Direktlänk till inlägg 13 juli 2017

Hjärnan...

Av Svensson Svensson - 13 juli 2017 11:02



 


Jag har ju provat Storytel ett tag nu - inte för att jag gillar att lyssna på böcker, för en bok ska läsas. Så är det bara, det är då det är som bäst, det är då jag tar in det jag läser, det är då jag “upplever” det jag läser.
Men att lyssna, slölyssna - lite istället för att tv´n går i bakgrunden utan att man ens tittar på den (hade nog tv´n gjort om den varit inkopplad... men nu är jag som sagt utan) Bra har det varit att ha i bilen, när jag kör lite längre sträckor tom, o slippa höra radion same same same skval. Jag gillar musik så det är inte det - men ibland så, ja kort sagt man tröttnar fort på att höra samma låtar flera gånger om dagen!
 
Så nu har jag då istället provat lyssna på några böcker. Och vet ni, jag har gjort det jag aldrig gör med en bok när jag läser - startar upp flera olika, nej jag läser klart en i taget. Kan kanske vara så att jag också om boken är bra avslutar den väldigt snabbt - ljudboken tar lite längre tid *ler*.
 
Jag har nu mest lyssnat på inte direkt fakta böcker, inte romaner av något slag - jag vet inte vad man ska kalla dom - tja det är väl en form av fakta. Det har varit någon bok om feng shui, om soulmates, jag har påbörjat Män är från Mars, kvinnor från Venus - men den är 11 h *ler* har redan lyssnat på en kortare variant på 80 min så.... jag har även påbörjat Lär dig leva, Relationspsykopater, Lev livet fullt ut, Tarot Workshop samt Colour Workshop - här satte jag nu stopp för det här att påbörja nya och har bestämt mig för att lyssna klart på dom jag startar upp innan jag påbörjar en ny - vi får se hur det går *ler*
 
Den boken jag just när jag bestämde mig för att lyssna klart innan jag starar ny, är Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? (Nisse Simonsson) En jäkligt bra fråga eller hur?
 
Nu läser författaren själv boken o hmmm, ja det är väl inte det mest medryckande sättet - det påminner mig lite om sommarradio hos mormor på något sätt *ler*. Och ja jag erkänner jag här nog inte heller riktigt allt, för som sagt det är lite ljud i bakgrunden o jag slölyssnar: Men så då o då hör jag något som jag lyssnar till på. Ja det har han tidigare i boken tagit upp, det där med att man kan ha något gå i bakgrunden o inte alls höra vad som sägs, spelas osv... men så helt plötsligt så hör man exakt, man blir “med” så att säga. Förklarat varför, hur hjärnan fungerar då...
 
Ett bra exempel är när ja jobbar - man har taxi-öron *ler*... det är att man helt enkelt stänger av, man hör men lyssnar inte. Men så säger kunderna något om att åka till en annan adress, eller kanske åka förbi macken eller Mc Donalds innan dom åker hem... då frågar man hur dom vill ha det och kunderna tror nog att man suttit o lyssnat... Eller när dom ska försöka få en reaktion genom att diskutera sex... *småskrattar* det finns inte mycket inom det området som chockar mig, eller får mig att reagera... så här lyssnar jag inte alls, så när jag får någon fråga tar det först tid innan jag fattar att dom pratar med mig o sen besvikelsen är stor när dom märker att jag faktiskt inte har en aning om vad dom pratat om...
 
Tillbaka då till det jag lärde mig om hjärnan... i den situationen - man hör alltså ord, men mn lyssnar inte - det är först om ett ord man “vet” att man ska lyssna till lite extra på - som en adress, Mc Donalds... hjärnan sållar undermedvetet o jämför med saker man redan vet. (tog upp det i ett annat inlägg) o så reagerar man utifrån det. Man vet om man ska fly, stanna kvar eller reagera på annat sätt - som i jobbet då fråga “vill ni till... istället?”
 
Boken fortsätter att prata om hur hjärnan fungerar (tror att jag kanske ska ta o läsa boken senare eller lyssna lite mer aktivt på den igen... nu skummlyssnar jag bara). Att man förr, inte trodde att hjärnan kunde förändra sig, att inte celler nybildades, att inget egentligen skedde med hjärnan. Idag vet man efter forskning att så inte är fallet - det sker massor av förändringar i hjärnan. Mycket genom våra tankar.
“Kan man grubbla sig sjuk, kan man tänka sig frisk”
 
Varje tanke sätter avtryck - varje tanke påverkar hjärnans fysiska struktur, hjärnan är “plastisk” (kan stava fel) vilket gör att hjärnan formas av våra tankar. Celler förnyas i hjärnan, den förändras. Och då vi kan styra våra egna tankar - till stor del ialla fall - kan vi själva bestämma om det ska vara i dur eller moll. Tyvärr av någon anledning har vi lättare att fastna i tankar som går i moll än dom som går i dur. Men glädjande är att vi faktiskt, om vi vill (som med allt - man kan om man VILL) kan vi ändra våra tankar. Visst ibland slår tankar o känslor till med automatik, men det är vad vi sen gör, vad gör vi när vi märker att tanken är negativ? Det är här vi kan ändra tanken om vi vill, ta tag i tanken o se på saker på ett annat sätt, tänka på andra saker. Det som gör en positiv. För lyckan kommer inifrån - visst är det så, det är där baslyckan kommer, det är där det måste börja. Men visst påverkas man också av det som sker utifrån, det är sånt som triggar igång tankar o känslor.
 
Här kom det sen en massa om var våra olika sätt att tänka sitter i områden i hjärnan o var den delen finns - vänster högar fram bak... nej här lyssnade jag inte riktigt lika noga *ler*. Men det är ändå intressant så att man borde kanske lyssna lite mer noga, för att det pratas om nervbanorna som kopplar ihop olika delar av vår kropp med hjärnan. För det är eller det blir för mig mer “riktigt” när jag får förklaringar som är mer faktiska och inte bara flummig “så är det”...
 
Hur vi tänker - positivt eller negativt - är delvis en del gener, vi ärver en hel del från våra föräldrar, är vi negativa eller positiva - men det fina är att det genetiska inte är det slutgiltiga - vi kan som sagt själv välja, vi kan styra våra tankar åt ett mer positivt håll. Det är som jag ser det mycket åt det håller allt det lite mer “nya” inom personlig utveckling, eller psykologi - kbt, mindfullness - man släpper det negativa efter att ha gått igenom det, istället tar man fasta på det som är bra, det som ger positiva känslor.
 
Hjärnan är som en muskel - använd den annars försvinner den - lite enkelt förklarat. Kroppen har en lite finurlig funktion som går ut på att varför slösa energi på något som inte används?? Så hjärnan måste stimuleras o utmanas för att hållas igång. Det gör att man håller sig mer mentalt “spänstig” hela livet. Forskarna menar på att hjärnan ändrar sig för varje sekund, varje tanke, varje ord... det påverkar hjärnans struktur.
 
En forskare har studerat bilder från en hjärnativitetskamera. Han har med hjälp av dessa bilder kunnat se hur hjärnans aktivitet (fysiskt) ändras genom hur vi tänker. Han har studerat tibetanska munkar som mediterat mycket och där visar det sig att dom munkar som mediterat mest är där “måla fan på väggen centrumet” i hjärnan var helt inaktivt medan istället den del av hjärnan där dom positiva tankarna bildas glödde.
 
Man kan faktiskt säga att hjärnan är med formbar, förändringsbar än våra egna tankar. Vi är ganska fast i våra gamla tankebanor, vi har svårt att förändra oss - varför? Ja kanske för att det krävs en hel del jobb o vi är lite för lata många gånger, innan vi verkligen märker av hur bra, hur stor fördel det är för oss själva efter allt jobb, men att starta upp en förändring ett annat sätt att leva - gå ner i vikt, fördela dygnet timmar på ett sätt där stressen går ner o som jag pratar om här vårat sätt att tänka. Ja delvis är vi då lata, men kanske också en del beror på rädsla för det vi inte känner till...
 
Sen är vi lite för snabba i att tänka att andra ska ändra på sig, tänka på annat sätt för att saker ska bli bättra - men att se sig själv, se vad man själv behöver ändra på är en helt annan sak. Se vad man kan göra för egna förändringar för att saker ska bli bättre, mer positiv - det är som sagt en helt annan sak.
 
Kanske jag reagerade o lyssnade till när ljudboken kom in på detta för att jag just nu har just det här mycket i tanken - att ändra mina tankar till ett mer positivt sätt efter att jag med automatik reagerat på ett negativt sätt. Jag jobbar en hel del med mig själv på detta sätt - för jag vill verkligen bli lycklig, må bra - hitta ett bra sätt som gör att jag får leva resten av livet på det sättet. Visst ja ja jag vet - det kommer alltid ramla över mig negativa situationer då o då, men så ska det vara för det är först med dessa negativa saker som man kan uppskatta det positiva på rätt sätt. Det hör till livet det med. Men i det stora hela ... vill jag lära känna mig själv så mycket att jag kan bli en mer positiv människa. Lyckligare!
 
Nu är jag - nääää inte då, inte jag*ler* - en analyserande människa som drar med mig erfarenheter som gör att jag får jobba hårt många gånger i jobbet att tänka mer positivt. Men genom att jag också är nyfiken o vill lära mig mer om detta o som i detta fall lyssnar till på den här boken - så ser jag också hur andra fungerar o hur dom fastnar i vissa tankar o inte kan ta sig ur. Hur det ges ursäkter o blundas. Jag ser hur någon kan gnälla på sin partner om ett visst sätt den har o sen ser jag att personen som gnäller har samma sätt själv. Så då kan frågan komma - vem har lärt vem detta sätt??
 
Hjärnan är viktigt för hur vi mår - våra tankar är viktiga för hur vi mår. Och vi har eget ansvar för hur vi mår och vår lycka. Den där baslyckan som måste finnas. Sen att andra saker som att njuta av en fin dag, gå på konsert, resa, uppleva saker, läsa en bra bok, ha en underbar partner, trivas på sitt jobb, skratta med vänner... allt det där som ger mer lycka - det är bonus. Nu tror jag också att bonuslyckan blir starkare o längre om man redan från start har den där baslyckan... den jag jagat i flera år. Jag är närmare nu än vad jag var för 5 år sedan ... det vet jag - men ... ja ni vet det finns alltid ett men. En tanke slår mig, kanske är det så att jag faktiskt hittat bas/grund lyckan? Jag klarar av att snabbt ta mig ur negativa tankar/känslor, jag kan se saker från mer positiva vinklar, jag tar till mig det andra säger o slår inte bara ifrån mig det, jag kan ta tag i jobbiga saker, försöka hitta lösningar. Och det är ju det som är baslycka för mig när jag tänker efter. Kanske min jakt nu inte är det grundläggande utan mer en jakt på bonus saker, det där lilla extra som sätter guldkant på livet.
 
Visst är det verkligen intressant, detta med hur hjärnan tänker, hur tankar kan förändra våra liv, vårat mående - vår egna lycka. Oavsett om man ser på det utifrån förklarande forskning eller lite mer flummigt som new age. Jag gillar en lagom doserad blandning av dessa två :) kanske med lite mer dragning åt det vetenskapliga det som förklarar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards