Direktlänk till inlägg 20 juli 2017

Fiffel med skatten

Av Svensson Svensson - 20 juli 2017 10:56

 



Sitter o läser en artikel om hur det just över sommaren ökar - detta med fiffel. Man tar betalt på sätt som inte ger kvitto o därmed också kan man ta in inkomsten som svart. Att det är mycket café, restauranger osv som försöker fiffla... att detta med swishbetalning har gjort en öppning att komma förbi att betalningen registreras - kunden får inget kvitto, kunden är ganska nöjd med att ha "bevis" på att h*n har betalt... Men där stoppar det - köpet registreras inte o det tas in som svarta pengar. Samma när säljaren frågar om kunden vill ha kvitto innan det slås in i kassan...


Jag tänker inte älta på om det där - vill du så läs artikeln, länk finns i slutet - jag tror att alla är väl medvetna om hur det fuskas, varför det fuskas o att det inte är tillåtet... 

Vet ni, jag kan faktiskt ta om det nu skulle fuskas lite på den punkten - att alla köp inte registreras så skatt betalas. Det är inget jag direkt lider av eller blir upprörd över.


Det jag däremot bli upprörd över o som jag reagerar ordentligt på... det är en annan sak som tas upp i artikeln. Att det ofta är ungdomar som sommarjobbar som blir lidande eller drabbade - fast helt ärligt så tror jag inte att dom ungdomar jag tänker på nu, som blir lurade inte blir lurade för att den dom jobbar för fuskar med att ge kvitto o betala skatt för det som säljer. Jag tror att dom som utnyttjar ungdomar - som låter för unga arbeta själva, för länge utan att sen betala lön. Nej det har inte samband med att det fuskas med skatter - det är väl mer så att personen i sig försöker att tjäna så mycket själv, o slippa betala... 


Men att utnyttja o lura ungdomar - DET gillar jag inte. Sånt blir jag förbannad över. Och tyvärr är det så många förhoppningsfulla ungdomar som tar sommarjobb o kämpar på hela sommaren för att sen stå där utan lön... och jag kan inte för mitt liv förstå hur en vuxen person kan ge en ungdom hoppet att få tjäna lite pengar o samtidigt veta att man inte kommer betala ut någon lön... 






http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7r1L8/cafeer-och-restauranger-fifflar-med-skatten

 
 
Annie

Annie

20 juli 2017 13:46

Bra skrivet! :)
Och inbjudande bild .. ;) *ler*

Sv: Du ska absolut få köpa en målning om du vill, har länge tänkt skaffa swish haha men har inte blivit av än ;) jag är nog sist i Sverige med det haha ;) känns som det iaf ... ;) *ler*

Tack<3

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Svensson Svensson

23 augusti 2017 09:31

Åhhh så glad jag blir - vill verkligen köpa en bild du gjort :)

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards