Direktlänk till inlägg 9 januari 2017

Vaniljsås - hemma gjort - super enkel o för god

Av Svensson Svensson - 9 januari 2017 21:19

När jag var med "älsklingen" *fniss* ja jag var tvungen ... när vi var iväg till Torsby, han jobbade o jag njöt av ledig tid. Så passade jag på att verkligen njuta av matlagningen - eller så gott det nu gick, för köket var inte det absolut bästa - det var inte hemma, men det var funktionsdugligt o det gick att göra det mesta.

 

Så vet jag att en av favoriterna är äppelpaj med vaniljsås. Och varför fuska med vaniljsåsen när jag hade all tid jag ville till att fixa med maten? Nu blev det inte något recept "efter konstens alla regler" men vaniljstänger osv... nej jag hittade ett lite enklare recept som jag provade - det blev lyckat o omtyckt så jag har gjort det mer än en gång till efter det.

 

Ofta har man faktiskt till o med alla ingredienser hemma - så det går att få ihop även hemmalagad vanlijsås när man spontant gör en smulpaj för att njuta av tillsammans med sin partner, familj eller får gäster oväntat.

 

 

 

Hemmagjord vaniljsås

 

Ingredienser:

  • 2 dl mjölk
  • 1-2 msk vetemjöl
  • 1 ägg
  • 1 msk strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker (kan ersättas med 1/4-1/2 tsk äkta vaniljpulver)

 

Gör så här:

Vispa samman ägg och mjölk i en kastrull och tillsätt därefter socker och vetemjöl under vispning, men vänta med vaniljsockret.

 

Låt såsen sjuda upp under ständig vispning för att undvika klumpar.

 

När såsen har svalnat tillsätts vaniljsockret eller vaniljpulvret.

 

Det går bra att späda såsen med lite mjölk eller grädde om den fått för tjock konsistens.

 

 

 

Enkelt o super gott!

 

 
 
Ingen bild

Eva

10 januari 2017 03:09

Allt det här har jag hemma, ska nog prova. Har en sambo som tjatar om att vaniljsås ska göras själv, det gjorde alltid hans mormor. Visst färdig slinker ner. Vore skoj om det här är så enkelt som det ser ut, då kan jag överraska med att ha kokat egen vaniljsås till pajen.

Hoppas du får en trevlig dag :)

Svensson Svensson

10 januari 2017 13:13

Lovar det går inte att misslyckas :)

 
Ingen bild

Jenny

10 januari 2017 20:14

Visst var den god ;)

Svensson Svensson

10 januari 2017 22:01

Ja den är god som attans *ler* o enkel att göra...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards