Alla inlägg den 1 januari 2017

Av Svensson Svensson - 1 januari 2017 15:45

 

Det ska man ju säga nu – att önska alla en god fortsättning på det här nya året som ramlade över oss för några timmar sedan. Vad har jag då hunnit med detta första halva dygn…. Jobbat, promenerat, sovit, promenerat, klippt ner en hund, dammsugit… funderat på året som gått, funderat på vad jag vill ha ut av året som startat. Ser att jag behöver vattna blommorna – men näää nu sitter jag så bra här med en hund på varje sida av mig så blommorna för vänta lite.

 

Sammanfattningen av 2016 – året kom, månaderna traskade på,  veckorna med sig av alla känslor, jag har blivit klokare på ett sätt, på ett annat sätt ifrågasätter jag mig själv.. o nu är det över. Så det var en snabb o enkel sammanfattning, men det räcker behövs inte gå in på detaljer…

 

 

 

 

Hur jag ser på 2017 då?? Ja man kommer inte undan det, som alla andra hoppas man att det nya året ska bli bättre än det gamla – o det är oavsett hur året sett ut märker jag… önskan finns alltid där att det ska bli just bättre o bättre för varje år. Lustigt, är det så, vi människor blir aldrig nöjda – eller är det mer så att det är när man är nöjd, när man inte tänker framåt på det där positiva förhoppningsvisa sättet det är då man stagnerat o slutat leva sitt liv, man bara existerar. Det är då man slutat ta ansvar för sitt eget liv, sin egen lycka o mående. Man bara hänger på dag för dag? För när man har mål, som att det ska bli bättre, för visst allt kan bli bättre även om det är på olika sätt eller hålla sig lika bra – så har man mål, man har visioner o då tar man sig framåt i livet.

 

Livet består av många olika pusselbitar – o alla behöver vara med för att pusslet ska bli helt. En del bitar är mer viktiga än andra o det är säker så att olika bitar är olika viktiga för oss alla – vi är olika, vi är unika. Men det finns alltid basbitar som måste fungera för att alla andra ska kunna bli bra – det är den här eller dom här bitarna som rör vår hälsa – att man får hålla sig så frisk som det bara går, att man håller kroppen i bra form, säger inte supertränad nu utan att man håller igång, att man gör det som behövs för att ha en kropp som mår bra. För fysiskt välmående är alltid en bra baspusselbit att stå på. Sen visst man kan ha ont, man kan ha saker som inte går att ta bort – då får man hitta det bästa sättet för att ha det så bra som möjligt – acceptera, hitta nya vägar osv… men att hålla sig så bra i form att man inte får flera dåliga effekter.

Jag tror att bitar som kan vara väldigt i sin betydelse för olika personer är det här med t ex jobb eller boende. En del vill ha karriär, då blir den biten med utbildning o jobb viktigt, andra är nöjda med att ha ett jobb dom trivs med. Eller boendet, en del strävar efter villa med tomt o allt som hör dit, andra nöjer sig med en lägenhet där man har det man behöver, det gör dom lyckliga.
Eller hur fritiden tillbringas – om man vill resa, läsa, dansa, roa sig, surfa, sitta i soffan se en film, njuta av att tillaga, äta god mat… det finns hur många olika varianter som helt… som ger många många små bitar att pussla in… det gäller att hitta dom bitarna man själv tycker är viktiga o låta dom få bli så stora som man själv vill. Pussla ner dom i det stora pusslet på ett sånt sätt som passar en själv. Det är när balansen på bitarna blir fel – när något som är viktigt blir en liten bit o en del som blivit en stor bit är någon som känns jobbigt o fel som man måste se över hur man ska göra den biten mindre för att ge plats åt bitar som ger mer glädje.

 

   

 

 

Sen kommer bitar in också som är otroligt viktiga för ens välbefinnande – närhet, sex… gemenskap med någon, att kunna planera, kompromissa, få ge kärlek o ta emot…

 

Som sagt – det är många pusselbitar som ska finnas med o som ska ha rätt storlek i pusslet för att man ska må bra – det är också bara man själv som kan ändra pusslet – antar bitar, storleken på bitarna – vad är viktiga bitar o vad är inte… det här ändrar sig också lite hela tiden i livet – tror jag. Men det viktiga är att man själv gör ändringarna för att det är dom som för en att må bra. Att sluta försöka förändra bitar i ens liv till det bättre – det är att slut leva. Det är heller inget liv. Så mycket vet jag att så vill inte jag leva… som en typ zoombie som bara är, för man orkar inte göra något åt saker, för att man inte tror att man kan… jag är för gammal idag för att slösa bort tiden, slösa bort dagar, jag är för gammal idag för att veta att om inte jag mår bra o är lycklig så spelar det ingen roll hur mycket jag tror att jag gör något för någon annan… det gör jag inte för dom som är mig nära känner av hur jag mår o dom blir inte glada över att jag offrar mig på fel sätt.

 

Så jag kommer ta detta år för att finputsa på mina pusselbitar – det finns en hel del som behöver putsas på o en bit som ska bort helt…  och en bit jag ska ta mig tiden att verkligen se över hur jag vill ha den – vad som är viktigt för mig…

 

 

 

 

En sak som man inte ska använda sin pusselbitar till – det är att bygga upp en mur runt sig, en mur som gör att man inte ser saker som sker eller man släpper inte in någon nära… men det är lätt att bygga den här muren på grund av olika anledningar – att man inte tror att man klara av, orkar vara utan eller riva ner den som redan finns, det kan vara rädsla för vad som sker om man inte är skyddad. Och skyddad kan vara att man inte utsätts för något man tror ska göra ont, eller att man slipper ta tag i saker man vet att man borde, måste – men man vet att någon kommer bli sårad. Men oavsett hur man gör blir någon sårad – frågan är ska man såra sig själv o därmed inte må bra o därmed påverka alla runt omkring sig, alla som man har nära, alla man älskar o bryr sig om – i tron om att man just skyddar dom. Eller ska man göra val, ta ansvar för sitt eget mående, kanske såra någon annan kort, men i längden faktiskt göra precis tvärt om – o se att när jag själv mår bra mår andra bättre runt mig även om jag då i vissa val inte kunde undvika att göra någon annan ledsen.

 

Så ta vara på det här med att ett nytt år ger nya möjligheter, en nystart – o börja med sig själv – det är vad jag tänker göra.  

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards