Alla inlägg den 8 januari 2017

Av Svensson Svensson - 8 januari 2017 19:18

 

Det här är ett kärt ämne för mig det erkänner jag o jag har pratat mycket om det med vänner. Det har också gjort att jag själv är mer försiktig i hur jag reagerar när jag läser saker. Okey, ja erkänner ibland så reagerar även ja med automatik på saker jag läser, framför allt om det är skrivet direkt till mig. Men oftast innan jag svarar så låter jag det gå lite tid o jag läser om texten minst en gång till för att vara säker på att jag kan läsa det mera neutral så att jag kan se andra vinklingar i texten, se andra sätt att läsa orden i meningarna. För det kan göra ljusårs skillnad i betydelsen av det man läser.

 

 

 

 

 

Det här var väldigt viktigt när jag var aktiv i forum av olika slag, att kunna läsa ut vad personen försökte förmedla istället för att direkt reagera med svar. Och om jag var osäker på betydelsen så kom jag istället med följdfrågor för att verkligen se om jag förstått rätt – INNAN jag skrev mitt svar, mina tankar på det jag läst.
Det är inte alltid så lätt, det är lättare i t ex forum där det ofta är opersonliga ämnen som diskuteras även om man har olika åsikter om saken. Värre är det när det kommer till personliga saker, då är det svårare att lugna ner sig lite andas o tänka om. Men det är så värt det, för det är så dumt att man ska kasta sårande ord på varandra när det kanske bara är ett missförstånd som ligger bakom – men när man väl börjat kasta så är det svårare att ta tillbaka o rätta till.

 

Kan man direkt istället kontrollera av om man förstått rätt eller fel, ja då kan man många gånger slippa onödiga ”gräl” med ord som sen inte går att ta tillbaka… sagda ord är sagda det kan man aldrig komma ifrån.

 

Men kan kort säga såhär…. Man kan säga precis vad som helst, man kan ha vilka åsikter som helst – det är inte det som är det viktiga utan HUR man sen framför det man tycker o känner, det är vilka ord man använder – hur man säger det. Det är där det svåra ligger i om det ska bli att man lägger fram en åsikt, en känsla eller om man kastar ur sig något så att man istället sårar.
Svårt att göra, ja, men det går – man får bara vara lite disciplinerad i att inte kasta ur sig saker hur som helst o framför allt kontrollera om man missuppfattat något.

 

Nu är det här jag skriver en ganska allmän åsikt jag har, en ganska allmän lärdom jag fått genom åren framför allt då via det skrivna ordet o internet.
Det som fick mig att komma på dom här tankarna igen o skriva om det är en kommentar som ramlade in hos mig häromdagen.

 

” Har inte läst hela din blogg ...än...men förstår att du mår dåligt på ett lr annat sätt. Själv är jag en ……….  meeen....jag försöker hålla humorn uppe.”


hela kommentaren finns –  http://itismadeby.bloggplatsen.se/2017/01/04/11403267-tank-att-jag-orkade/

 

Först när jag läste så tänkte jag – men jodå jag mår skit, man gör det när man ligger utslagen av vinterkräksjuka i 2 dygn… för det var där jag var, långsam återhämtning.
Men sen slog det mig att det nog inte alls var så kommentarsskrivaren menade… utan att hon tolkar det hon läser i min blogg som om jag mår dåligt som person i det stora hela.
Och kanske är det så att jag ger inttrycket av att vara en deprimerad kvinna utan humor i mitt liv...

 

Är det så mina skrivna ord tas från personer som inte känner mig? För dom som känner mig läser självklart på ett annat sätt, dom känner mig, dom vet hur jag är som person, hur jag reagerar, dom vet också när det är privata saker jag skriver om eller mer allmänt med antingen min åsikt eller om det är en vinklad fundering. Dom vet också mer om det privata vilket gör att dom redan där läser på ett helt annat sätt.
Dom vet också att jag skriver av mig om irritation, frustration, ledsamhet, glädje, kärlek osv – men att det aldrig blir så personligt som någon som inte känner mig kanske upplever texten – totalt privat utlämnande!

 

Sen att livet går upp o ner, det ingår, det är livet. Inte sagt att bara för att något man tar upp låter negativt är samma sak som att man mår helt dåligt…. Utan det är ju bara en liten del av livet, en pusselbit.

 

Jag tänker vidare på alla personliga bloggar som jag läser, ofta eller då o då. Där personer är så härligt öppna om sina liv, om sitt mående, sin kamp för ett liv dom själva vill leva eller att komma igen o tillbaka till ett liv som liknar det dom engång haft.
Finns det personer som läser dessa bloggar på ett annat sätt än jag – blir min tanke – finns det dom som läser det som gnäll, som beklagan, som ett sökande efter bekräftelse på ett negativt sätt?? Ja antagligen så finns det nog tyvärr dom som läser dessa bloggar på det sättet.
Och inte som jag läser dom – som något positivt, som något bra att dom vågar vara så öppna, att dom visar o beskriver sina känslor, tankar, erfarenheter o sin kamp. För mig är det helt otroliga människor som delar med sig så öppet o som visar hur dom mår, hur dom kämpar. För mig är det inte gnälliga personer utan starka unika personligheter som gör att andra i liknande situationer, liknande känslor o tankar kan känna att man är inte ensam – man kan få stöd, man kan få hjälp.

 

Det är verkligen helt otroligt att se hur olika vi kan tolka skrivna ord – o i slutändan är det oftast inte hur den som skrivit orden menar som är avgörande – utan hur man som läsare tolkar, hur man som läsare tänker – kanske egna erfarenheter som triggas igång, kanske är det bara egna humöret för stunden som avgör om man tolkar det man läser negativt eller positivt….

 

Men mår jag dåligt då, har kommentarsskrivaren rätt – nej inte alls om jag ska se till mig o mitt liv i stort – ja om vi ska plocka sönder allt till molekyler o ta varje liten sak för sig… ja kanske ändå inte att jag direkt mår dåligt heller utan mer att det finns saker som jag hade velat ha på ett annat sätt… som t ex bättre förvaring eller en frys här i den nya lägenheten – men det kommer ändras när jag väl bestämt mig för exakt hur jag vill ha det o jag hittar det jag känner passar min ekonomi. Eller att kylen lever sitt egna lilla liv o fryser på nedre plan där jag lägger frukt o grönsaker i lådorna, men inte alls i frysfacket längst upp. Att det inte finns hiss i huset – ja här kommer det inte att ändra sig *ler* jag kommer nog fortsätta att svärandes ojja mig o släpa mig uppför den sista halvan av sista trappan *ler*… Men försöker tänka positivt… det är motion, det är motion – bra för ben o rumpa *blink*

 

Eller att jag då o då känner mig ensam, är kramig, att jag skulle vilja ha någon att komma hem till o kunna bolla med eller bara krypa in i famn o få somna. Samtidigt som jag värdesätter mitt oberoende att inte ha någon att ta hänsyn till, jag kan göra vilka val som helst – det är ingen som ifrågasätter *ler*. Att jag ibland känner sorg som dagarna varje år som är sonens dödsdag – men samtidigt så är jag så lycklig över dom tjejerna jag har, går inte en dag utan att jag känner en värme o lycka inom mig över hur dom vuxit upp till fina kvinnor. Att kroppen då o då känns – arm, knän, rygg – lite krämpor så att säga, men ingen mening med att stanna upp o känna efter för mycket – jag är ändå trots allt otroligt frisk o mår bra, lite krämpor är inget, det hade kunnat vara värre…

 

För jag har det verkligen illa, gillar inte min lägenhet, tycker jag har ont överallt, vill ha en rik karl så jag slipper jobba, för jag vantrivs så på jobbet, tänk vilka otrevliga kollegor jag har – Det är verkligen synd om mig… jag har det inte lätt o mår verkligen dåligt *ler*

 

Tänker jag ändra på något i mitt sätt att skriva? Så att jag inte får någon att tro att jag mår dåligt? Nääää inte en chans – för det spelar inte så stor roll…livet kommer gå upp o ner, ner o upp – det gör det för mig, det gör det för alla andra. Och vet ni, jag tror inte att jag vill ha det på något annat sätt heller – för utan det dåliga så kommer man snart inte kunna uppskatta o vara tacksam för det som är bra. Inte se dom små sakerna i livet *Ler*

 

Tänker lite skrattande på min guldfärgade – den som gick så bra, som jag hade så mycket nöja av från start – döpt till Sture – men så blev batteriet dåligt, så det gick inte alls så bra, till slut så startade den inte alls… Men med nytt batteri så blev det en jäkla fart i den igen o jag hade nöje o nytta av den ett bra tag till…. Tills den dog helt o fick lämna plats för en ny *skrattar*

 

Den där texten visar lite hur jag oftast skriver – hur säkert någon kan få det till både det ena o det andra medan jag o dom som känner mig vet vad jag menar…. Men det visar hur ord kan tolkas på så olika sätt *ler*

Av Svensson Svensson - 8 januari 2017 13:03

Så kan man nog sammanfatta kvällen, natten o morgonen. Jag har bara njutit, jag har bara varit - vi har bara varit ut för att rasta inget annat. Och till den ena fyrbentas glädje orkar jag lite längre promenader o till den andras mindre glädje. Men då får hon sitta på armen o kika istället, det uppskattas o hon kan få hoppa ner då o då. Hon älskar nämligen snö, hoppar o skuttar runt, bara det att det snabbt blir på tok för djup snö för henne *ler*. Den andra är förtjust i lite längre promenader o stampar på, men är lite mer tveksam till att hoppa rätt ut i djup snö - varför ??? när det finns plogade ytor, verkar mer vara hennes filosofi. Men sen så ser det ju faktiskt jäkligt kul ut när lilltussen far runt som ett skollat troll i snön - så kanske man ska prova?? Ja men bara kanske, o inte just nu, inte idag - tar det nästa promenad, eller nästa...

 

 

 
I natt tittade jag på film - hamnade på en med Jackie Chan - nu är inte kampsportfilmer egentligen mitt normala val av filmer, men hans brukar ha så mycket humor i sig att dom är värda att se. Ialla fall som tidsfördriv - o efter att ha låtit något avsnitt av “Crazy ex-girlfriend” rulla så var kraven på film inte direkt höga - jag satt nog förvånad o tittade på avsnitten med tanken - Hur har dom fått lägga pengar på detta, hur tänkte dom nu, men vad försöker dom göra?? vara roliga eller göra en korsning av “New Girl” och jag tror den andra jag tänker på heter “Glee” (inte helt säker då jag inte direkt sett något helt avsnitt...)
 
Hur som helst så hamnade jag då alltså på en kampsport film med Jackie Chan o det är verkligen fantasi i dom filmerna *ler*... men det som fick mig att småskratta hela filmen var när översättaren har i svenska texten skrivit “Gong Fu” - först så tänkte jag att här var det en felstavning - sen fortsatte dom genom hela filmen - vilket fick mig att småle. Men nyfiken som jag är, på om översättaren varit totalt ute o cyklat eller om jag hade något nytt jag kunde lära mig så blev det sen en stund på google.
 
Nej översättaren hade inte varit ute o cyklat - även om det vanligaste är Kung Fu så kan man tydligen säga både Gong eller Gung, det är samma betydelse, det är samma sak så inget är fel. Gong, Gung, Kung betydet i grunden samma sak - arbete, att man uppnått skicklighet genom hårt arbete. Det är inte alls egentligen enbart inom kampsporten utan det är inom alla livets områden, spela gitarr, laga mat, spela fotboll, sticka...
 
Så man använder kung fu för att påvisa att någon är mycket målmedveten, skicklig och ständigt strävar efter att förbättras inom ett visst ämne. Det är inte begränsat till kampsport, utan det kan gälla som sagt allt man tar sig för och försöker förbättra sig själv i. Vill man påvisa att det är just kampsport ska man lägga till wushu efter för det i sig betyder stridskonst - o det är ju just vad det vi idag kallar kung fu är, något som kommer från ett sätt att strida.
 
Redan för så många århundraden sedan tog munkarna in denna form av träning till klostren för att det ansågs att fysiskt träning med denna typ av koncentration gjorde munkarna pigga och mer mottagliga för skriftstudier. Och det stämmer ju än idag även om många inte orkar ta till sig den biten - att rör man på sig fysiskt så är man mer mottaglig, har lättare att läsa in saker.
 
 
Jag vet att det inte är storleken som räknas *ler*
 

 
Minnen, minnen *ler* ja minne har vi ju alla. Och i helgen så frågade min stora dottern mig om jag möjligen hade några bilder kvar på våra hästar. Nackdelen med den tid då man mest eller enbart hade papperskopior är att försvinner dom på något sätt - så är dom borta för evigt. Dom går inte att lagra... oftast försvinner även negativen samtidigt för man har fint placerat dom på samma ställe... Men jo då det fanns några få bilder kvar som jag sände iväg till hennes glädje.
 
 
 
Heldags sightseeing i Stockholm - ensam med karta gjord av en vän
 
 
 
Julmarknad på Liseberg....
resultat silvertejpens användningsområde utforskades *ler*
 
 
 
Inte bara att jag hittade några bilder på hästarna, utan även på andra djur vi haft - minnen *ler*. Men jag hittade också bilder från andra tillfällen som stads sightseeing - heldag i Stockholm, Göteborgsbesök med julmarknad, djurparksbesök... hundar eller mest valpar o mer valpar, mina tjejer o mer mina tjejer *ler* härligt med minnen o att hitta bilder o få en stund lite nostalgi o många leenden.
 
 
Valpar ger härliga minnen
 
 
Djurparksbesök - ja det var ett tag sen *ler*
 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards