Alla inlägg den 11 maj 2017

Av Svensson Svensson - 11 maj 2017 21:15



 




 

För någon dag sedan så pratade jag med en väninna o vi kom in på det här med smeknamn – ett ha ”egna namn” på sin partner eller nära vänner. 

Vi kom in på när man ger dessa namn o varför. Det är ganska enkelt att men ger det kärleksfullt, det finns mycket värme o kärlek bakom olika namn man kallar varandra. (ja jag talar nu inte om när det kommer namn som är elaka skällsord utan just smeknamn på nära o kära).

 

 

 

 

Man gillar personen, man känner sig väl tillmods med personen, man trivs med personen – är det barn, partner så är det också kärlek. Även om det kan vara som ”ungjävel” ”pucko” ”gubbe””farbror””kärring””tant” osv…

 

Oftast är det nog ändå andra namn – som jag har döpt om en av mina kollegor, jag trasslade hela tiden in mig i hans namn så till slut sa jag – det blir Sune från o med nu *ler*. Och det skulle jag ju aldrig ens komma på tanken att göra om jag tyckte mindre bra om personen. 

 

 

 

 


 

Eller som min väninna som jag hade samtalet med sa… hon kallar sin älskling för ”pucko” då o då, kärleksfullt o med skratt i rösten – men det har kommit nu, när dom hittat lite mer vardag o varandra. Det var ju inget hon kallade honom från start. Nej det är kärleksfullt menat o sagt o kom nu när det är lite djupare känslor mellan dom två.

 

Och så är det ju, man kallar varandra smeknamn, man retas med varandra o skrattar tillsammans – för att man tycker om varandra, det är mycket kärlek mellan varandra, man vet det, man känner det. Lite retfull kärlek kan det också vara.
Men oavsett så är det inget man gör med någon som man inte tycker om.

 

Vänner o kollegor mellan är det att visa att man trivs tillsammans litar på varandra. Barn, syskon, partnern är för att man älskar varandra.

 

Smeknamnen – ja det är nog lite olika varifrån dom kommer eller varför – som jag gav en kollega smeknamnet ”Sune” – en annan kollega o jag kallar varandra retfullt ”tant” o ”farbror”. En partner kanske man kallar ”älskling”. Uppkomsten av ett smeknamn kan vara en situation, eller att man klumpat sig någon gång, eller för att retas… men retar ju bara personer man gillar o känner sig riktigt trygg med. Annars är det inte att retas utan ren elakhet, mobbing – men det är inte det jag tänker på nu. Utan namn som tillkommer för att man gillar varandra.

 

Så är det jag tänker på smeknamn – det är oavsett om det är retsamma eller kärleksfulla. Det var även så min väninna tänker på smeknamn, som när hon kallar sin älskling ”pucko” *ler*…. Choklad Pucko som är bara så otroligt gott…

 

Själv har jag faktiskt fått ett nytt smeknamn – av kollegor – för när jag döpte om Sune till Sune *ler* så fick jag själv ett nytt namn – Sanderella!

 


Nyfiken som jag är måste jag ju Googla – var det ett påhittat namn, betydde det något??? Vad jag kan få fram så … ett namn, en orkidé – en liten liten blomma….




 

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards