Alla inlägg under december 2016

Av Svensson Svensson - 6 december 2016 06:45

Juligt ljuvliga mazariner som får smak, färg och doft av gyllene saffran. Perfekta på glöggfesten, gottebordet eller till eftermiddagskaffet på julafton.

 

 

 

 

 

 

Saffransmazarin

Receptet gäller för 10 st

 

 

Ingredienser:


Bottnar

  • 125 g Smör
  • 1 dl florsocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 äggula

 

 

Mazarinfyllning

  • 50 g Smör, smält
  • 1 pkt saffran à 0,5 g
  • 400 g mandelmassa, riven
  • 100 g Smör, rumstempererat
  • 2 ägg
  • 3 äggulor
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 msk vetemjöl

 

Garnering

  • hyvlade mandlar
  • florsocker

 

Gör så här:

Bottnar:
Blanda alla ingredienser i en matberedare till en deg.

 

Lägg degen i en bunke som du täcker med plastfolie och låter vila i kyl i 20 min.

 

Ta ut degen, knåda lite lätt och kavla ut på mjölat bord tills den är 3-4 mm tjock.

 

Ta ut bottnar med en rund form (går bra med ett glas eller en pepparkaksform).

 

Klä runda mazarinformar som är 8 cm i diameter och se till att degen går över kanterna, skär bort överflödig deg.

 

 

Mazarinfyllning:
Sätt ugnen på 175°.

 

Blanda smält smör och saffran, ställ åt sidan.

 

Blanda mandelmassan med smöret, lite i taget i en matberedare.

 

Tillsätt det smälta saffransmöret.

 

Tillsätt ägg och äggula, ett i taget och blanda ordentligt, använder du en matberedare så kör på lägsta hastighet.

 

Vänd i vaniljsocker och vetemjöl och blanda väl.

 

Fyll formarna till lite mer än 3/4, strö över hyvlad mandel och grädda i ugn i 15-16 min eller tills mazarinerna fått en fin gyllenbrun färg.

 

Låt svalna helt innan de vänds ut ur formarna.

 

Pudra på florsocker innan servering.

 

 

 

 

Njut

Jul · Recept
Av Svensson Svensson - 5 december 2016 16:23

 

Ledig hel helg, underbart – inte sämre var det att min lilla syster kom ner o tillbringade hela helgen här med mig o vi hittade på roliga saker. Ja det var väldigt olika ämnesområden dessa saker handlade om kan jag lugnt säga.

 

Syrran kom ner vid lunch i fredags o jag fick se till att vara vaken så att vi kunde direkt åka till Bålsta för att hälsa på min lilla tussa som jobbar där. Syrran provade nya bh´s o blev glad över att hitta en hon gillade – som var lite ”finare” med bygel… Hon har gått ner så otroligt mycket i vikt, o det börjar bli roligt för henne att ha på sig kläder som inte bara passar. Utan nu märker hon mer o mer hur skoj det är att prova kläder hon tycker är snygga, hur dom också kan sitta ännu snyggare med snygga underkläder… så hon fick med sig en snygg bh hem o vet nu precis modell o storlek så nu kan hon hoppa in i vilken Lindexbutik som helst o shoppa. Min lilltussa är duktig på att hitta rätt saker.

 

Syrran handlade också massor av julklappar åt sin familj – lika bra passa på när man är utan familjen antar jag var hennes tanke – då kan man handla o slipper smussla, bara slå in paketen så ser ingen vad det är när hon kom hem.

 

Vi var lite lata o köpte hem Chop Chop på kvällen – sen blev det lite tillfixning för att sätta oss i bilen o åka till Nacka Strand mässa o Erotikmässan. Det var många många år sedan jag var där, den har flyttat runt till olika platser, den här lokalen var ny för mig – men måste säga att jag tyckte att den var riktigt bra för ändamålet. Nu hade vi stor tur – ja som besökare, antar att handlarna vill ha tvärt om, det fick dom tydligen på lördagen så…  - det var inte fullproppat med folk, det var sådär lagom, man kunde ta sig fram, men kunde stanna till o titta, men kunde prata med personerna i montrarna om man ville.


 



Vi kikade på lite olika saker – jag hittade ”min” tatuerare o fick adressen till den studion, så jag ska ta kontakt med henne igen – för det är dags att fylla i den, få den lite starkare igen, jag har haft den i ca 20 år nu. Och då det är Mia som ritat motivet, en häst, så är det självklart hon som ska fylla på den också nu när det är dags. Vem vet kanske det blir något mer litet motiv när jag ändå är på gång….

 

Det finns verkligen allt på denna mässa, det finns nog något för alla – mycket just erotik o lust – visst kan man väl säga att ”peep-shower” o ”tabledance” är mera porr… men man behöver ju inte se det om man inte vill, det är för dom som… ja jag skriver inte min tanke där utan håller mig till frasen, dom som har problem att hitta vettiga saker att slösa sina pengar på….
Det märks dock att det utvecklast att det inte längre är fniss över en dildo, att det är det som kallas "vanilj" som ses som så rumsrent att det får vara med. Nej det fanns en hörna där dom visade o man fick prova på shibari - rep konst, det fanns ett ställe man om man vill fick prova på att bli piskad - där var det bara som vi såg killar som provade, dom enda som ville ta av sig naket på överkroppen... det fanns även en monter för dom som gillar suspension, det gick jag väldigt snabbt förbi o inte intresserad av att ens se en uns av den "konsten" - krokar i huden o lyftas upp..... nääää inget för mig.
 

På scenen var det stripp shower – det är verkligen duktiga killar o tjejer – killarna kan dansa o vilka kroppar, vältränade. ;) Tjejerna – ja jag säger bara såhär, jag ser bara en akrobat med otroliga muskler o styrka som klarar av poledance. Jag ser nog lite för mycket av det dom gör, än att det skulle vara upphetsande när dom mer är uppe på stolpen – men som sagt duktiga….. Det där är en motionsform som man skulle prova på – kikar lite på mitt tomrum mitt i rummet o tänker ja där får den plats o det skulle fungera *ler*… så vem vet vad som monteras upp där mitt i rummet…

 

Killarna var som sagt otroligt vältränade, vilka kroppar – dreglar bara jag tänker på det… gillar vältränade kroppar, som ögongodis – syrran var snabb att kommentera, ”ja fyller jämnt nästa år” o jag kom att ja just ja jag fyller ”-5” så det vore något det…. Hyra hem en  - men det är så långt kvar, det är ett år, så jag letar i huvudet – vem, när…. Så man kan göra det snabbare *blink* så kom jag på… visst kan man ha möhippa efter bröllopet – jag menar det här är en nödsituation så visst fungerar väl det??? Jo ja säger så…. O då min chef gifte sig nyligen så tänkte jag att då har vi möhippa för hans fru *ler* det blir helt perfekt för man ska ha strippor på möhippa.
Visst är jag fiffig o kom på något perfekt som gör att vi slipper vänta ett helt år *ler*

 

Jag shoppade inget – var sugen men lät bli, nästa gång jag shoppar ska det vara tillsammans med… så att vi gemensamt väljer o bestämmer… med det finns en hel del roliga, snygga saker som gärna hade fått slinka ner i en kasse o följa med hem.

 

Hemfärden, ja den var mest i skratt så att tårarna rann – jag såg inget ett tag – så vi skrattade… jag var helt övertygad om att vi skulle hitta ut från stan o hem – syrran var inte riktigt lika säker när jag säger att jag inte känner igen mig men ingen fara ”Vi kommer att hitta rätt, bara vi vet var vi är…”. Hon blev lite lätt tveksam på det där om vi skulle hitta ut från stan – jag tyckte bara vi fick en liten söt sightsing i vår huvudstad sådär mitt i natten med allt julpynt överallt – älgar och tomtar…. Japp jag skriver rätt, det var även renar men ja det fanns älgar med på ett ställe också *ler* (skrattade så mycket att jag inte fick någon bild där man såg att det var älgar som bevis)

Det tog inte många minuter till sen för att jag skulle känna igen mig o som jag sa, bara jag vet var vi är så kommer vi hitta hem *ler* o det gjorde vi…. Sent, trötta, glada, skrattandes o fulla med intryck ramlade vi ganska snabbt i säng o somnade ovaggade båda två. Ja okey jag vaknade liten stund mitt i natten – min dygnsrytm säger så….


 

Lördagen skulle vi ha gått på Stora Stockholm – men när vi kikar på vilka raser som deltog kom vi på att alla raser – ja alla utan en liten ras – gick på söndagen, så vi sa att ingen mening med att åka upp o slösa bort en hel dag på utställning när vi inte hade intresse av några raser…. Så istället tillbringade vi lördagen med att åka iväg o slänga alla mina kartonger som fanns efter flytten, sånt som var urplockat, det flyttades runt lite till o undan – så att det ser riktigt bra ut hemma – det pyntades lite här o där, julgardiner kom upp, lite jul ställdes upp, inte direkt det jag gör så tidigt, men va sjutton, det är inte hela världen att en tomte eller två, eller tre, fyra, fem…. eller nått sånt *ler* kommer fram nu. Det är ju snart jul så….

 

 

 

 

Köpte ”frostad” plast att sätta upp i nederkanten på mina fönster så att tanterna i lägenheterna mitt emot inte kan stå o titta upp o in i min lägenhet… jag menar kan dom inte le o vinka tillbaka när jag vinkar till dom när dom står o nyfiket tittar så behöver dom inte heller se något alls. Det blev riktigt skönt att inte ta bort ljuset, inte ta bort allt – men ändå just insynen där längst ner i fönstret.
Köpte lite fler stenar till min ”hemmabyggda fusk öppnaspisen” o bar upp – dumt nog bar jag alla på engång – fast jag vet att dom är lite för tunga för det… räcker ta max 4 st åt gången… DET är tungt det – jag tog 6 st. Och det fick jag sen lida för på kvällen – fy f*n säger jag bara, jag har haft ryggskott tidigare, ganska ofta, har haft problem med min rygg sen jag var på ridläger i 12 årsåldern. Det hugger fint o det gör ont o jag tappar andan – så jag har viss vana… Men ändå gör man saker man kanske inte ska… äsch det går över. Jag fick bra tips av min arbetskollega o massör (tänk att jag kan säga att jag har en massör, det trodde jag aldrig, då jag avskyr när folk tar i mig som jag inte känner väl, som jag är nära o litar på… som min partner. Men jag känner mig trygg o kan koppla av, vilket är tur för sån hjälp jag haft av massagen, min nackspärr o domnande arm (armen är nästan helt bra, gör sig bara påmind då o då) – sista gången så fixade han till min andra arm som jag gjort något med o kunde inte röra den mycket utan att det kändes… Det var inte skönt direkt efter, men redan dagen efter var det såååå mycket bättre o idag känner jag inget alls. Sen så tipset i lördags – vila med kyla på ryggen så….
Jag tog en värktablett, la kyla på ryggen (trots att jag hellre velat lägga på värme, det låter varmare o mer uppmjukande – men lyder proffset) och det var så bra att jag klarade av att vara på Stora Stockholm hela söndagen – det trodde jag faktiskt inte på lördagskvällen om jag ska vara ärlig.

 

       

 

NU börjar min lägenhet kännas som ett hem, som mitt hem, sakta men säkert blir det mysigt o inbott. Det är helt klart inte storleken som är det viktiga – utan det är kärleken som finns i hemmet, det är energin som känns när man kommer innanför dörren som är det viktiga. Och jag hoppas att alla som kommer hit känner just det där när dom kommer hit – att det är hemtrevligt, mycket kärlek o massor av värma som känns.
Den börjar ialla fall ta form *ler* o jag känner mig nöjd. Även om det finns massor mer av idéer som ska genomföras under våren som kommer.

 

 

 

 

Söndagen var vikt åt hundutställning, uppe före tuppen och iväg. 

I år åkte vi tidigt för att kunna parkera lite närmare än förra året o slippa köerna för att hitta parkering. Och det såg lovande ut först, det stod ledigt på skyltarna när vi kom fram, det var inga köer alls…. MEN, ja klart det fanns ett men, det fanns inga parkeringsplatser kvar, det var till att åka iväg till samma ställe som förra året, en bra bit bort – men det var ialla fall inga köer i år.

Det finns verkligen massor o mer där till att titta på – av precis allt o lite till som har med hundar att göra – ja utan då godiset (remmar) o brända mandlar – det var nog mer till oss tvåbenta. Men man kan verkligen hitta precis allt man behöver på Stora Stockholm, det är mer än halva nöjet att åka dit.

 

 

 

Vi såg massa hundar, det finns många nya raser som jag inte är sådär jätte bekant med, o det är skoj att se fler av dom – en del har fina rasmontrar att gå o titta på. Jag rekommenderar verkligen alla att gå o kika på dessa rasmontrar, inte bara om man letar efter en ras som passar en själv, utan även annars också – det är skoj att se vilket jobb alla som är delaktiga lagt ner på att pynta sina montrar fint – visa fram sin ras. Och sen möjligheten att se o träffa hundar av olika raser som man kanske är lite nyfiken på.
Förra året hittade jag ju en sötnos där o jag sa efteråt – en sån ska jag ha nästa gång…. Men sen såg jag flera individer av rasen o kom på att det var nog liten chans att jag skulle få just en som liknade den jag blev förälskad i… Så nej ingen sån blir det nästa gång. Iår så hittade jag en annan ras som jag faktiskt kan tänka mig nästa gång… Syrran sa också att det nog blir byte av ras till en mindre variant för henne också – så varför inte hitta något vi båda gillar så kan man åka tillsammans på utställningar – alltid lättare med samma ras. Hon korthårig o jag långhårig – det är lätt att komma fram till…. Sen ska vi då hitta något som passar – jag såg ialla fall något jag skulle kunna tänka mig.

 

   
Utställnings uniform *ler*

 

 

Jag fick också med mig hem massor av matprover – en liten hund kan nog äta sig mätt en månad på det där som kom med hem… Nu kommer det istället delas på två stora så det är väl mer några få måltider *ler* dom är lite större i maten kan man lugnt säga. Egentligen vill jag bara ha några av kassarna som man fick proverna i… men vad gör det att det kom med lite prover också, jag fick ju kassen.

 

Nej vi stannade inte kvar till finalerna, det orkade vi inte – jag kände av min rygg o min syster hade 2 h att köra efter att hon lämnat av mig. Så vi tog oss därifrån lite innan finalerna började. Skönt för det rullar på bra när inte alla ska iväg samtidigt. Och ja vi hittade hemåt utan att åka fel – men det borde vi göra då vi varit ofta på mässan – det är ju varje år o det är många många år som jag pratar om, vore hemskt om man helt plötsligt inte hittade hem därifrån *ler*.

 

Det har varit en härlig helg, jag ser redan fram emot näst år med dessa mässor, så att vi får göra om det. Göra det till en julmånadstradition att göra varje år tillsammans *ler*.

Av Svensson Svensson - 5 december 2016 11:33

 

Tittar ifatt mig, ja även så att det är sista programmen för säsongen på båda Hela Sverige Bakar o Så Mycket Bättre - ja med deltagede artister, det kommer ju flera program som blir intressanta att se vad dom hittar på. Lite synd att program man gillar att se tar slut, men det är ju även så att om dom bara rullar på konstant så tröttnar man – nu blir det en lagom dos, man tycker det är bra, tittbart, man längtar till o med till nästa omgång det kommer sändas.

 

Nu börjar jag med det program jag slutade med – det som bara fick gå o egentligen lyssnar jag nog mer på just det här programmet – det är Så Mycket Bättre – men när första låten som gjordes börjad så slutade jag göra det jag gjorde o satte mig ner o bara tittade. Hela jag rös, såg att även Danny tittade på sin arm, förstod att även han fått samma känsla. Gås hud, rysningar – en låt man så väl känner igen, en låt som varit en så stor hit för Jill, görs om av Lisa Ekdahl, till något av det bästa även hon gjort. Ja det var magiskt, det är inte ofta jag känner så, reagerar så på låtar. Oftast är det mest att man tycker om låten, att det är vilsamt, glädjande, medryckande osv – men sällan att jag verkligen berörs på det sättet. Men nu – ja jag bara babblar nu, jag vet, men så tagen blev jag av låten.

 

SÅ bra hon gjorde den låten, så annorlunda, men bara så prefekt, vilka känslor den väckte, helt otroligt. Den passade verkligen Lisa att få göra.
Ska inte dra alla låtarna – nej, det blir så tradigt, men det var bra tolkningar dom gjorde alla, liksom dom gjort hela säsongen. Jag förstår idag att andra verkligen tittar på programmen sen tidigare, att man väntar på nästa säsong med förväntningar – vilka artister kommer vara med. Men det kommer inte bli lättare direkt att vara med sen dom två sista säsongerna – för snacka om att ribban är lagd högt nu på vad man som artist ska åstadkomma med sina tolkningar.


Sen detta skriveri som blivit efter programmen angående Danny o "Jinder" - det behövs inte spekuleras - det syns lång väg att dom har mer än vänskapliga känslor för varandra - sen hur långt dom gått, det tänker jag inte ens fundera på. Att komma med förklaringen att Danny är en fysisk person, ja det kan han vara - men jag tittar inte på hur många kramar, klappar, kroppskontakt dom har - nej då är det till att titta på flera - nej jag bara tittar på ögonkontakt, ansiktsuttryck, energier mellan.... det räcker för mig - det behövs inte spekuleras o det behövs inte förnekas - det är där...

 

Hela Sverige Bakar – det är inte bra att titta egentligen, för så sugen på godsaker jag blir. Det ser ju så otroligt gott ut allt dom gör. Nu säger jag inte att vinnaren var dålig – oh nej, inte alls – hon är helt suverän. Men jag hade en annan favorit. Men det är samma sak gällande program där man som här bakar, eller lagar mat osv – det är höga krav på dom som deltar – för alla är så otroligt duktiga. Sen får man alltid någon favorit – jag tror inte att det kommer sig av vad dom gör utan mer som man gör när man blir förtjust i människor, får nya vänner osv – det är något annat som gör att man gillar personen än vad dom gör, det är personligheten.

 

Säger Grattis, till alla som kommer med i programmen o får vara med o tävla – för redan där visar dom att dom är super duktiga.

 

 

 

Av Svensson Svensson - 5 december 2016 06:45

Vem kan motstå bounty-godis? Ja inte jag ialla fall, jag är svag för kokos. 

Varför inte baka egna till julgodis-bordet? 

 

 

 

 

Bountykulor

 

Ingredienser:
Receptet gäller för ca 25 st

  • 50 g Smör
  • 2½ dl kokosflingor
  • 2 dl florsocker
  • ½ dl vispgrädde
  • 200 g choklad

 

Gör så här:
Smält smöret och blanda med kokos, florsocker och grädde.

Låt stå 5-10 min.

Rulla till bollar och ställ dem i frys minst 1 tim.

Smält chokladen i mikro eller över vattenbad.

Doppa bollarna i chokladen och ställ på bakplåtspapper.

Strö ev över kokosflingor eller lite strössel

 

Jul · Recept
Av Svensson Svensson - 4 december 2016 21:46


Tänk att det redan är 2a advent - men ändå är det "bara" 4 dec

 

Har haft jätte roliga lediga dagar - syrran har hälsat på o vi har skrattat så tårarna rinner mest hela tiden - jag är dödstrött ju o kan inte riktigt få till orden - men kommer mer om helgen imorgon... Nu ska jag lägga mig ner med lite kyla på ryggen för att kurera ryggskottet jag lyckades med att få igår :)

 

 

 

 

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< December 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards