Direktlänk till inlägg 20 oktober 2016

Snittblommor

Av Svensson Svensson - 20 oktober 2016 12:45

Jag älskar blommor, av alla de slag, jag har mina favoriter. Och jag har dom som trivs hos mig - eller jag ska skriva trivdes. Nu måste jag helt enkelt vänta o se - kommer dom jag har trivas på sina nya platser eller måste jag tänka om. Hitta nya sorter som trivs här istället. 

 

Jag hoppas innerligt att mina orkidéer kommer överleva o fortsätta växa, blomma o trivas. Tyvärr fick jag slänga hälften av gänget - då det visade sig att jag fått ullöss på flera plantor i det fönstret. Även om det tog mig emot så beslöt jag att alla slängdes, ingen fick följa med. Ville inte ha med dom små husdjuren hit - dom är allt annat än lätta att bli av med. Så jag tog det beslutet. 

 

Sen finns det andra blommor som jag gärna också ser att dom överlever o fortsätter att växa på sig lika fint som dom påbörjat att göra. Men som sagt, bara vänte o se.

 

 

 

 

Även om jag är otroligt förtjust in mina krukväxter - både med blommor o enbart gröna så älskar jag också snittblommor. Dom är visserligen kortvariga men dom lyser upp varje hem, varje plats dom står på under dom dagarna dom lever. 

 

Så såg jag en liten artikel om hur man väljer vaser till sina snittblommor - det var lite småtips om att man kan använda oasis, att man tar vaser som har smal hals för att samla ihop buketten o slippa ha jätte många blommor i för att det ska se bra ut o inte alla bara ska ramla isär åt alla håll o kanter. 

 

Det var också om att idag är det inte alls så noga med vad man använder som vas - man tar vad man haver så att säga. Och det gillar jag, det där att man kan ta vad som helst. Leker med form, färg o material.

 

Det som fångade mitt intresse eller ska vi säga det som gav mig en liten idé - det var att det finns firmor som idag låter personer prenumerera på snittblommor, att få en gång i veckan eller varannan vecka. 
Såg deras fina buketter - så kreativa idéer. 

 

Jag köper ofta snittblommor - men det blir det som finns i matvarubutiken när jag ändå springer förbi - rosor, tulpaner, liljor o deras vanliga buketter. Och det är fina färgklickar man får av dom... o det kommer jag fortsätta göra köpa dessa. Sätta ihop olika kombinationer, leka lite med färger o kvistar. Men det blir ganska enformigt i längden då det inte är så stor variation på blommorna.

 

Tidigt i månaden var jag själv in i en blomsteraffär här o var med o komponerade en fin födelsedagsbukett i härliga höstfärger - rött, "bränt" orange o grönt. Och det var skoj att göra den buketten. 

 

Så nu har jag själv lovat mig att minst en gång i månade ska jag gå in i en blomsterbutik o göra en bukett med lite andra blommor o färger än dom som jag springer förbi när jag handlar. 

 

Det kommer ge en färgklick o mycket glädje o ombonadskänsla här hemma *ler*

 

 

 

 
 
Ingen bild

Linda

20 oktober 2016 13:26

Vilken vacker bukett.
Snittblommor är fina, synd dom vissnar så fort

Svensson Svensson

21 oktober 2016 09:10

Ja det är det tråkiga man får istället se det positiva o tänkta att man kan byta ut ofta - färger former osv på blommorna beroende på årstid högtider osv :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards