Direktlänk till inlägg 24 april 2017

Men, vad sjutton….

Av Svensson Svensson - 24 april 2017 18:53

 


Vad hände med solen?? Den blåa himlen utan ett endaste moln?? Löftet om en fin vårdag?? Ja så som det var när jag kom hem imorse, som det var när jag kröp ner för att sova min skönhetssömn *ler*.
Totalt borta, grått o regn var det som såg ut genom fönstret när jag vaknade till liv o det vädret är det som fortfarande är. Inte så att jag klarar, älskar att få tända stearinljus o mysa.

 

Helgen var väldigt kall, det var ju över -5 grader en natt, o imorse var det vid 5-tiden -2 grader. Så det är då inte vår i luften direkt – men ändå så känner jag att det för första gången på evigheters år, äntligen är ”rätt” det är såhär vårar ska vara – det ska inte vara varmt. Vädret ska vara omväxlande – alla väder vi har ska hinna med att skifta under april. När det är som imorse – sol o blå himmel ska det vara skön i solen men attans kallt i skuggan. Det är SÅ våren ska vara… så jag o en kollega som har samma åsikt där – som tycker att vårarna som varit något år bakåt nu varit helt fel – vi håller tummarna för att nu får vi då också en härlig bra sommar.
Går ju att hoppas ändå tills det är fakta hur sommaren blir *ler*

 

Livet springer på i full fart ialla fall, dagarna försvinner… det är jobb, sova, umgås, tyvärr mest via telefonen, men visst hinns det med en kram eller två… då o då *ler*. Så jag klagar absolut inte.

 

Jag hittade något lite roligt som jag var tvungen att prova – slutna ekosystem – växter i förslutna burkar – såg bara så skojiga ut o bara måste provas. Fick med mig en vän att också prova – hon letade upp lecakulor o sen gav vi oss iväg för att köpa någon liten planta att ha i….

 

Jag kan säga såhär… att titta på plantor o tycka ”oj så liten” så tar man den… ta en som är ännu mindre. För sen väl hemma visade det sig att den där plantan som såg så liten ut – var för stor….

 

 

 

 

 

Jag är nöjd med mina små burkar – men tror inte att växterna jag provar kommer passa i längden – tror att dom inte gillar det fuktiga som är lite mer konstant. Men det är en test, jag har också hittat mer information om dessa små terrarium, slutna små system. Och jag kommer att göra nya – vet inte om jag kommer göra om dessa – eller låta dom vara sålänge dom fungerar o göra helt nya….

 

Som det är nu är det lecakulor i botten, sen köpt jord… jag kommer försöka att ha grus, akvariegrus i botten – sen ett nät för att hindra jorden att ramla ner i gruset. Jag ska ha lite kol i för rening… sen ska det tas jord utifrån, se om jag kan hitta någon som har lite kompostjord till mig att ha helt eller som en del – för att få lite av det som gör att det blir ett ekosystem – inte för ”rent”…
Och prova leta upp växter som just trivs i lite mer fukt… inte ska torka ut. En idé är att titta på terrarium växter, dammkants växter, regnskogs växter – ja lite sånna. Dom borde passa i det lite fuktiga miljön dom kommer placeras i.

 

   

 

 

 

I lördags morse skrattade jag glatt åt några änder, som tagit den stora pölen in till vår parkering som sin privata badpöl. Hoppas att dom hittar ner till ån för där kommer dom säkert trivas bättre… redan imorse var vattnet nästan borta o det som var kvar var lite smått fruset – vi hade -2 grader då tidigt på morgonen. Men visst var dom bra söta där dom plaskade runt – satt ett bra tag o tittade på dom o bara log.

 

Sen har jag fått lära mig mer om att kurera herpes sista dagarna… att man ska undvika saker för att slippa få skiten – det är ju lätt att säga – svårare att göra många gånger… Att inte vara i solen, svårt sommartid – eller utomlandsemester – men kan inte påstå att det är anledningen nu… Inte stressa, känner mig inte stressad alls… Mens, nepp inte det för jag har det inte längre – såååå skönt. Sen ska man inte pussas för mycket *ler*…  o man ska helt klart låta bli att….  Ja bli förkyld alltså *ler*. Men nu har jag då lyckats få en sväng av skiten som inte alls är direkt skönt att ha… Men har nu fått lite bra tips på att få bort o sen förebygga som jag ska ta o prova… för detta är inte skönt alls. Men har man fått viruset så är det bara att göra det bästa av det hela…

 

Jobbar sista natten för denna omgång av pass – imorgon kväll är det musikquiz *yeah* o det ska bli skoj o avkopplande att umgås, dricka o äta gott o skratta massor… blir säkert en liten kram eller två inklämda också, under dagen… *ler*

 

Jag ska göra några matlådor också – ska faktiskt ge bort för jag vet att det kommer uppskattas mycket. Just denna maträtt är av det där lite för mumsiga slaget *ler*

 

Sen ska jag under mina lediga dagar forsätta samla ihop materialet som ska sändas in – det har kommit av sig lite – nu sätter jag igång igen. Pausar ger mer energi o man ser flera saker som ska tas med o det är bra, då blir det mer komplett.

 

För att inte tala om att jag måste ändra om lite i mina fönster – mina växter… Jag har kört en killa många gånger o vi har pratat om många olika saker – en gång så var det chili – om att odla egna frukter o sen göra lite roliga saker – som torka o ha som krydda – göra salsa eller någon annan stark sås. Jag som nu inte har förmånen som han, bo på landet med ordentliga möjligheter att odla… sa att jag gärna tar en lite frukt eller två om han får över när han skördat i höst…

 

 

 

 

 

Så igår när jag hämtade honom så hade han plockat ihop några små krukor med plantor – igen aning om vad för sorter. Han hade fått bra utdelning på fröna han planterat – så det var plantor över. Så när han såg att det var jag som hämtade igår så gick han in o hämtade krukorna som var undanplockade till mig.

 

 

 

 

Snacka om att jag blev glad – att han kom ihåg vårat samtal o att jag fick förmånen att få några plantor att prova med själv. Nu får vi se hur dom kommer trivas här hos mig. Dom fem + min lilla citronplanta som jag hoppas kommer växa upp till ett litet träd *ler*.
Spännande att se vad det blir av dessa plantor – om jag lyckas få dom att trivas. Citronen tror jag ju inte kommer bära frukt – men chilin hoppas jag verkligen kommer ge mig ialla fall någon frukt att göra något skoj med till hösten. 


 

 
 
Annie

Annie

24 april 2017 20:53

Ja jag blir inte klok på detta väder, först sol och 11 plus, sen snö el hagel .. Konstigt.

Vad kul med lite växter ;) då har du med gröna fingrar ;) *ler*

Jag gillar att pyssla med växter och sånt ;)
Har en basilika hemma, som börjar ta sig igen-har blivit ganska stor nu ;)

Sv: Varsågod! :) menar det verkligen ;) *ler*

Kramar<3

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Svensson Svensson

27 april 2017 09:27

Ja det har verkligen varit aprilväder detta år... hoppas att det bådar gott inför sommaren att våren varit "rätt" - såhär från snö o minus till sol, varmt o blå himmel.... regn, snö... om vartannat... *ler*

Nja gröna fingrar vet jag inte - mera turen om dom små stackarna överlever... dom flesta dör för mig *Ler*

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards