Alla inlägg den 3 april 2017

Av Svensson Svensson - 3 april 2017 18:27

Jag kan inte riktigt bestämma mig vilket av dessa recept som är det godaste. För båda är lika mumsiga. Tänkte först dela med mig av ett - men kunde inte välja vilket jag tyckte bäst om så jag tar med båda.

 

Basen är ju lika - man skär skivor av fläskfilé eller man kan välja fläskytterfilé (något jag gjort oftare sista tiden) en bryner man skivorna i en stekpanna o lägger sen ner dom i en ugnfast form - in med den i ugnen ett tag medan man gör iordning såsen. Tar ut formen, häller såsen över köttet, in med det i ugnen igen för att stå där o småputtra, dra sig lite tills köttet är klart - ca 10-15 min.

Ugnen har man ställd på 125-150 grader - ungefär. 

Servera med kokt potatis, klyftpotatis eller ris.

 

 

 

 

... i Pepparsås

 


  • 2,5 dl grädde
  • 2,5 dl creme fraiche
  • 2 1/2 msk kalvfond (koncentrerad)
  • 1 msk kinesisk soja
  • 2 tsk svartvinbärsgele
  • Nymalen peppar
  • salt
  • Maizena eller mjölredning

Använd stekskyn till att göra sås, tillsätt en msk smör i stekpannan du redan stekt köttet i. 

Häll ner grädden, cremefraichen,  & kalvfond och låt sedan sjuda upp.

Vänd ner soja & gele och smaka av med salt, och ev. lite mer peppar om ni vill ha mer smak.

 

 

 

 

 

 

... i Rosepepparsås

 

  • 1 gul lök
  • 1 msk smör
  • 1 – 1/2 msk stött rose peppar
  • 1 dl stek sky / eller 2 msk koncentrerad fond + vatten
  • 4 dl grädde
  • salt och peppar
  • Önskar man såsen lite tjockare, så red av med lite maizena

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull, fräs den hackade löken mjuk, men inte bränd.

Blanda ner fond, vatten, grädde och roespeppar. Låt sjuda i tio minuter.

Sila såsen, och häll över köttet.

Dekorera med rosepeppar.

 

 

 

 

Jennysmatblogg.nu - jag skulle inte klara mig utan den, det finns så mycket gott som jag provat, eller ska prova där... visst jag ändrar ibland lite så det passar mig just då, men så många nya idéer jag får där.

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards