Alla inlägg den 2 augusti 2016

Av Svensson Svensson - 2 augusti 2016 13:48

Minnen jag har av min farmor är många. Men mest har hennes matlagning/bakning satt sina spår i minnet, och det är nu jag börjar känna att jag vill ha det där jag fick äta hos henne, smakerna var verkligen hennes. Vet att jag aldrig kommer att kunna göra pepparkakorna så tunna som hon gjorde eller så goda heller... jag vet att jag aldrig kommer att få exakt samma smak - tyvärr är inga recept sparade, hon gjorde ju det mesta efter sitt eget minne o tycke...

 

Men det finns vissa saker som aldrig kommer försvinna från minnet - det finns där i en liten egen ficka o jag ler varje gång jag får ett minne från henne. 

 

Som i helgen fick jag 3 stora fina gurkor av min väninna, hennes karl, o hans bror har visst fått överfullt med gurkor i växthusen så dom delade med sig - till min stora glädje. (säger inte nej till flera). Nu gillar jag gurka så en försvann snabbt - men så kom jag på att jag vill göra inlagd skivad gurka så som farmor gjorde. Så jag letade upp ett recept för att ha något att gå efter - sen skivade jag gurkan - blev inte riktigt så runna skivor som farmor gjorde, men har fått ett tips om hur jag ska göra/böja osthyveln för att få tunnare skivor så det provar jag nästa gång. 

Blandade ihop lagen - men tyckte den blev för söt, känner igen den sötare smaken från ett ex´s mammas inlagda skivade gurka - men det är inte farmorssmak - men jag tog bara lite mer ättika. Sen får jag bara vänta lite o se om jag tänkte rätt, eller om det söta hade försvunnit efter att det stått o dragit till sig lite. Tja vi får se *Ler* går ju att göra annorlunda nästa gång. 

 

Ska se över mitt burkförråd o se vad jag kan använda till att förvara lite gurka. Tror jag ska gravera lite på burkarna också. Har gjort det förrut när jag givit bort saker jag kokat ihop själv hemma. Det blir lite mer personligt med graverat. 

 

 

 

Mera minnen av farmor kom när jag gjorde iordning gurkan. Som hennes såser, hennes upplandskubb, tjälknöl... 

 

Till hösten/vintern kommer jag ge mig på att både göra tjälknöl samt baka upplandskubb - så nu måste jag hitta en bra "burk" att baka den i.... får väl åka på lite loppisar o kika vad som finns. Ska ju ändå dit för att kika efter tavelramar.

 

Men jag kommer inte bara göra dessa saker utan jag kommer även göra mumsiga saker jag gjort tidigare - som fikonmarmelad, tomatchutney, chilisylt...  kommer nog ge mig på att göra lite olika chutney men också lite salsa o annat mumsigt.

Presentation


Här är en kvinna som tänker o funderar om allt eller inget o allt däremellan.

Försöker hitta det positiva i allt som sker.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Länkar

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards