Direktlänk till inlägg 26 oktober 2016

Julpyntning

Av Svensson Svensson - 26 oktober 2016 00:36

Jag älskar julen, jag älskar ljus o pynt som hör julen till, rött, tomtar, glitter av alla det slag. 

MEN detta att börja pynta för julen redan nu, i oktober.... ge er säger jag bara....

Det finns regler för olika saker - en del skrivna andra oskrivna, men lika illa att överskrida båda. 

 

Julen startar med advent - på sätt o vis, ja - men det är inte startskottet att ösa på med tomtar o annat i överflöd - nej advent, då kommer adventsljusstakar o stjärnor upp i fönstren o den med strearinljus ställs fram. Men det räcker så, det ska inte vara mer.

 

Först den 23 dec, dagen innan julafton, helst på kvällen sent så ska man julpynta, upp med tomtar, kulor, granar osv. Det finns liksom ingen som helst anledning att förstöra julen med att överpynta på det sättet som blir när man börjar för tidigt.

 

Att pynta på det sättet - advenstljusstake eller stjärna vid 1a advent o allt annat julpynt kommer fram den 23e - det är för mig en blandning av tradition, princip o oskriven regel. Och den rubbas inte.

 

Jag tycker denna text förklarar så bra varför *ler*

 

 

 

 

 

Så vad säger du? Hur gör du, har du någon respekt för oskrivna regler, har du några traditioner eller starka principer du följer när det kommer till jul o att pynta o fira den?

 

 


 
 
Ingen bild

Jenny

26 oktober 2016 12:52

Ja jag hade den traditionen , att det skulle pyntas kvällen innan julafton, men det var faktiskt inte en tradition som jag trivdes med.
Så här pyntas det upp redan den 2a advent, men sen så plockas de ner mellan Jul & Nyår. Stjärnor och stakar i fönstren kommer upp redan den första advent så klart och får stå till efter Nyår, men pynta redan nu, nej tack =)

Svensson Svensson

27 oktober 2016 07:38

Ja alla hittar sin variant - men det är helt otroligt att en del vill börja pynta redan nu - läste i en inredningsgrupp på fb en som skrev "åhh det går inte att hålla sig längre det kliar i fingrarna att få börja julpynta"
För mig så försvinner det där speciella om man pyntar redan nu.... ska man då slänga upp påsk pyntet redan i jan/feb beroende på när i april påsken är, sen direkt så sätter man in midsommarblomster ... sen haloween får då börja pyntas upp redan slutet på augusti *Ler*... det skulle se ut det...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards