Alla inlägg den 30 juni 2017

Av Svensson Svensson - 30 juni 2017 22:26





En bra fråga eller hur? Går det att få någons varmare känslor kärlek genom att “köpa den” med olika materiella saker - allt från blommor, till hus? Går det att muta sig till kärlek o vad säger man om den som tillåter sig att mutas så???
 
En fråga man kan dela upp i flera delar tänker jag. Den första delen är i sitsen att ge - vill jag få eller ha kvar en partner för att jag ger den vad den vill ha? Nu kan jag bara tala för mig själv när jag ger svaren på frågorna - det blir utifrån mig själv.
 
Nej, är svaret, jag vill inte någon blir intresserad av mig för att jag ger saker, eller att någon stannar kvar hos mig som partner när känslorna svalnat för att jag ger något. Men visst det är nog lätt att ramla i fällan att ge, att försöka visa hur mycket man älskar genom att ge... men jag vill ha äkta känslor, känslor för mig inte vad jag ger. Så nej tack, jag avstår - det är lätt att ramla dit att försöka visa sina känslor på det sättet. Men det blir aldrig varaktigt... det är ju inte för min skull det är ju inte gemenskapen man har tillsammans, känslorna för varandra som håller ihop en. Och vem kan hålla på att ge o ge hela tiden för att hålla kvar någon??? Till slut måste man väl känna att det är fel, att det känns fel?
 
Men det är i o för sig jag, jag som vill ha känslor - äkta känslor, gemenskap med den jag har som partner. Att man har samma mål, samma sätt att se på saker, att man tar hand om varandra, tar fram det bästa hos varandra, att man både kan söka stöttning o tröst o få ge det. Att man kan prata, att man förstår varandra, ärlighet, trohet. Planerar o genomför drömmar man har tillsammans.
Man tillfredställer varandra fysiskt och mentalt!
Att man älskar varandra kort o gott.
Det kan aldrig vara så om den ena köper den andra....
 
Så kan man se det från andra hållet då... att någon försöker köpa mig, hur skulle jag reagera då.
Visst om jag får något som jag uppskattar visst blir jag glad, MEN i just den här situationen om jag visat o sagt att känslorna inte finns längre, att jag inte trivs, att det inte fungerar att jag vill avsluta förhållandet. Om jag då får - blommor, smycken, parfym, bil, resor, hus...ja allt från det lilla till det stora som personen vet att jag antingen uppskattar eller verkligen önskar mig,
 
Glädjen skulle bli väldigt kortvarig måste jag erkänna... för tanken o känslan av att bli köpt kommer snabbt, känslan av att den andra vill lägga mer skuldkänslor på mig så att jag ändrar mig o fortsätter förhållandet (eller startar det... finns ju den varianten också). För hur ska man då kunna avsluta??? Man ska ju känna tacksamhet över att få saker - för att den andra vill visa sin kärlek...
 
Men är det verkligen kärlek? Jag menar om man gått länge o känslorna försvunnit så har dom - inget materiellt kan ändra på den saken. OM det inte är så att man är desperat o inte vill vara ensam eller att man vill bli försörjd... Då är väl det här att ge det den andra vill ha just det som gör att man får det man själv vill ha... kort kan man säga att man köper sig något - typ prostitution - ja faktiskt så är det ju det - ibland är det sex involverat men även utan sex så nog sjutton när man köper någon o blir köpt så finns det bara ett ord för det.
 
Jag vet att inte bara jag har den här känslan i den situationen - att först bli glad, sen bli ledsen o arg - för det är inte skoj att bli köpt, inte skoj alls, det ger för mig o även dom jag pratat med en ilska - ja man blir arg... varför ger du mig det här NU??? Varför försöker du köpa mig med saker NU???
 
Jag vet min spontana reaktion - ge tillbaka - jag vill inte ha det som ges för att köpa mig... ge mig inte skuldkänslor, försök inte att jag ska känna mig tacksam... det blir istället en ilska.
 
Den känslan har jag hört flera berätta om att dom känner i den situationen o att saker som går att lämna tillbaka lämnas tillbaka... för man kan istället skaffa sig det där själv, utan att behöva känna sig tacksam...
Och en sak är helt säker - äkta kärlek - den där jag vill ha - den kan inte köpas, det går inte. Det är inte äkta kärlek att ge i den situationen - det är inte äkta kärlek att ta emot... men som sagt nöjare man sig med annat, vill man ha annat så visst...
 
Om någon som blir köpt tar emot gåvan - nu tänker jag inte på blommor, eller något annat litet - utan lite större saker, dyrare saker som dyra smycken, dyra parfymer, dator, tv, mobil, hus.... ja för att bara nämna några få saker... Utan just att man tar emot en lite dyrare gåva.... stannar kvar eller påbörjar ett förhållande så - vad ger man för signaler utåt??? Till den som ger o andra runtomkring?
 
Jag vet att jag inte vill bli köpt, jag vill inte ha kärlek på det sättet heller ... Jag har också jäkligt svårt för personer som låter sig köpas på det sättet... men här är det ju som med allt - partner o vänner - för att man ska våga lita helt på personen så måste man ha ungefär samma värderingar o tankesätt i olika situationer. Jag säger nu inte att något sätt är fel eller mer rätt - jag menar vill man köpa kärlek eller blir köpt så fine with me, bara båda parterna är med på det så - bara båda är ärliga o inte försöker tro att det är något annat... än köpt kärlek, vänskap... Båda ska veta att om jag ger detta så vill jag ha detta...
 
Men för mig är det köpta helt fel... för mig så är det andra saker som är viktigare o jag vill varken vara i tacksamhet skuld så att jag inte kan agera utifrån mina egna val bara för att jag blivit köpt.
 
Så hur gör man då, om man är i ett förhållande, vill avsluta o så börjar motparten att köpa saker till en...
Jag vet ialla fall vad jag skulle göra - jag vet att jag inte skulle kunna ta emot med glädje på djupet för att jag vet att saken är given, inte för att visa kärlek utan för att köpa mig, muta mig... kan väl säga såhär att med den erfarenhet jag har idag så skulle nog något sånt istället påskynda mitt beslut, för ge tillbaka sen avsluta snabbare - för jag skulle bli för rädd över hur personen tänker, hur den kommer agera o reagera vidare...
 
OBS jag pratar alltså inte nu om att man i ett kärleksfullt förhållande med äkta kärlek, med gemenskap, med förtroende o glädje - att man där ger varandra saker för att överraska, glädja... det är en helt annan sak - där köper man, mutar man ingen... Däremot så även då så inte går man o köper dyra saker - utan att gemensamt ta ett beslut!
 
Så mitt svar på frågan - går det att köpa kärlek är svaret nej det gör det inte.
Försöker någon något sånt med mig skulle jag bli ledsen, arg o besviken... o dra mig bakåt direkt.
Hur tänker du... går det att köpa kärlek, skulle du försöka muta någon för att behålla den som partner om känslorna försvunnit, hur skulle du gilla att bli köpt/mutad för att stanna kvar???

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards