Direktlänk till inlägg 27 januari 2017

Vad några få minuters promenad kan göra för hälsan

Av Svensson Svensson - 27 januari 2017 09:00


 

Ofta när man ska börja träna så tar man i ordentligt från start, nu jäklar ska det tränas.

Vilket oftast resulterar i att det inte går många veckor förrän man slutat helt – igen!

Varför har vi människor så svårt med det här att göra saker på ett mer lagom sätt, ett sätt som gör att man orkar o tycker att det är skoj att fortsätta med den där förändringen som göra en mer välmående. Det här gäller inte bara träning som kommer där vi nyår, det gäller nog det mesta som är just en förändring, där man ska ändra sina vanor. Man kör på för fullt o istället för att det blir något bestående så går det ganska kort tid så har man slutat helt o hållet.

 

Ofta hör man också att det är bättre att röra sig lite än inget alls – ändå så är det just allt eller inget som gäller för dom flesta. Men när man ser fakta som det här om hur man påverkas av bara en promenad, även en kort promenad varje dag. Vi pratar minuter, det behövs inte alls mycket för att det ska bli positiva effekter. Så det här med att det är bättre att röra sig lite än inget alls kanske man skulle ta till sig mer av – framför allt om man är som jag, super lat o inte alls gillar ”träna” …

 

Jag blev själv snopen men glatt överraskad att läsa hur effekten blir av även korta promenader, o det gör att jag känner att det är okey att ta en kort promenad, det behöver inte vara flera kilometer som ska traskas. Det känns bra att veta att även 10 min runt kvarteret ger effekter som man inte ska förkasta, att man inte ska avstå från att gå kort om tiden inte finns. För ofta är just det en orsak att hoppa över promenaden en kväll, man har inte tiden, det finns inte 45-60 min över. Men nu när jag läser om hur bara några få minuters promenad gör stor skillnad för hälsan så finns inga ursäket, 5 minuter är bättre än inget.

 

 

 

 

 

Titta här hur mycket sundare du blir för varje minut du går per dag.

 

1 minuts gång
Du ökar chanserna till att ha 4 cm mindre midjemått än en person som sitter ner hela dagen.

 

2 minuters gång
Du aktiverar de gener som ansvarar för nedbrytning av fett och kolhydrater.

 

3 minuters gång
Ditt blodtryck sjunker.

 

5 minuters gång
Din självkänsla förbättras med 46 procent och du blir 54 procent gladare.

 

5-10 minuters rask gång
Din kreativitet och förmåga att lösa problem ökar med 60 procent.

 

30 minuters gång
Dina symptom på depression minskas och risken att få depression minskas med hela 30 procent.

 

40 minuters gång
Du sänker risken för koronär hjärtsjukdom, alltså risken för hjärtkramp och hjärtinfarkt.

 

45 minuters gång
Fettvävnaden i låren och på magen minskas.

 

60 minuters gång
Risken för bröstcancer minskar med 14 procent.

 

150 minuters gång i veckan (ca 22 min om dagen)
Du går ner i vikt, får lägre BMI och sänkt blodtryck.

 

 

När man ser det såhär, visst är det värt att gå om så bara 5 min dom dagarna man inte har den där tiden – för 5 min kan man alltid klämma in.

 

 

 

 

 

 

Jag själv har tagit upp något som mitt ex o jag gjorde för 20 år sedan – istället för att sitta o titta på program vi ville se så ställde vi oss upp o gick på stället. Det finns alltid något program man gärna ser, som man avviker tid för att se – någon serie, nyheter osv… så varför sätta sig ner o titta när man kan röra på sig lite samtidigt o tiden går otroligt fort, man tänker inte ens på att man står är o går. Ja i början kanske, men det går ganska fort så tänker man inte på det – men tittar på programmet o vips har man rört på sig 30 min. Så man behöver inte ens gå utanför dörren för att ”promenera” dom här få minuterna som gör så mycket för hälsan *ler*

 

Kanske det här skulle vara en lagom utmaning att få med sig flera på – att man väljer ut ett program på ca 30-45 min som man vet att man tittar på minst 4 ggr/veckan. Så istället för att sjunka ner i soffan så ställer man sig upp o ”går på stället” o tittar. Och man kan bara lätt stå o trampa, man kan jogga på stället, man kan använda armarna på olika sätt… ja man kan göra det lätt eller ta i så att pulsen går upp ordentligt – precis som man själv känner för – från gång till gång. Men man sitter inte ner o tittar ….

 
 
Annie

Annie

27 januari 2017 09:43

Vad bra gjort! :) Heja!
Jag är ju lite av den åsikten med, "all träning är bättre än ingen träning .." ;)

Och alltid bäst att börja smått, men jag vet jag är också lite så .. vill gärna göra mer på en gång, men jag har mina krämpor att tänka-så kan ändå hålla det på ett lagom plan ;)*ler*

Ah man har så mycket att vinna på att röra på sig :)

Kramar**

http://lifebyannie.bloggplatsen.se

Svensson Svensson

28 januari 2017 16:31

Tackar - jag försöker komma igång - göra lite saker som känns roliga just då... utan tvång o krav.... det blir en bra start för mig att börja röra på mig igen. Vet att sen blir det lättare o lättare.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards