Direktlänk till inlägg 10 juli 2017

Vad gör oss lyckliga?

Av Svensson Svensson - 10 juli 2017 23:21


 



Vad gör oss lyckliga?
Det går inte att mäta lycka, hur lycklig någon är. Men man kan fråga för att få ett svar eller så ser man på personen om den ser riktigt glad ut. Och man kan utgå ifrån hur en person ser ut o gissa sig till hur den mår - MEN det är inte tillförlitligt. För en person som ser lite sur ut kanske bara är sin egna lilla värd, trött men inom sig bubblar lyckan, likväl som en person som skrattar utåt kanske satt på sig en mask o gråter inombords.
 
En leende person är ofta lycklig, men det finns olika leenden, det finns äkta men även oäkta leenden. Enligt vetenskapen finns det 18 oäkta, men enbart 1 äkta leende. Det äkta leendet skiljer sig från dom oäkta för att en muskel i ögat drar ihop sig omedvetet helt utan att vi kan styra. - Jag vet inte om jag håller med om det här... jag tror att vi kan le på många äkta sätt också... eller så kanske det är olika anledningar men effekten i kroppen blir detsamma???
 
Vår hjärna tolkar allt som sker oss och registrerar det o jämför det med det vi redan har erfarenhet av. Det som vi redan “vet”. Och genom den jämförelsen så agerar hjärnan utifrån det vi redan vet/kan/lärt oss. Är det något farligt, ska jag fly, ska jag stanna, kommer det bli roligt osv.
Tänker man på detta så är det inte så konstigt att man reagerar på saker som sker en, på situationer man hamnar i - utifrån det man varit med om tidigare. Det tar lite tid att lära om - det tar lite tid att märka av att det som skedde då inte kommer ske idag igen.
 
Med den tanken snurrande i huvudet plus tankar efter ett samtal igår o idag så förstå jag att det blir svårare o svårare att leta ny partner ju äldre man blir.
När man är 20 år har man inga erfarenheter av vad som kan ske, hur man kan bli behandlad osv. Nu gäller detta både bra o dåliga saker. Men när man sen kommer upp i ålder så finns det massor av erfarenheter i ryggsäcken. Man vet vad man inte vill ha - vad man är rädd för, man vet vad man vill ha - vad man behöver helt enkelt - för att bli lycklig!
 
Många nöjer sig med att bara ha någon, ha ett förhållande, andra nöjer sig med att få bo i ett hus, eller kanske kunna ha ekonomi att resa. Ja det finns många som inte alls har samma behov av det känslomässiga - det som är så otroligt viktigt för mig. Att ha allt gemensamt, att planera saker tillsammans, att stötta varandra - ja kort o gott - att man gör allt med en härlig balanserad gemenskap.
 
Hur gör man för att hitta en partner eller gäller också nära vänner - jo man “ger” det man själv önskar sig få. Det man har behov av. Och framför allt i början av att man lär känna någon så är det nog mest tydligt. Ofta är det lättare att visa än att berätta med ord. Även om det bästa är att göra både och - både visa men också kunna samtala med ord. Det är lättast att förstå, att det inte ska bli missförstånd, för det är när ord används som det går att fråga, få svar, fråga igen, ställa motfrågor... lära sig vad som den man tycker om behöver o önskar för att må bra.
Och när man sen lärt sig vad den andra gillar, behöver så går det där man ger över från att vara det man själv gillar/behöver till att vara det den andra gillar/behöver.
 
Det här med att man ger det man gillar/önskar sig/behöver är väldigt klart när man har sex med någon första gångerna - eller ja jag tror det, jag fungerar så, kanske jag gör fel som tror att alla andra fungerar lika - men jag har kvar den tanken. Och tar just för att det är så tydligt som exempel för hur jag menar just det här med att ha sex med någon.
 
När man inte känner den man hamnat i säng med, den som attraherar en o man tänt till på så vet man ju inte alls vad den gillar eller hur den vill ha det. Så man börjar lite försiktigt treva sig fram, känna av, vad gillas, vad uppskattas, vad ger den effekt men vill ;) - eller tvärt om. Och då blir det självklart att man börjar treva genom att ge det man själv gillar för att se o känna reaktionen. Utifrån reaktionen går man sen vidare åt en eller andra hållet.
 
Om man gillar att bli smekt lätt, lätt så börjar man sig att smeka just på det sättet. Ser reaktionen o kanske smeker lite “hårdare”, för att känna av, se vad som sker. Man använder händer, mun, tunga... på ställen o på ett sätt man själv gillar.
Ganska självklar början innan man lärt känna varandra. Att vara lyhörd här är något man får belöning för vidare... för noterar man vad man får o kan ge det kommer man snabbt hitta den där samklangen man ju så själklart vill ha.
 
Men det är inte bara när det gäller sex man kan ha nytta av att vara lyhörd på vad man får, för att veta vad ens partner önskar o behöver.
Om jag lyssnar o ställer frågor om jobb, intressen - så vill jag gärna att min partner visar samma intresse för mig.
Är jag fysisk o kramas, behöver jag en partner med samma behov.
Jag bekräftar gärna, jag visar mina känslor i ord o handling - vill självklart få samma tillbaka.
 
Inte så konstigt om man tänker efter...
 
Och tycker man om någon, verkligen tycker om o inte vill mista den, är rädd att den ska försvinna... då måste man försöka hitta varandra i vad man vill, kan ge mot vad den andra önskar, behöver och tvärt om.
Hamnar man av någon orsak i situation där det låser sig, blir missförstånd - antingen avbryter man ärligt o rakt eller så försöker man prata, hitta varandra - prata - kommunicera på ett lugnt sätt så att man hittar lösningar.
 
Jag vill, jag vet att jag kan bolla o hitta lösningar o förstå... om jag bara få chansen...
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards