Alla inlägg den 21 augusti 2016

Av Svensson Svensson - 21 augusti 2016 17:03

jag blir mer lätt irriterad, besviken, ledsen - vi ska inte prata om hur många tårar som runnit sista dagarna... o självklart så går allt emot just dom dagarna - Varför då? Alltså varför går saker fel, o emot just då??? Och nej det är inte enbart som man känner.... för om det vore det så skulle inte den nya badrumsvågen fungera - vilket den självklart inte gör.... eller att datorn krånglar... eller att nässprayen är slut (ja det är i o för sig självförvållat jag visste igår att det nästan var slut, borde handlat hem).
 
Men jag vill inte känna såhär.... har tyckt synd om mig själv hela dagen - vakna delen.... känt mig ensam på något sätt. Vem delar man gnäll med? Vem kommer o ger en en kram då när man behöver det som mest? Vem finns där.... Svaret är - det finns många, som lyssnar, som ger kram både via nätet o irl... men ändå så är det inte nog just nu....
 
Nog gnällt om det - tror jag....
 
Jag blev erbjuden jobb i helgen *ler*... blev lite snopen när ena kunden stannade kvar vid bilen, ger mig ett visitkort o säger att vill jag byta jobb så ska jag höra av mig, ville jag var jag välkommen... han tyckte jag körde så otroligt bra så han kunde gett mig jobb direkt *ler*... Smickrande helt klart, erkännes, först tänkte jag inte alls på det mer än artigt tacka o säga att det ska jag komma ihåg. Sen blir det inte mer.... Men idag - jag börjar tänka lite mer... kanske jag skulle ringa o prata ialla fall, se lite mer på vad det innebär - jobb, tider, lön osv ja det där man ska titta på säger dom. Får sova på saken någon dag till....
 
Armen kändes först bättre nu lite stel o får som kramp i den o det hoppar i musklerna... kan vara att jag var o bar en stackars dam som ramlat o brutit armen, i en bärstol ner till bilen/båren - det var en ganska brant trappa vilket gör att man måste lyfta upp lite högre mot normalt... Så idag har jag kylt ner o haft voltaren på 2 ggr till o med.
 
Kantarellpaj... eller stuvade att ha på varm macka.... hmmm svårt bestämma mig....
 
Ha en bra eftermiddag - jag ska krypa ner - tycka lite mer synd om mig själv, meditera o bara vara.... i vilken stämning det än blir....

Av Svensson Svensson - 21 augusti 2016 15:12

Ja vad är egentligen höst mat, eller sommar mat? Eller kanske mer varför kallar man vissa rätter så? Tänker på att kalla rätter, sallader, sill o potatis, grillat ofta får heta sommar mat medan man sen kallar grytor o mat som tar lite längre tid att laga höst mat? 

 

Ja det var bara en liten tanke som kom upp....

 

Räknas kryddiga revbensspjäll som höstmat, eller sommarmat som grillas?? Ja det är ju en bra fråga... men kvittar vad för jag såg bilder, läste receptet o blev sååå sugen på just kryddiga, kladdiga, revbensspjäll som ramlar sönder när man tar i dom, smälter i munnen o smakar bara gudomligt gott.

 

Kanska jag ska ta mig tiden att göra dom tills min syster med barn kommer ner o hälsar på? Det är ju inte direkt något man slänger ihop på en kvart...

 

Imorgon ska jag prova på att göra cheesecaken på ett annat sätt - inte receptet men i vilken form jag gör den... inte en stor utan ska se om det blir lika bra göra i många små. Lättare ha o ta upp o man slipper äta upp hela :).

Sen ska jag även bjuda - ge bort - o då det är lättare att ta med dit jag ska små, liksom potion istället för en större att dela - så ska det bli intressant att prova på att göra små istället för en stor...  antar jag får hålla lite koll mest på tiden än något annat...

 

Här är ialla fall bild o recept på kryddiga revbensspjäll som gjorde mig sugan idag.

 

 

 

 

Ingredienser

Marinad

Tullgarnsrubb

grillkrydda 2 msk
 
 

Gör så här

1
Dag 1: Börja dagen innan med att göra en marinad. Blanda socker, honung och vinäger till marinaden i en tjockbottnad kastrull. Värm upp under omrörning och se till så att sockret smälter och har löst sig helt.

2
Skala och riv ingefäran, pressa apelsinen och krossa vitlöksklyftorna. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och rör om tills marinaden är helt slät. Låt den sedan kallna.

3
Pensla marinaden över de tjocka revbensspjällen och lägg dem i en tjock plastpåse. Låt dem ligga i marinaden i ett dygn i kylskåp.
 
 
4
Dag 2: När de har marinerats i ett dygn så kan du nu ta ur spjällen från plastpåsen och låt dem rinna av. Spara all marinad.
 
5
Rubb: Krossa pepparkornen och nejlikorna till rubben i en mortel. Finhacka rosmarinen. Smula piri pirin. Blanda alltsammans med grillkryddan. Gnid in de avrunna spjällen med rubben och lägg dem med köttsidan uppåt i en långpanna. Ställ in dem i ugnen på 175°C. Vänd på spjällen efter 30 minuter och pensla på mer av marinaden.

6
Ugnsstek dem i ytterligare cirka en timme. Ös med spadet och pensla med marinad flera gånger under stektiden. Smaka av spadet och korrigera om det behövs.
Köttet ska bli knaprigt på ytan och börja lossna lätt från benen.

(Servera med äppelmos, eller inte jag gör det inte *ler*)


 

 

 

 

http://www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/kryddiga-revbensspjall

Av Svensson Svensson - 21 augusti 2016 12:30


Ett ungt par åkte på en romantisk vintersemester till Kebnekaise, där de skulle bo en tid i en gammeldags vedeldad stuga. Efter att de kommit fram gick mannen ut för att hugga ved. En stund senare kommer han tillbaka in och säger:
– Älskling, mina händer är kalla.Eftersom han hade en snäll och välmenande fästmö sa hon:
– Lägg dem här mellan mina ben, så ska jag värma dem.Det gjorde han, och händerna blev varma.

 

Efter lunch går han åter ut och hugger ved och kommer tillbaka in och säger:
– Älskling, mina händer är kalla. Hon svarar honom åter:
– Lägg dem här mellan mina ben, så ska jag värma dem.
Det gör han, och händerna blir varma igen.

 

Efter middag behöver han hugga mer ved, och när han kommer in igen så sager han klagande:
– Älskling, mina händer är kalla.
Hon tittar på honom och säger:
– För Guds skull gubben, fryser du aldrig om ÖRONEN?

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Skapa flashcards