Direktlänk till inlägg 26 september 2016

Om respektlöst bemötande från grupper av människor så många tycker synd om - INTE JAG!

Av Svensson Svensson - 26 september 2016 09:55

Det här är ett inlägg där jag kopierar text från ett inlägg i en grupp på facebook, normalt kopierar jag inte texter så, jag kan hitta texter som får mig att tänka till o sen skriver jag ner mina egna tankar o erfarenheter. 

 

Men i detta fall så har jag mer tankar än egna erfarenheter, dom erfarenhetern jag har själv, har inte på långa vägar så djup tyngd att det kan överglänsa dom erfarenheter som ligger bakom det här inlägget. 

Det går inte att komma med motargument mot det man läser, som att man inte vet, att man bara är rädd, att man bara är negativ - för det ÄR synd om dessa grupper av människor - man ska hjälpa, ge dom.... Man MÅSTE respektera alla, man måste bemöta alla med respekt... nej det behöver man inte - inte om dom själva agerar utan respekt...

 

För det är just sånna svar man ofta får från på tok för många personer som - ja jag vet inte varför - men som tycker synd om dom.... 

Jag gör det INTE...

 

Läs nu inte att jag inte tycker synd om, inte vill hjälpa någon alls som kommer som invandrare eller som är hemlös osv... för det är inte alls det jag menar - för jag hjälper gärna, jag tycker synd om människor... men dom är så otroligt ödmjuka o glada över allt dom får o dom är lika snabba att i sin tur dela med sig vidare av vad det än är dom får - mat, kläder eller ett leende...

 

Det här inlägget ligger som ursprung på VI - hjälper hemlösa´s sida på facebook. ( https://www.facebook.com/groups/247222032101196/permalink/672556629567732/ )

 

 

Det är VÄRT att ta sig igen HELA inlägget.

 

Jag kan inte låta bli att dela vidare detta inlägg - varför - jo för att det hela tiden så fort man säger något negativt kommer att man måste visa respekt, förstå att dom har det svårt dessa grupper av människor - DET är såååå synd om dom...

 

Jag kan inte alls förstå hur det kommer sig att inte alla här i landet idag har sett att det inte alls är synd om dom på det sättet - för INGEN person som har det så jäkligt beter sig på det här sättet totalt utan respekt för dom som hjälper eller andra som behöver hjälp....

Så därför delar jag detta inlägg vidare så att flera får läsa om hur dessa folkgrupper beter sig.


Det här måste ut till flera, så flera slutar ge pengar där dom sitter o tigger - att flera förstår att det är inte något behov av mat eller kläder dom har att dom hånar o spottar efter dom som ger dom annat än pengar - visst vissa har lärt sig att le o tacka just då i ögonblicket när någon ger något annat än pengar - men det är bara en falsk fasad för dom vet att det är det bästa sättet att kunna få pengar nästa gång...

 

Och när personer från en hjälpande grupp tappar tålamodet, beskriver hur totalt utan respekt dom här grupperna agerar - så känner jag att då måste jag dela - då är det inte bara en personlig åsikt, en negativ personlig åsikt mot invandrare - det här är något som verkligen beskriver hur dessa grupper agerar, deras sätt mot dom som hjälper....

 

 

 

 

 

VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG!!!

 

Idag tänkte jag beskriva och förklara vad och varför VI gör de val som VI gör... Alla fantastiska "fasta" Volontärer vet och har själva skapat sig en korrekt upplevelse de som kommer sporadiskt har sett men kanske inte allt förstår, ni som aldrig varit men följer oss är vi skyldiga att "visa" ....
VI är en ideell förening som tillsammans med er alla samlar in och delar ut så gott VI kan till alla som har behov.. Att tillgodose allas behov samt ha saker så det räcker till alla är något VI aldrig kommer att kunna uppnå men VI gör så gott VI kan utefter våran förmåga...


När VI säger "ALLA MED BEHOV" så menar VI det verkligen! Men vad och vem som har behov av vad är det kniviga!! VI är stenhårda med 1 sak och det är RESPEKT!!! 
INGEN och då menar VI verkligen INGEN får något om man inte bemöter oss så som dom själva vill bli bemötta, detta handlar inte om någon form av "härskartecknik" heller inte om att VI ser oss som bättre än någon annan utan om helt vanligt hyffs . Det spelar ingen roll om det är "magnus" som är full och skriker Hora eller om det är "Muhammed" som fräser...
Eller Romer som tränger sig i kön!!! Alla dessa blir varnad och sedan utan... det är det minsta VI kan kräva av våra vänner, man får inte glömma att alla dessa oavsett ursprung eller historik är vuxna !! Och vuxna skall kunna sådana enkla regel... kan man det inte så lär dom sig efter ett tag av vänner runt omkring som har varit med oss dessa 3 år...


VI gör allt Tillsammans med volontärer och vänner och TILLSAMMANS ska alla må bra....
Sedan VI'S start har vi kämpat för att hitta ett bra sätt att hjälpa och tillgodose exempelvis Romerna... Detta helt utan goda resultat!


Våran första vintern förstörde dom 40 av våra medtagna jackor med att hälla våran medtagna chili över jackorna VI delade ut till dom.... Varför undrar ni?!!! Ja, det undrade vi också!!
Kläder vi skänkte som fick jag själv plocka upp på väg till tåget efter utdelningar.. pga detta så har VI gemensamt beslutat att denna målgrupp inte har just kläder som behov.. då fick dom mat och hygien.... inte heller detta var behovet som skulle fyllas.... VI fick åter igen plocka sådant dom tigga till sig och sedan kastat :(

Idag då VI var otroligt underbemmannade beslutade VI i samråd att släppa mat och övrigt helt fritt igen.... 

 

Ojojojoj vad man med facit i handen kan ångra det beslutet!!!! Dom bokstavligen roffade åt sig mängder med Matlådor mackor dricka och fika bröd... helt utan en tanke på att det finns fler med behov !! 
Efter 1.30 kommer en pappa fram till oss och ber oss hjälpa... I stressen har VI tappat kontrollen över våran omgivning :( jag går med till "hockey rinken" och det första som möter mig är ett FLYGANDE ägg!!!!

 

På konstgräset står en grupp romer om 6 stycken och har mat krig!! 
Matlådor med kycklingklubbor och ris ligger upp och ner på backen , mackor är ätna till hälften och kastade överallt, folie äggskal och trampade ägg snuttar :( FY FAAN ALLTSÅ!!! FY FAAN!!! 
När jag roar i åt dom och visar att dom skall hjälpa till att plocka upp han skrattar dom mig i ansiktet... spottar brevid mina fötter!! Och går....

 

Dom romska flickorna som fick hygien dom så snällt och fint bad om , hade lagt tandkrämstuberna på backen och stampat ut innehållet:( ja listan kan göras lång .....

VI har länge försökt hittat ett sätt att hjälpa även denna målgrupp men idag ger VI upp!!! 
ALDRIG mer kommer vi ställa upp aldrig mer kommer vi att vända ut och in på oss för att hjälpa...

 

Nu är det nog!!!

 

VI stötte också på en för oss helt ny målgrupp idag också
"De laglösa pojkarna från marocco" 
En jävla attityd som fick det att brinna på de flesta av oss volontärer... det skulle "knullar mammor" och horor var vi hela bunten...
Efter en ordentlig uppställning och samtal om respekt och en fråga om dom verkligen tror deras mamma skulle ge dom något om dom tilltalade så .... skamsna bad dom om ursäkt och gav mig en liten inblick i hur dras vardag ser ut....

 

Jag ser dom och hör dom och killarna fick bevisa sig genom att sköta sig i 1 timme och där efter få hjälp.....
3 av 6 grejjade det..... Och dom fick gå därifrån... De andra fick det dom behövde .
Det är så vi jobbar!!

VI är där för dom men VAD ska VI göra om dom inte vill ha hjälpen...

 

Så i framtiden kan vi stolt stå med raka ryggar och säga att VI hjälper dom som vår hjälp vill ha !!! Men de som inte vill ha kommer vi fortsätta att säga nej till. Våra försök är slut nu!! 
VI har fått nog!!!

Tack för att ni alla är med och gör detta TILLSAMMANS 💖💖💖💖😩

 

 

 

 

Jag beundrar verkligen dessa människor som hjälper behövande, jag beundrar hur dom samlar ihop, hur dom tar sin fritid att vara med o dela ut.... 

Och när jag läser hur dom bemöts, hur respeklöst mat, hygienartiklar, kläder behandlas blir jag rosenrasande... o funderar hur någon överhuvudtagen kan sitta o säga att det är synd om dessa grupper människor....

 
 
Ingen bild

Linda

26 september 2016 11:31

Inte alls rolig läsning, det gör mig ledsen att läsa hur respektlöst människor som frivilligt verkligen på alla sätt försöker hjälpa människor som har det svårt.
Men det är bra att det som händer kommer ut från personer som var med, som kan återge och inte bara berätta som hörsägen. Svårt bortförklara det som hänt då.

Svensson Svensson

26 september 2016 13:50

Ja jag blev också ledsen att läsa inlägget, men det är som du skriver bra att dom delar med sig dom som jobbar med det - då är det från dom som upplevt det.

 
Ingen bild

Carina

26 september 2016 12:52

Det som är mest synd är att genom sitt sätt att inte visa respekt, så förstör dom för alla andra, som verkligen behöver hjälp, som uppskattar hjälp.

Ha en bra dag

Svensson Svensson

26 september 2016 13:52

Ja visst är det synd för dom förstör för andra, som som visar respekten o visar uppskattning.

Ha en bra dag :)

 
Anne

Anne

26 september 2016 13:38

Tänkvärt, varför agerar personer så när dom får hjälp, förstår dom inte att vi en efter en kommer att se, och sluta ge hjälp.
Och tack för länken till VI, låter som en grupp människor jag ska ta kontakt med, kanske behöver dom flera som hjälper till.

http://www.

Svensson Svensson

26 september 2016 13:52

Jag tror säkert att VI behöver alla som vill hjälpa till oavsett hur man hjälper.

 
Annie

Annie

26 september 2016 14:44

Riktigt bra att dem skrev ut det och också jätte bra att du delar inlägget.
Snacka om respektlöst när dem får hjälp! Verkligen fräckt ..

Visst det finns alla slag av alla folkslag, men tyvärr är min åsikt att vissa folkslag är mer respektlösa än andra ..

Kramar :)


http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Svensson Svensson

27 september 2016 01:59

Ja man blir inte direkt glad av att se själv eller höra om beteenden som dessa.... jag tycker att det är mest synd om personer som kommer hit till vårat land o både visar respekt o tacksamhet... dom här andra förstör mest för just dessa.

Ja i det stora hela ska man ju se till varje enskild individ - men det går inte att komma ifrån att just vissa folkslag, vissa grupper av människor har mer av detta beteende än andra...

Kramar

 
Ingen bild

Yvonne

26 september 2016 20:18

Ojojoj!!! Jag tror inte det är sant som jag just nu har läst!

Svensson Svensson

27 september 2016 02:01

Jag trodde inte heller att det var såhär illa faktiskt, att dom betedde sig såhär illa vid ställen där människor jobba på sin fritid för att ge behövande... oavsett varifrån dom kommer eller vad behovet är...

 
Ingen bild

Yvonne

26 september 2016 20:27

Blev så chockad av det jag läste...det bästa vore kanske att ingen gav?

Svensson Svensson

27 september 2016 02:02

Jag har aldrig givit till tiggare - kommer bara ge till organisationer där dom ger till behövande som visar tacksamhet för det dom får o respekt för dom som hjälper dom....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

ner över mig - jag vill göra det, jag vill ha så, det där var snyggt, hur ska jag göra om det där mer personligt o "jag"...    Det är verkligen skoj att låta kreativiteten flöda, ta in idéer spotta ut dom i massor, ändra, vända vrida, hitta nya l...

Av Svensson Svensson - 2 december 2019 21:00

https://www.youtube.com/watch?v=LfBDvQvkjgM https://www.youtube.com/watch?v=DoZ19QmNQy4 ...

Av Svensson Svensson - 2 december 2018 21:01


     

Av Svensson Svensson - 8 november 2018 15:45


       

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards