Direktlänk till inlägg 15 oktober 2016

Tror du på skrock?

Av Svensson Svensson - 15 oktober 2016 10:01

Jag tror nog inte direkt på skrock, men jag tycker att det är intressant att se vad olika saker har betytt i vår historia. Jag själv tror att mycket av allt skrock som finns har uppkommit som varningar/skrämsel, eller förhoppningar… en del tror på att en viss sak alltid betyder samma sak för alla – andra tror att man får lära sig själv vad olika saker betyder just för en själv. Sen finns det säkert olika betydelse i olika delar av vårat land, eller var man är i världen.

 

Att jag började tänka på det här med skrock idag eller ska vi säga tiiiidig morgon, beror på att det började klia sådär otroligt mycket ”inne i” höger fot, ni vet sådär så att man inte ”kommer åt” att klia o vad man än gör så hjälper det inte – det bara kliar vidare. Så för att fördriva tiden lite innan det började ljusna så letade jag efter gamla betydelser på det här med att det kliar här eller där…
Och kanske det också har viss inverkan att jag hamnade på en ny serie på Netflix igårkväll, Good Witch, så jag blev inspirera av lite magi *ler*. ( Tänk jag kan inte bestämma mig för om jag gillar den skådespelerskan som har huvudrollen… har haft den känslan för henne varje gång jag sett henne … o det är något hos henne som… jag vet bara inte vad…)

 

Mest har jag nog hört att det finns betydelser för att det kliar i händer eller fötter, men när jag nu satt o letade lite märkte jag att oj, det kan visst betyda något oavsett var det kliar på kroppen. När jag tittade på en lista jag hittade så kom jag på att det var lita väl många negativa betydelser o då får saker som sker ofta… som att det kliar på ryggen – besvikelse… visst har livet mycket besvikelse med i bagaget men inte så ofta som det kliar på ryggen???

 

Jag letade då alltså efter vad det betyder när det kliar i höger fot. Och höger fot var det att man skulle iväg på en resa. Vänster fot däremot kunde både vara resa eller att man fick besök. Men som sagt det var min högra fot som kliade – så alltså ska jag ut o resa. Det inget däremot säger i alla beskrivningar om vad saker betyder är när det sker, är det då direkt när det kliar eller kan det komma senare???

 

Ja det har nu slutat klia, efter att jag tidigt fick ta ut hårtussen på morgonpromenaden. Och i o för sig kan det väl räknas som en kort resa, mer fot, att promenera??? Så visst stämmer det, det kliade kort tid i min höger fot o jag fick göra en kort resa *ler* … inkluderat ner o upp för trappan.

 

På tal om trappan – lilla hårtussen har ju sina år på nacken o det märks att hon blivit gammal, hon är också så bräcklig på något sätt. Och man tror att hon måste bäras o inte orkar – pyttsan – hon skuttar lätt o fort uppför alla trappor – visserligen stannar hon till på varje avsats för att vänta in mig, som segar mig uppför, men mest för att kolla in om någon av dörrarna är ”vår”… vet att efter ett par gånger så kommer hon inte stanna till utan skutta raka vägen ända upp… så får jag sega mig upp själv *ler* Gammal o bräcklig, ja man kan undra vem av oss…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

Bara ifall att ni nu blev lite nyfikna på vad det är för betydelse när det kliar här o där…o inte orkar googla, så här kommer en lista. (ur Stora Spådomsboken)

 

  • Uppe på hjässan
    - Befordran, tur 
  • Vänster kind eller öra                               
    - Komplimanger 
  • Höger kind eller öra                                 
    - Försmädliga kommentarer 
  • Vänster öga                                             
    - Besvikelse 
  • Höger öga                                                
    - Ett möte 
  • Inuti näsan                                               
    - Sorg och bekymmer, otur 
  • Utanpå näsan                                        
    - ”Retlig, trumpen, pussad av en idiot” 
  • Munnen                                                  
    - Förolämpning 
  • Halsen                                                    
    - Sjukdom 
  • Ryggen                                                  
    - Besvikelse 
  • Vänster axel                                           
    - Bekymmer 
  • Höger axel                                             
    - Arv 
  • Vänster armbåge                                   
    - Dåliga nyheter 
  • Höger armbåge                                      
    - Goda nyheter 
  • Vänster handflata, ankel                        
    - Räkning att betala – men också att man får brev
  • Höger handflata,ankel                            
    - Man kan vänta sig pengar 
  • Magen                                                   
    - En inbjudan 
  • Skinkorna                                              
    - En försoning 
  • Låren                                                     
    - En förflyttning 
  • Vänster knä                                           
    - Skvaller 
  • Höger knä                                              
    - Goda nyheter 
  • Skenbenen                                            
    - En obehaglig överraskning 
  • Vänster fot                                             
    - En icke inbringande resa – men kan också betyda besök
  • Höger fot                                                
    - En inbringande resa 
 
 
Ingen bild

Lena

16 oktober 2016 10:05

Nej, är svaret på rubrikfrågan. Jag tror inte på skrock. Men det är oavsett vad jag tror alltid intressant att läsa om det som människor i historien levt, trott på.

Svensson Svensson

16 oktober 2016 11:40

Håller med dig, det är intressant historia - men visst ibland kan man undra varifrån dom fick allt... o om det verkligen stämde.
För om det var saker som skulle skrämmas, måste det nog finnas tillfällen då det stämt - så tänker jag

 
Annie

Annie

16 oktober 2016 11:52

Kul att läsa :)
Vet inte om jag tror på det direkt, men lustigt att det ( faktiskt ) brukar klia på min hals .. tillfällighet eller inte .. hmm .. ;)

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Svensson Svensson

17 oktober 2016 17:02

Ja vist är det skoj att läsa om sånna här saker, se hur dom användes, om historia...
Ja du, ibland så även om man inte tror på vad det nu är är, så sker saker som gör att man börjar undra... *Ler*

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards