallar vid samma ord, men olika betydelse - så snacka om rörigt när man ska försöka reda ut vad som är vad *ler*
 
Jag vet bara att jag märker när jag träffar någon som jag har lätt att öppna mig för, man förstår varandra utan massa tillgrånglade förklaringar - inte sagt att man tycker o tänker eller känner exakt lika i alla sammanhang, men man förstår varandra o stöttar varandra.
 
Samma med en partner - livspartnern - den där rätta - då finns också allt det där med lätthet - att man öppnar sig, att man förstår varandra, att man har samma mål o värderingar - samt att den det självklart finns en sexuell attraktion för varandra *ler*... en attraktion på både det fysiska men ännu mer viktigt det mentala planet.
 
 
 
 
 

Det här med att om man älskar verkligen älskar så är det inte alltid man gillar... det stämmer bra för man kan inte ha samma åsikt, samma sätt - för man har olika bagage - det gäller att lära känna varandra så att man förstår o accepterar varandra. Men även när man då inte helt gillar... så ska man stötta varandra o som ordspråket säger på bilden -hjärtat ska le inombords ändå... o den personen som får hjärtat att le, bli varmt oavsett situation är den rätta.
 
Jag såg en text som jag kände fick saker att ramla lite på plats just ifrågan vad som är vad o är det verkligen sådär otroligt enkelt o lätt när man hittar . För när man hör om det här med att hitta rätt, sin soulemate, tvillingsjäl så ska allt vara så enkelt, allt bara faller på plats... men inte har det gjort det för mig, så... varför är det så svårt även när jag tror att jag träffat den rätta för mig???
 
Den här texten gjorde som sagt att ialla fall jag fick en liten aha-tanke... det här stämmer mer in på livet o vad som är att träffa den rätta. Inte alltid det där enklaste inte... men behöver inte vara fel för den skull - bara man förstår o går på mag o hjärt känslan... även om det inte alltid är rosenrött o skimrande... men får inte allt gratis, men får jobba för saker o visa den andra hur viktig den är för mig, att jag inte vill förlora den från mitt liv...
 
Din livspartner (soulmate eller tvillingsjäl, läs det som är rätt för dig) är inte någon som kommer in i ditt liv fridfullt. Det är någon som får dig att ifrågasätta saker, som ändrar in verklighet. Det är någon som gör en stark markering i föe o efter, han/hon kom in i ditt liv. Det är inte en person som alla idealiserar utan det är en helt vanlig person som klarar av att få din värld att ändra på sig inom en sekund.
 
Det här, ja det var ord som fick det att klicka till i mig o på något sätt så föll många frågor på plats som jag haft sista tiden... det här med att träffa den rätta, hur känns det, när ska man kämpa vidare o när ska man ge upp...
 
Enkelt sagt som en klok kollega sa till mig en gång:
Om personen får dig att vara mer ledsen än glad - då är det inte rätt... livet innehåller både ledsamheter o glädje, men det är inte rätt person om den ger dig mer ledsamheter än glädje inombords, i ditt hjärta.
 
Så enkelt sagt, men så otroligt rätt - den där rätta gör att man vågar o vill ta sig igenom svårigheter tillsammans... är det inte rätt kommer känslan av tillsammans inte finnas där... mera att man får göra det själv för båda...
 
 
 
 
 

 
OM man - som jag - tänker att en soulmate är en vän som förstår en utan förklaringar o en livspartner är den där helt rätta.
Så är det här jag hittade en enkel förklaring för vad som är vad.
  • En soulemate verkar vara en person som kommer in i ditt liv exakt i rätt tid, när du behöver någon som förstår dig, kan ge dig råd på vägen i just denna situation. Sen kan personen försvinna - den har gjort sitt. Men en livspartner är inte bara där för att styra dig genom ett skede av livet. De är där för att styra dig genom alla steg framåt, ialla olika situationer som uppstår framåt i livet.

  • Det som gör att man fastnar vid en soulmate är just den här otroliga likheten o att man förstår varandra direkt. Men man delar också exakt samma fel och det ger ingen bra balans åt livet. Det finns ingen som säger åt dig “jag vet att du är arg, jag vet att du är upprörd... jag vet att du inte menar det du öser ur dig just nu, försök se det från en annan vinkel. Det ger ingen utveckling, inga utmaningar som gör att man utvecklas som person. Det som lockar dig till din livspartner är olikheterna som ger balans - det faktum att de inte är helt som du. Dina fel och deras styrkor avbryter varandra. Och det ger en balanserad, stabil relation som tål även de mest tumultösa tiderna.

  • En soulmate vet intuitivt vem du är. Som sådan är kommunikationen väldigt lätt. Det finns inga missförstånd eller någon av de förvirrande sakerna. Med en livspartner är det däremot lite mer involverat arbete. Men det är värt det. Ju mer du lär dig om din livspartner, ju mer du vill dyka djupare in i deras sinne - ju mer du älskar dem. Det är trots allt just det ett bra långsiktigt partnerskap är: tillväxt, lärande och utveckling.

  • En soulmate poppar upp i en vis situation men kan försvinna lika snabbt igen. En livspartner å andra sidan? Precis som den målningen på väggen i ditt barndomshem, får de ny mening och syfte i ditt liv med varje dag som går. Kapitel efter kapitel, de är fortfarande din lojala sidekick - och du, deras.
 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards