Alla inlägg under november 2016

Av Svensson Svensson - 25 november 2016 21:22

Då o då får jag tarot kort lagda för mig, då o då kikar jag på sidor här på nätet där man kan klicka för att få ett kort draget o läsa. då o då lägger jag egna kort - men det är mest för andra, det går inget bra att göra det för sig själv, man vet vad man vill ha för svar eller vad man är rädd för... ska vara då att dra ett kort för dagen.

 

Tarot kort är ju på inget sätt en spådom som säger exakt vad som kommer ske - även om många tror så - nej det är mer hur ska jag säga för att det ska bli rätt, säger jag "varning" tas det för allvarligt, som om man enbart får negativa budskap via korten. Kanske det är bättre att säga att korten ger en form av uppmuntran att ta sig an olika saker i sitt liv med nya infallsvinklar, att man kan bli mer medveten om olika eller ett nytt alternativ för att göra ett val. Ja det är en mer riktigt beskrivning men kanske ändå inte helt rätt kommer många säga. 

 

Men om man ställer en fråga eller frågar allmänt korten om något så får man mera råd om vad man kan förvänta sig, vad man kan tänka på, vara medveten om. Om det sen är korten som "vet" innan vad som är viktigt, eller om det är så att får man något sagt till sig så blir man själv mer medveten o ser saker på ett annat sätt. För mig kvittar det faktiskt - om det kan hjälpa någon så....

 

Jag har mest skoj när jag sitter o klickar på kort på nätet, för mig kan aldrig det bli riktig läsning som när en person drar korten o tolkar dom - för tolkningar är inte alltid samma för samma kort... ja ni som håller på förstår vad jag menar - det går inte att säga att just detta kort är ditt eller datt...

 

Men som sagt det är skoj - idag hamnade jag på ett kort som jag gillade (det är inte tarot kort utan en annan typ av kort med budskap) - inte så att jag direkt tog åt mig allt som fanns med - men några rader blev jag förtjust i o delar med mig till er alla. För visst är det så - vi alla är unika o det är när vi vågar o kan få vara oss själva som vi mår som bäst. Och det är när vi mår bra som vi också delar med oss av positiv energi, skratt, glädje o vi orkar stötta o peppa andra. Och ingen av oss är ju lika, vi är alla unika på vårat sätt. 

 

Och jag är nog helt klart lite sådär lagom knasig o udda på många sätt, på ett bra sätt o det är jag stolt över... ja att jag är jag!   

 

 

 

Så här kommer texten på en bild som jag hittade o smalt för direkt - jag vet inte varför - men jag verkligen gillade bilden o den passade till texten 

 

 

 

(kortet) "Fool" talat till dig

och säger att när

andra ser dig som

udda och galen så är

du mer i samklang 

med dig själv och din 

livsväg, än andra.

 

Fortsätt vara unik

och inspirera andra.

 

För du skapar

vågor av förändring

och ljus.

Av Svensson Svensson - 24 november 2016 08:00

den riktiga nedräkningen (nja om någon dag till)....


 

Av Svensson Svensson - 23 november 2016 12:00

 


Internationella hattdagen - gillar du hattar? Använder du hattar?? 

Jag gillar hattar dom är roliga, men är inte så värst intresserad av att ha någon heller *ler* inte av dessa modeller ialla fall. Men visst lite enklare kan vara riktig snygga både på killar i tjejer.

 

       

 

Av Svensson Svensson - 23 november 2016 06:22


Om man är tatuerad så är man en bråkstake 😈
Om man har former så är man tjock 😳
Om man är tunn så är man "sjuk" 😷
Om man är sjuk så är man lat 😴

Om man tränar så är man egenkär 🏋
Om man är hälsosam så är man extrem 🍌
Om man är sminkad så är man falsk 😗
Om man säger sin åsikt så är man en bitch 🙄
Om man gråter så är man en dramaqueen eller patetisk 😢
Om man inte gråter så är man kall 😨
Om man har vänner av motsatt kön så är man billig eller en slampa 😏
Om man är stolt över sig själv så är man självbelåten eller skrytsam 🙄
Om man säger nej så är man självisk, egoistisk eller arrogant 🤐
Om man inte sätter detta på sin status så är man en fegis 😰
Sätt detta på din om du vågar vara dig själv och säger vad du tycker och tänker 😊
Jag vågar👍
Vågar du? 👊

Idag kan man nämligen knappast göra något eller vara sig själv på något sätt utan att bli stämplad på något vis!
Lyckligtvis så blir man mer och mer likgiltig med åldern och bryr sig mindre och mindre om vad andra anser om en 😉
Glöm aldrig bort dig själv, du är du och bra precis som du är 🏅


Av Svensson Svensson - 22 november 2016 12:00

Mums mums muuums - visst är det gott. Klart att dom ska ha en egen dag, precis som kanelbullen o napoleonbakelsen.

 

 

 

 

Smular lite för mycket det är väl nackdelen, men annars det är bara så gott. Fika med ett wienerbröd. Sen har jag aldrig ens försökt baka dessa godsaker - det verkar vara lite för svårt faktiskt. Så jag köper dom i njuter av dom istället för att bli besviken över att jag inte lyckades få till dom *ler*

 

 

 

 

Jag gillar dom klassiska bäst, inga andra former eller smaker. Kan tänka mig en klassisk med cholkad på också - men inte sylt det är att förstöra dom tycker jag. VIlken smak o sort gillar du?

Av Svensson Svensson - 21 november 2016 17:00

hua säger jag bara en dag utan musik, nej tack det skulle jag inte vilja ha. Det är ju en glädjekälla varje dag - det är något som man har när man är glad, något att peppa sig med, att deppa med, att stressa av med. Musik finns runt oss - mig ialla fall - hela tiden, som nu till julen. Och man har olika musik till olika situationer o det fungerar lika bra oavsett. 

 

 

 

 

 

Så att höra att någon vill fira en dag som musik fri är helt oförståligt för mig. Hur kan man vilja göra det??? Men så läser man om orsaken till startandet av denna dag så förstår man. Det är för att en musiket tyckte att idag tas musiken förgiven, man uppskattar inte alls musiken längre. Och ja så kanske det är, kanske man blivit bortskämd med att kunna lyssna på musik, vilken musik man än känner för, när som helst.

 

Även om jag förstår orsaken så tänker inte jag vara utan musik en hel dag *ler*

 

 

 

 

Av Svensson Svensson - 19 november 2016 07:07

 

 

Egentligen då detta inlägg är om dagens tema så borde jag ju ha rubriken ”Tema för dagen, alla männens dag och amaryllisens dag”. Men det kändes lite tråkigt, det kändes för mig som att det är dags att vi tar fram denna dag – Männen dag, lika mycket som kvinnodagen tas fram. För den går inte att undgå. Om man nu är ute efter jämlikhet så är ju inte det att glömma bort männen helt, att bara ta fram kvinnor, hur dåligt det är o varit för dom i olika länder eller bakåt i tiden, hur dom får kämpa osv. Man får inte o ska inte glömma att det finns kvinnor som åker på räkmackor precis som vi vill ha det att män gör, likväl som det finns män som får kämpa för olika saker i sina liv. Så det är lika viktigt att ta en dag o hylla mannen för vad han är likväl som vi hyllar kvinnor.

 

Ohh ja, jag vet, jag har medvetet vald en man som är ögongodis för oss kvinnor även om det är mannens dag - o vet ni män, att när vi älskar er så är det just så vi ser er oavsett, ni är vårat egna godis både för ögat o hjärtat.

 

Ja ja jag vet – jag kan vara lite tjatig om just det här med jämlikhet o vad det står för, för mig. Att det INTE är feminism – det är humanism – för mig, även om många nu skriker att så är det inte, men det är så jag uppfattar det, o det står för mig nu – feminism är inte jämlikhet, det är för mycket att istället ge igen på mannen för allt dom tryckt ner under århundraden. Vad gör det oss kvinnor jo inte ett dugg bättre – bara det här att kalla jämlikhet o kampen om jämlikhet för feminism är för mig bevis nog på att man vill bevisa något som i min värld inte har med jämlikhet att göra. Så därför vill jag inte – jag kan inte kalla mig feminist – men jag är för jämlikhet att ALLA är lika värda. Men jag kallar mig humanist istället. Kanske borde svänga till det lite o säga ”human-ist” på svengelska.
Nog om jämlikhet *ler*

 

Idag är det som sagt den Internationella Mansdagen, en dag som inte ska gömmas undan, glömmas bort utan lyftas fram. Män behövs dom med *ler* - även om man ibland som kvinna önskar dom till väldigt heta breddgrader. Det är lika viktigt att ta fram deras problem, hylla vanliga män som är föredömen. Låta dom får en dag där dom får vara känna sig lite mer uppskattade. Ja ni vet det där vi kvinnor vill ha på vår dag – ge det till männen idag.

 

Visst man ska inte behöva ha speciella dagar – alla hjärtans, kvinnor, mans, fars, mors, barnens dag, för att visa vad dom vi har runt oss betyder för oss, att vi älskar dom, att vi är tacksamma att dom är i våra liv, att vi är stolta över dom… det är saker vi ska göra varje dag, 365 dagar per år. Men samtidigt är det inte helt fel ändå att en dag om året ha den här lite speciella dagen som man kan göra lite extra för vem det nu än är vi vill visa att vi uppskattar att dom finns där för oss.

 

Så GRATTIS alla ni män på er egen dag.

 

   

 

 

Valde att som bakgrund lägga amaryllisar i massor – för att det är även den blommans dag idag. Så jag passade på att slå ihop dom två vackra sakerna.

 

För mig har amaryllisen varit en tråkig julblomma, ja den köps som en stor lök, sen växer stängel upp o så kommer blomman, röd eller vit. Mest röd till julen. Kanske tycker jag att den varit tråkig för att jag själv delvis aldrig lyckats med mina försök att få den där lilla spirande gröna på löken att växa upp o ge mig en vacker blomma *ler* - jag skyller på blomman, inte på mig själv…  eller för att det inte varit en vanlig blomma hemma under min uppväxt.

 

 

 

 

Men idag tycker jag den är så vacker, ren fin, enkel o så vacker. Nej jag har ännu inte lyckats, men å andra sidan gav jag upp för många år sedan, jag vill inte ta livet av flera stackare. Fast idag lockas jag att försöka igen – ha en amaryllis som julblomma – jag menar hyacinterna har slutat vara just hyacinter för mig – för det är doften jag älskar med dom, det är en doft av jul. Men alla hyacinter idag man kan köpa är ju ”doftfria” ja jag vet, det är bra för dom som är allergiska – men samtidigt försvinner charmen med blomman. Så en amaryllis kanske, ja det är dags att prova – jag har ju börjat få lite gröna fingrar igen *ler* mina blommor överlever ju faktiskt hemma hos mig (igen).

 

 

 

 

Som sagt, det har alltid varit röd o vit som jag tänkt på när jag tänkt på amaryllis. Antar att det kan bero på lite ointresse för blomman i sig, att man bara ser den färgen som amaryllis, att man inte tänker på att en annan färg än mörkt röd eller kritvit är samma blomma – eller så är det så att andra varianter inte är så vanliga. Det är något jag ska ha osagt – för som sagt jag har nog bara sett just dom två färgerna. Vet inte ens om man kan hitta andra färger lätt att köpa ute i affärerna.

 

 

 

 

Nu är det ju en röd (eller en vit, nej en röd... eller.... nej en röd ska jag ha) jag tänker mig här hemma till julen – men jag blev helt klart förälskad i andra varianter nu när jag satt o letade upp en fin bild på just en röd… det fanns ju så många vackra varianter av denna blomma. Tänk vad man lär sig o vad man kan hitta för vackra saker hela tiden *ler*

 

 

 

 

     

   

 





Mer om internationella mansdagen - http://www.internationalmensday.com/ - värt att kika in o läsa

Av Svensson Svensson - 19 november 2016 05:44

 



Så enkelt att säga, så enkelt att påpeka för andra, så enkelt att förstå i stunder då allt är bra, när allt flyter på. 

Det borde vara just förbjudet att sluta le, även om man har problem, att inte le åt just det problemet - ha förmågan kvar att kunna skratta. För det underlättar allt o gör att man orkar ta tag i saker.

Det borde vara förbjudet att ge upp, att sluta kämpa för det man vill ha, för sina mål. För ger man upp kommer man aldrig nå det där man vill ha. Jag tror ingen som fått det dom velat ha nått dit genom att ge upp.

Det borde vara förbjudet att överge allt för rädslan - rädslan är nog den farligaste känslan av alla vi kan ha, att inte våga, att sluta leva för att man är rädd för att något ska ske som gör att man blir ledsen. Det gäller att våga, vara modig för att nå sina mål, att bli lycklig - o att vara modig är inte att aldrig känna rädsla, nej att vara modig är att våga trots att man känner sig rädd i vissa situationer. 

Det borde vara förbjudet att överge sina drömmar, att sluta drömma o sträva framåt för att förverkliga det där man drömmer om, hett önskar...

 

Men så borde ju också vara förbjudet att saker är förbjudna *ler*

Trots det så är det bra saker att tänka på - att dom här sakerna borde förbjudas för det är dom som gör att man fastnar i det negativa o inte kommer framåt.

 

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards